7
مدیرعامل شرکت تعاونی تابلوفرش سردرود در گفتگو با "تبریزمن" از هنر خانگی مردمان این دیار سخن می گوید؛

شهر ۳۵ هزار نفری با میزان اشتغال ۵۰۰ هزار نفری!

  • کد خبر : 10102
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
شهر ۳۵ هزار نفری با میزان اشتغال ۵۰۰ هزار نفری!
وقتی نام تابلوفرش به میان می‌آید بی‌درنگ یادها و خاطره‌ها به سمت مرکز تولید این تابلو فرش‌ها در شهر سردرود می‌افتد، شهری که در سایه ایجاد کارگاه‌های تولید تابلو فرش با افتخار تمام اعلام می‌کند که ۸۵ درصد تابلوفرش ایران را تامین کرده و نرخ بیکاری آن نزدیک به صفر است، امری که افتخار بزرگی برای آذربایجان محسوب می گردد.

تابلوفرش‌های دستباف سردرود به عنوان هنر- صنعت خانگی مردم این شهر سه هزار ساله اغلب در قالب پرتره، نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.
ارز آوری صادرات تابلوفرش توسط سردرودی ها به کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا برابر با صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در سال برآورد می شود.
▪️نشان جغرافیایی هنر تابلوفرش ایران به نام سردرود به ثبت رسید
مدیرعامل شرکت تعاونی تابلو فرش سردرود با اشاره به اینکه “سردرود” به عنوان پایتخت تابلوفرش جهان به ثبت جهانی رسیده است گفت: اما قبل از آن باید مقدمات لازم در راستای تبیین این جایگاه صورت می‌گرفت.
“کاظم صحتی” ادامه داد: ما قبلاً اتحادیه صنف تولید کنندگان تابلو فرش سردرود و صنوف همگن را در سال ۹۰ تاسیس کردیم قبل از آنکه ثبت جهانی شود زیرا لازمه ثبت جهانی تابلوفرش یک سری کارهایی بود که باید صورت می‌گرفت.
وی افزود: در سال ۹۲ تابلو فرش را در زمره میراث فرهنگی ناملموس قرار دادیم و پس از آن نیز مرکز ملی فرش ایران که به هر منطقه جغرافیایی کشور یک ثبت نشان جغرافیای اختصاص می داد بازهم هنر تابلو فرش ایران را به نام سردرود به ثبت رساند.
صحتی اضافه کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود در نمایشگاه بین‌المللی فرش ایران که بزرگترین رویداد حوزه فرش جهان است حضور یافته و هنرمندان این شهر یک سالن ویژه را برای عرضه محصولات و تولیدات خود اختصاص دادند و پس از آن در سال ۹۶ تابلو فرش سردرود ثبت جهانی شد و توانستیم این موفقیت را به فال نیک بگیریم.
▪️سردرودی ها برای ۵۰۰ هزار نفر در سطح کشور شغل ایجاد کرده اند
موسس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود بیان کرد: در یک گشت گذرا در کوچه پس کوچه های سردرود می توان به طور حتم اثری از تابلوفرش های منطقه مشاهده نمود و این در حالی است که این شهر ۳۵ هزار نفری توانسته کارهای بزرگی را انجام داده و نرخ بیکاری را به حدود صفر درصد برسانند.
صحتی اظهار داشت: تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود توانسته اند برای بیش بر ۵۰۰ هزار نفر در سطح کشور شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نمایند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت!
▪️هنر- صنعت تابلوفرش در کنار فرش مظلوم واقع شده است
مدیرعامل شرکت تعاونی تابلوفرش سردرود افزود: در سطح شهر سردرود حدود ۸۰۰ کارگاه تابلوفرش وجود دارد که به صورت متمرکز و غیرمتمرکز به فعالیت می پردازند و در برخی از آنها حدود سه هزار دار قالی وجود دارد که طراحی و رنگرزی آنها توسط متخصصان سردرودی انجام می‌گیرد و پرداخت، شور، شیرازه زنی و تمام مراحل آن توسط اهالی هنرمند این منطقه انجام می‌گیرد.
صحتی ادامه داد: انتظار داریم متولیان فرش آذربایجان شرقی و مسئولان کشوری در کنار فرش به هنر- صنعت تابلوفرش نیز توجه داشته باشند زیرا تابلوفرش در کنار فرش مظلوم واقع شده است.
وی اضافه کرد: همیشه از فرش و قالی آذربایجان سخن به میان می آید در حالی که جایگاه هر یک مشخص است و اگر تابلو فرش های سردرود را از بازار فرش بزرگ تبریز جمع آوری کنیم به طور حتم چیزی باقی نمانده و بازار فرش سوت و کور می شود.
این هنرمند پیشکسوت تابلوفرش با ذکر این نکته که می‌توان گفت یک یا دو ستون بازار فرش تبریز به تابلوفرش سردرود تکیه کرده است اظهار کرد: همواره از مرکز ملی فرش ایران درخواست کرده ایم که در نمایشگاه‌های فرش خارج از کشور تابلوفرش سردرود را نیز با حضور پررنگ معرفی نمایند و جهانیان بدانند که تابلوفرش نیز از صنایع دستی کشورمان است.
▪️روزانه ۵۰۰ قطعه تابلوفرش در سردرود تولید می‌شود
وی آینده تابلوفرش سردرود را بسیار روشن ارزیابی کرد و افزود: زیرا اکنون روزانه ۵۰۰ قطعه تابلو فرش در سردرود توسط فعالان این حوزه تولید می‌شود، برخی از شهروندان نگرانی داشتند که تابلوفرش در بازار اشباع شود ولی بعداً متقاعد شدند که سردرود می‌تواند به تمام سلایق و علایق پاسخگو بوده و در سطح کشور خوش بدرخشد.
.

صحتی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون قطعه تابلوفرش سردرود بافته شده است گفت: برای ۵۰ میلیون قطعه دیگر نیز بازار هدف تنها در داخل کشور وجود دارد و در صورت بهبود شرایط، صادرات آنها جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت در حالی که تا به امروز صادرات تابلوفرش در لابلای فرش کمرنگ جلوه داده شده و پایانه صادرات تابلوفرش باید برای همین منظور راه‌اندازی شود زیرا اکنون ۲۰ درصد صادرات فرش را تابلوفرش های سردرود به خود اختصاص داده است.
▪️در دوره کنونی شورای شهر چنان اهمیتی به جایگاه تابلوفرش داده نشد
موسس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود، شناساندن تابلوفرش های سردرود در بازارهای جهانی را امری ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: نمایشگاه دائمی عرضه تابلوفرش امر بسیار مهمی است که جای آن در سردرود احساس می‌شود لذا باید از اعضای شورای دوره سوم شهر سردرود و شهردار وقت قدردانی نماییم که برای ثبت جهانی محصول انگشتان هنرمند مردم سردرود زحمات زیادی کشیدند اما متاسفانه در ادوار بعدی و کنونی آنچنان که باید و شاید اهمیتی به آن داده نشد لذا باید اهتمام ویژه‌ای درباره راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه دائمی تابلوفرش در سردرود به عمل آید تا تولیدات اهالی با مِتُدهای جهانی برای علاقمندان عرضه گردد.
وی در مورد احداث مرکز تجارت جهانی تابلوفرش سردرود هم گفت: عملیات احداث این پروژه بیش از ۱۵ سال است که ادامه داشته و باید پیش از این به اتمام می‌رسید اما به نظر می رسد در نیمه دوم سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بتوان به عرضه و معرفی تنها شهر تابلوفرش دار جهان پرداخت.
? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.