6

مسئولیت خسارات احتمالی قندیل‌های زمستانی با مالکان ساختمان‌هاست

  • کد خبر : 11214
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مسئولیت خسارات احتمالی قندیل‌های زمستانی با مالکان ساختمان‌هاست
براساس قانون، در صورت سقوط قندیل‌های یخی آویزان از لبه بام‌ها بر روی شهروندان، صاحب ساختمان مقصر خواهد بود و مطابق ماده ۲ مسئولیت مدنی دادگاه، محکوم به جبران خسارات وارده (اعم از مستمر و آتی) به زیان دیده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، زمستان با بارش برف و یخبندانش شناخته می‌شود. معابر و خیابان‌ها یخ بسته و تردد خودروها و شهروندان دشوارتر می‌شود. یکی نمودهای این فصل، قندیل‌های یخی لبه ساختمان‌هاست که هر لحظه احتمال سقوط و ورود آسیب جانی و مالی به شهروندان می‌رود.
در روزهای اخیر، سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز، با انتشار تصاویر و اطلاعیه‌هایی نسبت به سقوط قندیل‌های یخی هشدار داده است. اما سوال اینجاست که؛ اگر به علت سقوط قندیل‌های یخی آویزان از لبه ساختمان‌ها و ناودان‌ها، آسیب جانی و مالی به شهروندان وارد شود، مسئولیت جبران این خسارت با چه کسی خواهد بود؟ براساس قانون، صاحبان ساختمان مقصر است یا خیر؟
یک حقوقدان در این خصوص به خبرنگار تبریزمن می‌گوید: ورود زیان، یکی از ارکان تحقق مسئولیت مدنی است و مطابق ماده یک قانون مسئولیت مدنی؛ هر کس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجاری یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده، لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر و زیان مادی و معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود می‌باشد.
شیدا آریایی‌پور می افزاید: منظور قانونگذار از عمدا، تقصیر عمدی و مراد از بی‌احتیاطی، تقصیر غیرعمدی است. بنابراین، صاحب ساختمان مقصر خواهد بود و مطابق ماده ۲ مسئولیت مدنی دادگاه او را پس از رسیدگی و ثبوت امر به جبران خسارات وارده (اعم از مستمر و آتی) به زیان دیده محکوم می‌نماید.
وی ادامه می‌دهد: طبق ماده ۵ همین قانون خسارت مستمر، زمانی قابل مطالبه است که زیان‌دیده دچار نقصی شود که قوه کار برای وی کاهش یا سلب شود و یا موجب افزایش مخارج زندگی او بشود، در این صورت، واردکننده زیان مسئول جبران کلیه خسارات مزبور می‌باشد و در باب هزینه‌های درمان می‌تواند حق معالجه عمل جراحی هزینه‌های بیمارستان دارو و آزمایش، مخارج دوران نقاهت و غیره را مطالبه کند.
به گفته این حقوقدان، البته فعلیت ضرر شرط نیست و قاضی می‌تواند حکم به جبران ضرری کند که وقوع آن در آینده مسلم است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.