9

۴۵ هزار پرستار مبتلا به کرونا شدند/ کاهش کارانه پرستاران

  • کد خبر : 10598
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
۴۵ هزار پرستار مبتلا به کرونا شدند/ کاهش کارانه پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا و پس از بهبودی به کار خود بازگشتند گفت: کارانه پرستاران به دلیل کم شدن درآمد بیمارستانها ،کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم حضرتی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران گفت: طرح به‌کارگیری ۸۹ روزه پرستاران از ابتدای کرونا راه اندازی شد و با توجه به اشغال بالای تخت‌ها، دانشگاه‌ها اقدام به گرفتن پرستاران طی ۸۹ روز در قالب طرح ۸۹ روز کردند.

وی افزود: پرستاران به صورت خرید خدمت، طرحی و یا تمدید طرح به کار گرفته شدند و تعداد کمی ازافراد هم اکنون به صورت ۸۹ روزه با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند.

حضرتی با اشاره به اینکه دو هزار پرستار ۸۹ روزه در کشور داریم، گفت: ۱۰۶۹ نفر از این افراد پرستار و مابقی در گروه‌های دیگر فعال هستند و اگر دانشگاه‌ها رضایت دارند بعد از ۳۰۰ روز دیگر نباید واژه ۸۹ روزه داشته باشند و اقدام به خرید خدمت و جذب این افراد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که افراد کادر درمان به دلیل کمبود پرستار در مراکز درمانی بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شوند، گفت: در برخی مراکز درمانی افراد آموزش دیده که عمدتاً جهادی نیز هستند برای کارهای اولیه به عنوان کمک پرستار به کار گرفته می‌شوند اما به هیچ عنوان اقدامات تخصصی پرستاران را این افراد نباید انجام دهند و نمی‌دهند. اما در طرح شهید سلیمانی که به منظور کاهش مرگ و میر و مقابله با کرونا اجرایی شده که بسیار هوشمندانه بوده بسیج ملی صورت گرفته و از همه گروه‌ها در این طرح شرکت دارند و از آنها کمک گرفته می‌شود ولی برای کارهای تخصصی پرستاری مجاز نیستند اقدامات را به غیرپرستاران بدهند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تعداد پرستاران مبتلا به کرونا نیز گفت: بر اساس آمارهای موجود ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده و به کار خود بازگشتند و در حال حاضر فقط ۴۵ پرستار در قرنطینه به سر می‌برند و ۲۱ نفر مرخصی استعلاجی دارند.

وی گفت: خوشبختانه از یک جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاری از ابتدا همه پای کار بودند و شاید فقط دو یا سه نفر ترک خدمت کردند.

حضرتی در مورد آمار پرستاران شهید نیز گفت: به دستور وزیر، کمیته شهدا زیر نظر معاونت توسعه تشکیل و پرونده پرستارانی که فوت شدند را بررسی می‌کنند و ارائه آمار باید از سوی این معاونت و کمیته انجام شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد استخدام پرستاران گفت: مهمترین معضل جامعه پرستاری امروز کمبود نیرو است که در این خصوص بسیار مشکل داریم و برای اینکه برخی قوانین را به درستی نمی‌توانیم اجرا کنیم به دلیل کمبود نیرو است اما خوشبختانه در سال ۹۸ تا ۹۹ توانستیم ۱۰ هزار نیرو جذب کنیم اما این تعداد نیز جوابگوی کمبودهای ما نیستند. به همین دلیل مجوز جذب ۳۰ هزار نیروی دیگر گرفته شده و اعتبار تأمین نیز شده است که امیدواریم درصد بالایی از این نیروها را به پرستاران اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از پرستاران باردار در بخش‌های کرونایی استفاده می‌شود گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا دستورالعمل‌های لازم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که پرستاران های ریسک، دارای بیماری زمینه‌ای یا باردار در بیمارستان‌ها و در بخش‌های کووید ۱۹ مشغول به کار نباشند و فقط یک مورد در شیراز مشاهده شد اما در مجموع استفاده از پرستاران های ریسک در بخش‌های کرونایی تخلف است و در صورت مشاهده با آنها برخورد می‌شود.

حضرتی در مورد تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: بخشی که مربوط به معاونت پرستاری است انجام شده و مابقی نیز مربوط به شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه است که جلسات زیادی نیز برگزار شده است و آن بخشی که مربوط به ما بوده انجام داده‌ایم و برای خدمات مراقبت در منزل تعرفه گذاری انجام می‌دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص بودجه کمبود تأمین پرستار در سال ۱۴۰۰ گفت: این موضوع مربوط به معاونت توسعه وزارت بهداشت است و باید از آنها پیگیری شود.

وی در مورد پرداخت فوق‌العاده ویژه و همچنین کارانه به پرستاران گفت: پرداخت فوق‌العاده از مسائلی است که مربوط به معاونت توسعه است اما پیگیری این موضوع و حقوق، معیشت و رفاه پرستاران یکی از وظایف معاونت پرستاری است که در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

حضرتی گفت: به همت معاونت توسعه وزارت بهداشت این کار انجام گرفته و به دانشگاه‌ها اعلام شده که باید اعتبار پرداخت فوق‌العاده حقوق پرستاران را تأمین کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه بیمارستان‌ها، عمل‌های غیر ضرور انجام نمی‌دهند و درآمد آنها کاهش پیدا کرده به همین دلیل کارانه ها نیز کاهش پیدا کرده است و فوق‌العاده ویژه را برای جبران این موضوع تعیین کرده‌اند و پیگیر پرداخت آن نیز هستند.

در حال تکمیل…

۵۰۹۷۳۲۸

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.