4
یادداشت

فوتبال نتیجه‌گرا و غیراخلاقی موجب عقب‌ماندگی می‌شود

  • کد خبر : 10079
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
فوتبال نتیجه‌گرا و غیراخلاقی موجب عقب‌ماندگی می‌شود
در هفته پنجم برگزاری لیگ برتر فوتبال کشور دو تیم ماشین سازی و تراکتور توانستند از مجموع 6 امتیاز ممکن تنها یک امتیاز به تبریز بیاورند.

تبریزمن- وحید ارضی: دو تیم ماشین سازی و تراکتور در ایستگاه پنجم لیگ برتر نتوانستند برابر حریفان نه چندان قدرتمند خود پیروز شوند و با نتایج ناامیدانه دل‌های طرفداران خود را شکستند تا با تلاشی بیشتر به روزهای خوب در آینده فکری کرده باشند. تراکتور در یک بازی سخت و درگیرانه در مصاف با فولاد به تساوی بدون گل رسید تا به یک امتیاز بسنده کند و ماشین‌سازی بازی را با نتیجه سنگین ۴ بر یک به تیم آلومینیوم اراک واگذار نمود تا تیره‌روزی‌هایش تداوم یابد.
قبل از هرگونه انتقاد و تحلیل بازی‌های دو نماینده آذربایجان در بالاترین سطح فوتبال کشور، باید دوباره یادآوری نماییم که بزرگترین مشکل تیم‌های تبریزی عدم ثبات در راس هر دو باشگاه می‌باشد و این بدین معناست که ماشین‌سازی و تراکتور تا روزی که به ثبات مدیریتی نرسند و صاحبان اصلی این دو باشگاه بزرگ و نامداری که پیشینه‌ای پرافتخار در فوتبال کشور دارند، با یک کارگروه و مدیریت قوی در راس امور نباشند، هرگز نخواهند توانست به اهداف خود برسند و طرفداران و عاشقان فوتبال در آذربایجان در همین برزخی که معلوم نیست توسط چه کسانی برای فوتبال آذربایجان خلق شده، خواهند ماند هرچند بهترین مربیان و یا بازیکنان به هر دو تیم آورده شوند ولی چون ثباتی در کار نیست پس نتیجه‌ای قابل دفاع هم با بهترین بازیکنان امکانپذیر نخواهد بود. پس امروز نباید این نتایج ضعیف را بر گردن مربیان و یا بازیکنانی بیاندازیم که نقشی در مدیریت فوتبال و باشگاه‌داری ندارند.
▪️برجای مانده از بازی‌های تراکتور و ماشین‌سازی
دو تیم نامدار خطه آذربایجان و خوزستان در یک روز سرد آذرماهی در شرایطی به مصاف هم رفتند که فوتبال نتیجه‌گرا و غیرفنی لیگ برتر کشور ارائه هرگونه فوتبال روز و نوین را از دو تیم دریغ کرده بود. سالها می‌نوشتیم که مربیان سنتی فوتبال کشور را عقب نگه داشته‌اند ولی امروز دو سرمربی جوانی که سودای بهترین شدن را دارند در باتلاق فوتبال نتیجه‌گرا گیر کردند و نکونامی که سابقه بازی در لالیگا و دو جام‌جهانی فوتبال را دارد و دستیاری مربی بزرگی چون کیروش را می‌توان در کارنامه‌اش دید، به غیر از هوچیگری و داد و بیداد، به بازیکنان و نیمکت خود و حتی فوتبال کشور نکته فنی دهن‌گیری یاد نداده است و همانند استاد خود یعنی قلعه‌نویی و دیگران تنها با اعتراض و به هم زدن افکار داور می‌خواهد در این فوتبال نتیجه بگیرد و در مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی با فریب افکار عمومی عملکرد تیم خود را توجیه می‌کند. اگر دقت کرده باشیم چندین بار به پرمهره بودن تراکتور اشاره داشت و می‌خواهیم بپرسیم که این تیم پرمهره‌ای که نکونام می‌گوید نامش چیست و چرا ما نمی‌بینیم اگر منظور نکونام حضور شجاعی، حاج صفی و دژاگه در تراکتور است همگان عملکرد این سه بازیکن بزرگ را می‌بینند که امسال تا پنجمین هفته عملکرد فنی قابل توصیفی ارائه نکرده‌اند و یا اگر اشاره‌ای به فخرالدینی، حمزاوی و یا واسعی و امثالهم دارد باید عرض شود که تمامی این بازیکنان را به تیم شما هدیه می‌دهیم و تنها پریرای برزیلی تیم فولاد با این چند بازیکن را معاوضه کنید، ممنون هم می‌شویم.
