4

علائم غیر اختصاصی کرونا تا ۹۰ روز باقی می ماند

  • کد خبر : 11328
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
علائم غیر اختصاصی کرونا تا ۹۰ روز باقی می ماند

رئیس مرکز بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان اینکه برخی علائم در مبتلایان به کرونا می تواند ماندگار و مزمن شود، گفت: بسته به شدت بیماری، نوع علائم متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود یادگاری نیا، درباره شباهت علائم ابتلاء به کووید ۱۹ با سایر بیماری‌ها، اظهار کرد: زمانی که با پاندمی کرونا مواجه هستیم طبیعتاً هر علامتی همانند درد بدن، کوفتگی، ضعف و بی حالی به دلیل ماهیت اپیدمیولوژی بر نوع تشخیص اثر گذار است، در حالی که بسیاری از بیماری‌ها نظیر آنفلوانزا شباهت زیادی به علائم بالینی کووید ۱۹ دارند.

وی با اشاره به اینکه علائم آنفلوانزا دقیقاً به کرونا شباهت دارد، افزود: تهوع، استفراغ، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، کوفتگی بدن، بی حالی، ضعف و بی اشتهایی از جمله علائمی است که در آنفلوانزا و کرونا مشترک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر اینکه باید مسائل اپیدمیولوژی در پاندمی ها در نظر گرفته شود، توضیح داد: هر زمان که اعلام می‌کنیم با اپیدمی فصلی آنفلوانزا روبرو شده‌ایم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ممکن است لزوماً فرد به بیماری دیگری غیر از کرونا مبتلا شده باشد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنفلوانزای فصلی را مهار کرده است

رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه خوشبختانه با رعایت مسائل پیشگیرانه همانند استفاده از ماسک، دستکش، شستشوی مکرر دست‌ها تا به امروز موردی از آنفلوانزای فصلی گزارش نشده است، ادامه داد: اگر چنانچه آنفلوانزای فصلی شیوع پیدا کند، تفکیک بیماران مبتلا به آنفلوانزا با کووید ۱۹ پیچیده‌تر خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین علائمی که آنفلوانزای فصلی را از کووید ۱۹ تفکیک می‌کند، اختلال در حس بویایی و چشایی است، در صورتی که در آنفلوانزا این موضوع به ندرت دیده می‌شود.

یادگاری نیا با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های ریوی مثل پنومونی ها، عفونت‌های ادراری، خونی و یا زائده‌های پوستی ممکن است با کرونا اشتباه گرفته شود، ادامه داد: به دلیل تنوع بالای مبتلایان به کرونا ممکن است این بیماری علائم متنوعی را ایجاد کرده و با بسیاری از بیماری‌ها اشتباه گرفته شود.

هر علامت بالینی را به کرونا ربط ندهید

رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه ممکن است در برخی موارد بیماری‌های گوارشی و یا عفونت‌های روده با کرونا اشتباه گرفته شود، هشدار داد: نباید به محض مشاهده هر علامت و نشانه‌ای آن را به کرونا ربط دهیم و بی تفاوت از کنار آن بگذریم چرا که ممکن است این نشانه‌های مشترک در پاندمی مربوط به بیماری دیگری باشد و در صورت تأخیر در درمان فرد را با عوارض جبران ناپذیری روبرو کند.

ماندگاری علائم غیراختصاصی کرونا تا ۹۰ روز

وی در ادامه توضیحاتی درباره سندرم‌های کرونا پس از درمان مبتلایان ارائه داد و گفت: در یک کرونای ساده ممکن است ۱۰ درصد بیماران تا ۲۱ روز دارای علامت باشند، در افرادی که کرونا دارند و در بیمارستان بستری می‌شوند نیز پس از ترخیص ممکن است بیمار تا ۹۰ روز علائم غیر اختصاصی کرونا را داشته باشد.

یادگاری نیا افزود: معمولاً دیده شده تنها ۱۲,۵ درصد از بهبود یافتگان کرونایی پس از ترخیص از بیمارستان بی علامت هستند، در صورتی که تعداد زیادی از این افراد حتی پس از ترخیص و یا تا مدت‌ها دچار علائمی نظیر بی اشتهایی، ضعف مفاصل، مشکلات روحی و یا تنگی نفس نیز هستند.

رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ممکن است در ۴۰ درصد از مبتلایان به کرونا، علائم و عوارض بیماری تا مدت‌ها باقی بماند خاطرنشان کرد: باید عوارض پست کووید ۱۹ مد نظر باشد تا اگر چنانچه علائمی همانند افسردگی، هیجان و بی قراری ماندگار شد حتماً مداخلات جدی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در برخی مبتلایان به کرونا پس از بهبود حتی تا سه ماه هم علائم عصبی دیده شده است.

وی تاکید کرد: اگر علائم و نشانه‌های بیماری‌های دیگری پس از بهبودی با کووید ۱۹ ادامه دار و یا علامت‌های دیگری هم اضافه شد باید مداخلات درمانی انجامی شود.

۵۱۰۵۴۰۵

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.