6

مشکلات بیماران قلبی در پاندمی کرونا/اهمیت درمان های اورژانسی

  • کد خبر : 10120
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
مشکلات بیماران قلبی در پاندمی کرونا/اهمیت درمان های اورژانسی

یک متخصص قلب، گفت: با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است، به تعویق انداختن درمان این بیماری ها مشکل ساز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی پیشگاهی، با اشاره به اهمیت درمان‌های اورژانسی بیماران قلبی و عروقی، اظهار کرد: حتی اگر به تعویق انداختن درمان‌ها در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده نباشد، بر اثر بی توجهی و یا مراجعه دیرهنگام درمان این بیماری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

وی، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم مراجعه به مراکز درمانی افرادی که دچار اختلالات قلبی و عروقی هستند را، ترس از مبتلا نشدن به کرونا دانست و تاکید کرد: تأخیر در مراجعه در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد و به قیمت جان فرد تمام شود.

این متخصص قلب ادامه داد: حتی اگر به تعویق انداختن درمان‌ها در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده نباشد، بر اثر مراجعه دیرهنگام این بیماری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

پیشگاهی گفت: آریتمی ها و نارسایی‌های قلبی که افراد به آن مبتلا هستند باید فوراً تحت درمان قرار بگیرند. وی با بیان اینکه باید علامت‌های ابتلاء به بیماری‌های قلبی جدی تلقی شود، هشدار داد: فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خفگی در زمان دراز کشیدن، خستگی زودرس و تعریق می‌تواند از علائم و نشانه‌های مشکلات قلبی باشد و باید به محض مشاهده این علائم فوراً به مراکز درمانی مراجعه شود.

این متخصص قلب با بیان اینکه هر نشانه‌ای از ابتلاء به بیماری قلبی خصوصاً در افراد بالای ۴۵ سال باید زنگ خطری برای درمان اورژانسی تلقی شود خاطرنشان کرد: مبتلایان به بیماری‌های کلیوی و دیابت نیز باید به محض مشاهده هر علامت هشدار دهنده ای در اولین فرصت و به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه بسیاری از علائم و هشدارها می‌تواند علامتی از بروز بیماری قلبی و یا حتی سکته باشد، خاطرنشان کرد: با مراجعه به موقع می‌توانیم خدمات مناسبی را ارائه دهیم چرا که مراجعه دیرهنگام می‌تواند منجر به فوت و یا عدم ارائه درمان مناسب شود به طور مثال تأخیر در درمان برخی از مشکلات قلبی می‌تواند بخش مهمی از عضلات قلب را دچار مشکل کند.

پیشگاهی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ افراد بالای ۵۰ سال در جامعه مبتلا به فشار خون هستند، ادامه داد: خیلی از این افراد به آریتمی و یا گرفتگی عروق نیز مبتلا هستند و طبق روال قبل از شیوع کرونا ماهیانه یا دو ماه یکبار به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند. وی افزود: اگر بیماری قلبی از نظر پزشک متخصص دارای علائم ثابت است، توصیه می‌شود این افراد با مشورت پزشک تعداد مراجعه را به حداقل برسانند.

وی، استفاده از بستر فضای مجازی برای چکاپ های دوره‌ای را راه حل مناسبی برای کاهش تردد به مراکز درمانی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹، ارگان‌های مختلف بدن را درگیرمی کند توضیح داد: یکی از عوارض ابتلاء به کرونا درگیری برخی ار ازگان های قلبی و عروقی است چرا که این ویروس در دو مسیر اصلی می‌تواند عملکرد قلب را دچار اختلال کند.

وی، ورود ویروس کرونا به سلول‌های قلب و ریه را از عوارض کرونا دانست و ادامه داد: کرونا می‌تواند عملکرد قلب و عروق را دچار اختلال کند، این ویروس مستقیماً وارد سلول‌های ریه و قلب شده و ماهیچه‌های قلب را ضعیف، دچار اختلال و تظاهرات نارسایی قلب در فرد ایجاد می‌کند.

پیشگاهی ادامه داد: کرونا در برخی مواقع بستر عروقی را نیز دچار درگیری و اختلال می‌کند و یکی از عارضه‌های آن می‌تواند سکته‌های مغزی یا قلبی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: به دلیل التهابات ثانویه ای که در پی بیماری‌های ویروسی در فرد ایجاد می‌شود، مکانیسم‌های التهابی هم می‌تواند تظاهرات قلبی و عروقی را بیش از پیش با اختلال مواجه کند.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات قلبی در زمان شیوع کرونا رخ می‌دهد ادامه داد: یکی از عوارض کرونا این است که افرادی که هیچ‌گونه مشکل قلبی ندارند را پس از ابتلاء به نارسایی قلب، سکته‌های قلبی، آریتمی و لخته قلبی دچار کند.

پیشگاهی تاکید کرد: گروه دوم افرادی هستند که سابقه ابتلاء به بیماری قلبی دارند، به طور مثال فردی دچار نارسایی و یا گرفتگی رگ بوده و متأسفانه مبتلا به کرونا نیز می‌شود، ممکن است این فرد دیرتر از سایرین بهبود یابد یا عوارض بیماری در وی بیشتر و یا حتی منجر به مرگ شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی امید به زندگی در کشور نسبت به سال‌های پیش بالاتر رفته خاطرنشان کرد: نوع بیماری‌ها و تظاهرات بیماری‌هایی که جامعه با آن روبرو شده همانند سکته‌های مغزی و قلبی نیز نسبت به بالاتر رفتن میانگین امید به زندگی نیز افزایش یافته است.

این متخصص قلب رژیم غذایی، وزن و استرس را در میزان عوارض کرونا تأثیرگذار دانست افزود: کرونا از ابعاد مختلفی افراد را تحت تأثیر، قرار داده که مهم‌ترین آن افزایش ناشی از بار فشارهای اقتصادی است بنابراین تلاش برای کاهش تنش و استرس می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت بروز علائم بیماری‌های قلبی بکاهد.

۵۰۹۱۰۶۲

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.