10
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی:

بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است

  • کد خبر : 12045
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بازگشایی گمرک خداآفرین برای تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان به منظور مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده این جمهوری لازم و ضروری است.

به گزارش اژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، علی جهانگیری روز شنبه در نشست کمیته اقتصادی، مراودات و همکاری با جمهوری آذربایجان، افزود: بدون تردید بازگشایی این گمرک به دلیل نزدیکی تبریز به خاک جمهوری آذربایجان نقش بسیار مهم و تعیین کننده در نقل و انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز شرکت های ایرانی برای بازسازی قره باغ خواهد داشت که لازم است در این رابطه سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی مکاتبات لازم را با وزارتخاته و سایر نهادها و ارگان های تصمیم گیر انجام دهد.

وی با بیان اینکه از آنجائیکه راه اندازی گمرک ها باید مصوبه هیات دولت را همراه داشته باشد، اظهار داشت: بر همین اساس نامه درخواست آذربایجان شرقی با امضای استاندار و نیز درخواست از مقامات جمهوری آذربایجان جهت ایجاد امکانات لازم در ان سوی گمرک نیز در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است.

جهانگیری ادامه داد: در این زمینه بازسازی پل خداآفرین از جمله موضوعات بسیار اساسی و محوری که باید توسط دولت های آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار بگیرد تا روند عبور و مرور از طریق آذربایجان شرقی به مناطق آزاد شده قره باغ تسهیل شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که گمرک خداآفرین به زودی بازگشایی شود حتی کشورهای منطقه از جمله تریکه نیز می تواند از این مزیت ترانزیتی ایران برای ارسال کالاها و خدمات خود از این گمرک بهره برداری کند که برای منافع تهران، باکو و آنکارا مفید خواهد بود.

جهانگیری حضور ایران در جمهوری آذبایجان به منظور بازسازی  مناطق آزاد شده را فرصتی مغتنم و ویژه برای شرکت های ایرانی و بخش خصوصی دانست و یادآور شد: بخش خصوصی و دولت باید از این فرصت حاصل شده استفاده کرده و برای فعالیت های اقتصادی و عمرانی در این مناطق وارد عمل شوند چون غفلت از این فرصت می تواند منجر به از دست رفتن امکانات اقتصادی و تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال های آینده شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی موظف به همکاری با بخش خصوصی و در راس آنها اتاق بازرگانی تبریز و ادارات عضو در کمیته اقتصادی جمهوری آذربایجان هستند، گفت: در این زمینه نیز نامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی استان فرستاده می شود تا علاوه بر اتاق بازرگانی، با سازمان هایی نظیر  امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و صمت تعامل و همکاری های لازم و کافی به عمل آورند.

جهانگیری از اتاق بازرگانی تبریز به عنوان نماینده واقعی بخش خصوصی آذربایجان شرقی یاد کرد و ادامه داد: البته برنامه ها و پیشنهادات این مجموعه نیز باید متضمن و عصاره واقعی نقطه نظرات و امکانات واقعی  و عملیاتی بخش خصوصی و شرکت های تابعه برای حضور در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان باشد تا مبادا پس از ارسال فهرست نهایی شرکت های دارای مجوز، مشکلات فنی و حرفه ای متوجه آذربایجان شرقی و ایران شود که بزتاب بسیار بدی خواهد داشت.

وی استانداری آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز را نمایندگان دولت و بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با تاکید بر اینکه برای حضور در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ باید با مدیریت واحد و تخصصی وارد عرصه شد، اظهار داشت: در این زمینه انتظارات بخش خصوصی نیز توسط دولت باید در اولویت قرار گرفته و برای رفع برخی موانع وارد کارزار شود.

یونس ژائله رفع مشکلات مربوط به ضمانت نامه بانک بین المللی را از جمله چالش های حضور بخش خصوصی در آذربایجان اعلام و اضافه کرد: در این رابطه باید مسئولان سیاسی و اقتصادی ایران با روسای بانک مرکزی جمهوری آذربایجان وارد مذاکره شده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنند که شعبه بانک ملی در باکو می تواند در این رابطه همکاری کرده و مشکلات ضمانت نامه پیمانکاران ایرانی را رفع کند.

وی رفع مشکلات و موانع گمرکی برای نقل و انتقال ادوات و ماشین آلات مورد نیاز، تلاش برای مجوز ورود کالاهای ساخت ایران با تعرفه های ترجیحی و صفر درصد با هدف بسترسازی  برای حضور و مشارکت شرکت های بخش خصوصی ایران در بازسازی قره باغ را از دیگر انتظارات بخش خصوصی از دولت بیان کرد.

ژائله با تاکید بر نقش مهم و بسیار تعیین کننده بازگشایی گمرک خداآفرین در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: این مهم بدون ورود مقامات سیاسی دو کشور و رایزنی و مکاتبات فی مابین تهران و باکو محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به غلبه مراودات اقتصادی و تجاری زمینی بین ایران و آذربایجان، یادآور شد: بازگشایی گمرک خداآفرین بسیاری از مشکلات مربوط به مرز بیله سوار در استان اردبیل را که اکنون تنها مرز زمینی بین دو کشور به شمار می رود، را رفع کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.