16
گزارش

والمان" ؛ محله ای به نام پزشک آمریکایی در تبریز

  • کد خبر : 11010
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
والمان" ؛ محله ای به نام پزشک آمریکایی در تبریز
گذر از محلات تاریخی تبریز و نگاهی به وجه تسمیه نامگذاری آنها هر کدام جذابیت و ویژگی خاصی دارد که برگه هایی از تاریخ کهن شهر تبریز را در دل خود نهفته اند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از رسانه‌های محلی، کوچه والمان (خیابان جدید ارک) کوچه والمان در محله لیلاوا یا شریعتی جنوبی امروزی را همه می شناسند؛ کوی معروف و مشهوری است و قبل از اینکه در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی خیابان شهناز سابق احداث شود این کوچه گذرگاه مهم و عبوری اهالی بارون آوا – لیلاوا به طرف چرنداب و بازارچه ارک و میارمیار و بازار بود و در حال حاضر که بین طالقانی و شریعتی جنوبی واقع شده خیابان جدیدی از این کوچه مسیرگشائی شده و به نام خیابان ارک نامیده شده است.
این کوچه را به نام یک دکتر و پزشک امریکایی به اسم دکتر « ساموئل والمن » کوچه « والمان » نامیدند که ریش سفید و بزرگ آمریکاییان در تبریز بود. خانه و بیمارستان او در همین کوچه فعلا اداره مخابرات و خانه های مسکونی است. این شخص در سال ۱۹۰۵ میلادی به ایران آمد و علاوه بر شغل طبابت در این شهر به تبلیغ دین مسیح نیز پرداخت.
دکتر والمان، خود کشیشی از فرقه پروتستان آمریکا بود و در کنار مدیریت بیمارستان کوچک در تبریز در کلیسای انجیلی به عنوان مبشر دین مسیح فعالیت داشت . فعالیت پزشکان امریکایی در تبریز در راستای انجام امور خیرخواهانه و عام المنفعه گرایش مردم تبریز را به سوی آمریکاییان ظاهره نوعدوست به دنبال داشت.
زیرا در طی یکی دو صد سال گذشته، هر چه ظلم و ستم و بی رحمی و چپاول به مردم تبریز و آذربایجان روا شده بود از سوی روس ها و انگلیسی ها و عثمانی ها یا وابستگان و عمال ایرانی آنها بوده است لذا آمریکاییان از این روش ستمگرانه چند دولت استعمارگر نهایت استفاده را کرده در این سرزمین برای خود جای پای محکمی باز کردند و تا مدت ها نیز در این شهر به فعالیت مشغول بودند.
ساختمان بیمارستان خصوصی دکتر والمان بعدا به یک مدرسه ابتدایی به نام نور تبدیل شد که چسبیده به محوطه باغ کلیسای پروتستان انجیلی بود که بعدا همین مدرسه در ضلع غربی کوچه والمان به صورت مدرن نوسازی و به نام نور سیدالشهداء نامیده شد.
در این کوچه باشگاه ورزشی جوانان ارامنه به نام آرارات نیز وجود دارد.
در سراسر ضلع جنوبی این کوچه مدرسه امریکایی مموریال اسکول(مدرسه یادگار) در ایام قبل از انقلاب مشروطه احداث شده بود و پس از وضع قانون انحلال مدارس خارجی در زمان پهلوی اول، مدرسه مموریال اسکول به اداره کل فرهنگ آذربایجان واگذار شد و به نام دبیرستان دخترانه  پروین و میدان ورزشی مموریال مشهور گشت . در حال حاضر جالب ترین و قدیمی ترین بخش کوی والمان کلیسای مسیحی انجیلی است که حیاط باصفا و مشجری دارد.
دارای یک تالار اجتماعات به طول ۱۵ و عرض ۱۰ متر است. طرح کلیسا صلیبی و محراب آن چهار پله از کف تالار ۹ بلندتر است . این کلیسا در سال ۱۹۵۷ میلادی ساخته شده است.
کلیسای قدیم انجیلیان در کوچه میارمیار بود که موقع احداث خیابان شهناز شمالی سابق تخریب شده و در حیاط آن سینما و هتل آسیا ساخته شد و آن کلیسای قدیمی به کوی والمان انتقال یافت. در حال حاضر در قسمتی از محوطه شرقی کلیسا، ساختمان قدیمی مطب و منزل دکتر والمان وجود دارد.
آشوری های مقیم تبریز در این کلیسا مراسم مذهبی خاصی را به زبان آشوری، انگلیسی یا فارسی برگزار می کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.