21
رییس اتاق بازرگانی تبریز:

دستگاه دیپلماسی زمینه رابرای حضور ایران در بازسازی قره‌باغ فراهم کند

  • کد خبر : 11049
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
دستگاه دیپلماسی زمینه رابرای حضور ایران در بازسازی قره‌باغ فراهم کند
رییس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر توانمندی های اقتصادی، تجاری و مهندسی شرکت های این مجموعه، گفت: بخش خصوصی تبریز آمادگی لازم و کافی برای بازسازی مناطق آزاده شده جمهوری آذربایجان را دارد، اما تحقق آن نیازمند فراهم شدن زمینه توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، یونس ژائله افزود: در حال حاضر شرکت های بسیار مجرب در حوزه های مختلف اعم از ساخت و ساز، فنی و مهندسی، کشاورزی و کشت و صنعت در تبریز وجود دارد که سوابق درخشانی در اجرای طرح های گوناگون کشورهای مختلف و به خصوص همسایه دارند که می توانند با مساعدت و هموارسازی زمینه های حضور توسط دستگاه دیپلماسی، نسبت به بازسازی قره باغ وارد عمل شوند.
وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله اتاق بازرگانی تبریز در عرصه اقتصادی ایران، از عضویت ثابت تعداد ۵ هزار نفر از تجار، بازرگانان و تولید کنندگان صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی در این تشکل خبر داد و اظهار داشت: تبریز در بسیاری از رشته های صنعتی از جمله نفت، پالایش، صنایع پتروشیمی، ماشین آلات  صنعتی، موتورسازی و قطعات فولادی جزو قطب های اصلی ایران به شمار می رود.
ژائله ادامه داد: بر همین اساس تبریز جزو مراکز عمده و اصلی تولید صنایع مرتبط با ساختمان سازی به شمار می رود که تولیدات شیشه، سیمان، آجر، صنایع مربوط به سوله سازی، درب و پنجره، کاشی و سرامیک و سایر مصالح ساختمانی آن حتی به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۲۰ انجمن در قالب اتاق بازرگانی تبریز فعال است که یکی از آنها انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی است، اضافه کرد: بدون تردید با توجه به ظرفیت های کمی و کیفی این شرکت ها، تبریز از آمادگی کامل و کافی برای حضور در جمهوری آذربایجان جهت بازسازی مناطق آزاد شده را دارد.
ژائله، تولیدات مربوط به صنایع ساختمان سازی آذربایجان شرقی و تبریز در تراز استانداردهای جهانی دانست و گفت: در صورتی که شرکت های این منطقه در بازسازی قره باغ حضور و مشارکت داشته باشند، منافع اقتصادی چنین همکاری هایی هم به نفع ایران و هم به نفع آذربایجان خواهد بود.
وی روابط جمهوری آذربایجان با ایران را بسیار عمیق و استراتژیک دانست و با تاکید بر اینکه این روابط در شرایط کنونی باید بسط و توسعه یابد، از مسئولان وزارت امور خارجه و استانداری آذربایجان شرقی درخواست کرد تا زمینه و مسیرهای ورود شرکت های استان و بخش خصوصی در این کشور دوست و همسایه را فراهم  کنند.
ژائله، جمهوری آذربایجان و ایران را یکپارچه و دارای اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی توصیف کرد که باید از چنین موقعیتی برای گسترش روابط فی مابین به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد، زیرا هر گونه تعلل در این رابطه منجر به خسارت های اقتصادی می شود.
وی حجم مراودات اقتصادی بین ایران و آذربایجان را بسیار ناچیز اعلام و اضافه کرد: باید دولت همراه با بخش خصوصی برای ارتقای این حجم مبادلات در ماه های آینده تلاش های وافری از خود نشان دهند تا اهداف مورد تاکید سران دو کشور جامه عمل پوشانده شود.
رییس اتاق بازرگانی تبریز، توانمندی های کشاورزی آذبایجان شرقی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: باید در این زمینه نیز باید توافقات اولیه برای حضور شرکت های کشت و صنعت ایران و تبریز در جمهوری آذربایجان به انجام برسد و ما بسیار علاقمندیم در این زمینه ها نیز در مناطق آزاده شده جمهوری آذبایجان وارد شده و سرمایه گذاری کنیم.
ژائله با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد صادرات محصولات شیرینی و شکلات ایران توسط آذربایجان شرقی به انجام می رسد، حجم ارزی این صادرات را سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر بارها از علاقه باکو به حضور کشورهای همسایه و دوست برای بازسازی مناطق اشغال شده این جمهوری در جنگ قره باغ سخن گفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.