6
یادداشت

فضای کسب و کار صنعت بیمه امیدوارکننده نیست!

  • کد خبر : 10004
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۶
فضای کسب و کار صنعت بیمه امیدوارکننده نیست!
تصویب برخی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه بیمه، بدون اینکه متخصصان قدیمی‌و کارکشته این صنعت، طرف مشورت نهاد ناظر و بیمه مرکزی قرار گیرند، مزید بر علت شده است تا هر روزه ناامیدی از فضای کسب و کار بیمه کشور بیشتر شود.

تبریزمن – ایوب توحیدنیا: وضعیت نامناسب فضای کسب و کار کشور در مقایسه با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای منطقه نشان از مشکلات اساسی در این حوزه دارد. به طوریکه از سال های گذشته بهبود فضای کسب و کار کشور به یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز تبدیل شده است و ایشان در دیدارهای مختلف به خصوص با دولتمردان، رهنمودهای ارزشمندی برای بهبود فضای کسب و کار کشور داشته اند.
آمارهای منتشر شده جهانی و آمارهایی که در داخل کشور منتشر می شود، نشان می‌دهد که هنوز راه طولانی در رسیدن به اهداف تعیین شده در این زمینه داریم. فضای کسب وکار صنعت بیمه کشور نیز متاثر از این موضوع، وضعیت مناسب و امیدوارکننده ای برای فعالان این حوزه ندارد.
صنعت بیمه در کشور ما اگرچه صنعت سودآوری است اما فضای کسب و کار بیمه برای بسیاری از فعالان خرد این صنعت همچون نمایندگان و کارگزاران رسمی بیمه به هیچوجه مناسب نیست. برای نمونه می‌توان به صدور مجوزها و نارکارآمدی برخی از مجوزها و آیین‌نامه‌ها اشاره کرد. شاید سایت‌های فروش آنلاین بیمه مثال مناسبی برای این موضوع باشند. این روزها سایت‌های بسیاری فعالیت خود را در فروش آنلاین این محصول افزایش داده‌اند. این در حالیست که بیشتر این سایت‌ها دارای مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیستند و تنها با دریافت  این نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نسبت به عرضه بیمه‌نامه اقدام می‌کنند.
نکته تاسفبار این موضوع، باز بودن دست این سایت‌ها برای دادن تخفیف‌ها، برگزاری جشنواره‌های فروش غیرفنی و هر نوع تبلیغ خارج از دستورالعمل‌های بیمه مرکزی است. این در حالیست که سایت‌های فروش آنلاین مجوزدار و متعلق به نمایندگان و کارگزاری‌های بیمه، از تمام این موارد برای فروش بهتر و مطلوب‌تر محروم هستند. در واقع اینطور القا می‌شود که نداشتن مجوز و پروانه فعالیت در این حوزه، از داشتن آن بهتر و سودآورتر است و بدون داشتن مجوز، می‌توان بدون نگرانی از آیین‌نامه‌های محدودکننده نهادهای ناظر خصوصا بیمه مرکزی و نهادهای سختگیرانه دیگری همچون سازمان امورمالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های مرتبط، سودآوری بالاتری از فعالان اصلی و قدیمی این حوزه داشت. در واقع با ادامه فعالیت این سایت‌ها، دارندگان مجوز در تله آیین نامه‌ها و قوانین دست و پاگیری می‌افتند که در نهایت مجبور به بستن کرکره کسب و کار خود می‌شوند.
تصویب برخی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه بیمه، بدون اینکه متخصصان قدیمی‌و کارکشته این صنعت، طرف مشورت نهاد ناظر و بیمه مرکزی قرار گیرند نیز مزید بر علت شده است تا هر روزه ناامیدی از فضای کسب و کار بیمه کشور بیشتر شود. آیین نامه‌هایی که ناقض برخی دیگر از قوانین بیمه و بیمه‌گری و قانون تجارت هستند و احساس می‌شود از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان متخصص بیمه استفاده نشده و حتی به پژوهش و مطالعات انجام شده مدیران سابق و کارشناسان بیمه مرکزی نیز بی اهمیت تلقی شده است.
اگر چه بیمه مرکزی در یکسال گذشته تلاش خوبی را برای کاستن از بروکراسی‌ها و حرکت به سمت آنلاین کردن خدمات بیمه برداشته است اما متاسفانه در این زمینه نیز شاهد کاستی‌هایی هستیم. فعالان صنعت بیمه منکر فعالیت‌های بیمه مرکزی در بهبود وضعیت نیستند اما در این میان کاستی‌هایی نیز وجود دارد که دست‌اندازی برای بهبود فضای کسب و کار بیمه کشور خصوصا نمایندگان و کارگزاران رسمی بیمه بوده و در صورت مرتفع نشدن این کاستی‌ها، اثرات مثبت اقدامات ارزشمند انجام شده نیز خنثی خواهد شد.
 
*کارشناس و کارگزار رسمی بیمه

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.