نکونام به همراه نیمکت خود و با همین داد و بیدادهایش، کمک داور نزدیک به خود را وادار به اشتباهی مضحک نمود. در یک مسابقه حساسی که تنها دو- سه موقعیت برای هر دو تیم وجود دارد، نکونام با این کار غیراخلاقی‌اش یک موقعیت تاپ را از تراکتور گرفت و یا داورانی که در هفته گذشته در بازی دو تیم گل‌گهر و ماشین‌سازی یک خطای هند مشکوک را برای تیم قلعه‌نویی در دقایق آخر پنالتی گرفتند چطور در این بازی دو خطای هند واضح را نتوانستند پنالتی بگیرند؟ به قول منصوریان هر هفته در فوتبال ایران قوانین داوری عوض می‌شود و این همان قضیه‌ای است که وقتی کارشناس بزرگ داوری ایران یعنی فنایی که قبل‌ها حضوری ثابت یعنی یک صندلی مخصوص کارشناسی داشت و سابقه کمک داوری در فینال جام جهانی را هم دارد، قضاوت ویلیامز استرالیایی را به گونه‌ای نقد می‌کند که مثلا داور استرالیایی با اخراج فولادی در حق فوتبال ظلم کرده است، درست نزدیک به یک ماه بعد در همان تریبون از نوع قضاوت فغانی در حساس‌ترین بازی لیگ فوتبال کشور (لیگ چهاردهم بازی معروف تراکتور – نفت) دفاع جانانه‌ای می‌نماید که فغانی حق دارد در هر نقطه از زمین به بازیکن کارت داده و اخراج کند. آن‌هم در بازی حساسی که قهرمان تعیین خواهد شد و یا پنالتی واضحی که میلیون‌ها نفر دیدند و حتی کمک داور فغانی هم پرچم زد ولی کسی که باید می‌دید خود را به ندیدن زد. یعنی داوری و نقد داوری در فوتبال ایران سلیقه‌ای است و داوری که در هفته گذشته یک هند معمولی را پنالتی می‌گیرد و کارشناسان همه اذعان دارند که تصمیم داور درست است، در یک بازی دیگر همان هند مشابه را پنالتی نمی‌‌گیرد و دوباره کارشناسان می‌گویند که تصمیم داور درست می‌باشد و درست مانند دفاع کارشناسانه فنایی از عملکرد فغانی است که داوری فوتبال را در کشور به این روز انداخته است.
با این تفاسیر نباید طرفداران تراکتور زیاد ناراحت باشند، چون بزرگترین و به قولی دراماتیک‌ترین صحنه‌ها و دزدیده شدن جام‌هایشان را در فوتبال کشور بارها از نزدیک دیده و حس کرده‌اند و امروز تنها حمایت از تیم می‌تواند کارگر باشد و به دور از هرگونه احساسات نباید با انتقاد از کادرفنی تمرکز تراکتور به هم خورده شود تا دلالان در کمین نشسته با تغییرات دوباره در تراکتور همانند سال‌های گذشته، باعث از بین رفتن حداقل ثبات کادرفنی شوند و تراکتور بتواند یک فصل بدون تغییر بماند.
برای ماشین‌سازی نیز باید نوشت که با تمرینات مناسب و بازگرداندن روحیه این تیم جوان و تغییر یافته را می‌توان احیا کرد و هر گونه انتقاد ناصحیح می‌تواند این تیم را به سوی بحران ناخواسته سوق دهد و امروز باید از هر لحاظ به این تیم کمک کرد تا مبادا فردا دیر شود چون امسال نیز چندین تیم با وضعیت مشابه ماشین‌سازی در لیگ وجود دارند و هر کدام از این تیم‌های بحران‌زده اگر بتواند خیلی زود تمرکز خود را به دست بیاورد، موفق خواهد بود و برای ماشین‌سازی نیز این قضیه صدق می‌کند و خیلی دیر نیست و بازیکنان و حتی کادرفنی تیم نیز پتانسیل بهتر شدن را دارند.
دو تیم تراکتور و ماشین سازی یکشنبه هفته آینده دربی تبریز را برگزار خواهند نمود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.