8

صنعت برق آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه

  • کد خبر : 12145
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
صنعت برق آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه
افزایش تولید برق آذربایجان‌شرقی از یکهزار و ۷۰۰ مگاوات به ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات در دولت تدبیر و امید، از قرارگرفتن این حوزه راهبردی در مسیر رشد و بالندگی حکایت دارد، هر چند که کارشناسان با اشاره به نیاز فزاینده استان به انرژی پاک، معتقدند که رشد محقق‌شده پاسخگوی نیازها نیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی در دولت تدبیر و امید، گام های بزرگی را برای افزایش تولید انرژی برق برداشته که افتتاح فاز نخست نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس، کلنگ زنی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی منطقه آزاد ارس و نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی میانه مصداق های عینی آن است.

کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به نیاز مبرم آذربایجان شرقی به منابع جدید انرژی برق به ویژه با لحاظ ظرفیت های بالای صنعتی آن، می گویند که بهره برداری از نیروگاه های در دست احداث استان، علاوه بر رفع مشکل تامین برق واحدهای تولیدی- صنعتی جدید می تواند به پایداری بیشتر شبکه برق کشور در شمال غرب و افزایش توان صادراتی به کشورهای همسایه منجر شود.

در زمان حاضر برق مصرفی آذربایجان شرقی از نیروگاه های حرارتی تبریز، سهند بناب، هریس و صوفیان تامین می شود که فناوری بخش عمده آن ها مربوط به زمان های گذشته است و به رغم تلاش همه جانبه برای تامین سوخت گاز مورد نیازشان، در فصل سرد سال ناگزیر از بکارگیری مازوت و به تبع آن آلودگی محیط زیست می شوند.

در زمان حاضر نیروگاه حرارتی تبریز با ظرفیت اسمی ۸۰۰ مگاوات دارای ۲ واحد به ظرفیت هر کدام ۳۶۸ مگاوات است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شرکت آلستوم فرانسه احداث شده و به مرحله فرسودگی رسیده است؛
نیروگاه حرارتی سهند بناب در جنوب آذربایجان شرقی نیز ۲ واحد ۳۲۵ مگاواتی با مجموع ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات دارد و نیروگاه ۱۰۰مگاواتی صوفیان در ۲۵ کیلومتری شمال غرب تبریز نیز در دهه ۱۳۶۰ با فناوری شرکت ‘آ ا گ’ آلمان راه اندازی شده است.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که تشدید تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه کشورمان، شرایط سرمایه گذاری یا مشارکت، به ویژه از سوی خارجیان، در احداث نیروگاه های برق جدید آذربایجان شرقی را با دشواری مضاعف، مواجه و سرعت توسعه در این حوزه حیاتی را کند کرد؛ در تبیین این موضوع، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در سال ۱۳۹۶ شمسی،  ۹ نیروگاه بادی در استان یا در مرحله شروع عملیات یا در حال احداث بود که از این تعداد ۸ نیروگاه با ۲۹۵ مگاوات توسط سرمایه گذار خارجی و یک نیروگاه با ۵۰ مگاوات ظرفیت از سوی سرمایه گذار داخلی اجرا می شد، ضمن اینکه در آن زمان برای سه نیروگاه به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری نیز مجوز صادر شده بود.

با همه این تفاسیر، طرح های توسعه صنعت برق آذربایجان شرقی تعطیل بردار نیست و متخصصان و مهندسان این صنعت در سال های گذشته با تلاش های شبانه روزی برای توسعه آن تلاش کردند که افتتاح فاز نخست نیروگاه هریس با ظرفیت تولید ۳۱۰ مگاوات و نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «آق کند» شهرستان میانه، نمود بیرونی آن است.

با این وجود کارشناسان حوزه برق با اشارهبه اینکه سهم آذربایجان شرقی از تولید برق ویژه، پایین و حدود ۲.۴ درصد است،  امیدوارند که این سهم با سرمایه گذاری های آینده در این حوزه راهبردی افزایش یابد؛ آنان به ویژه با اشاره به محدودیت های واگذاری برق در شهرک ها و مناطق صنعتی آذربایجان شرقی، بر لزوم توجه بیشتر وزارت نیروی برای رفع این مشکل در راستای توزیع عادلانه انرژی در سراسر کشور تاکید دارند.

 

 تصویری از نیروگاه برق هریس 

افتتاح فاز نخست نیروگاه یک هزار مگاواتی هریس

بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس استان آذربایجان‌شرقی به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ شروع شده بود، دهم مرداد ۱۳۹۸ با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید تا گواه محکمی بر خستگی ناپذیری فعالان صنعت برق کشور در مقابل تحریم های نامشروع غرب باشد.

این نیروگاه سیکل ترکیبی در دو مرحله ۵۰۰ مگاواتی در قالب طرح ‘بی. او. تی'(ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) در زمینی به وسعت ۸۰ هکتار احداث می شود و با راه اندازی آن رکورد راندمان نیروگاه‌های کشور از زیر ۵۰ درصد به ۵۸ درصد جهش خواهد یافت.

برای تکمیل فاز نخست نیروگاه برق هریس ۲۶۶ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت و با افتتاح آن علاوه بر افزایش ضریب پایداری برق منطقه،  برای ۱۰۰ نفر نیز فرصت شغلی ایجاد شد.

نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند، نماد توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر

نیروگاه بادی «آق کند» میانه با ظرفیت روزانه ۵۰ مگاوات با بهره گیری از فن آوری روز با سرمایه گذاری ۵۷ میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در مدت ۲ سال ساخته و به بهره ببرداری رسیده است.

این نیروگاه با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ گیگا وات در مدت ۲ سال بر اساس سیاست های ابلاغی افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در تامین برق کشور، ساخت نیروگاه های جدید تجدیدپذیر و با هدف کاهش مصرف سوخت، آلایندگی های زیست محیطی و توسعه پایدار و با برخورداری از مشوق های اقتصادی احداث شده است …

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نیروگاه دارای ۲۰ واحد مولد بادی ۲.۵ مگاوات با ظرفیت کل ۵۰ مگاوات در روز می باشد و ولتاژ اتصال آن به شبکه ۶۳ کیلوولت است.

افشین روشن میلانی گفت: برق این نیروگاه به صورت تضمینی ۲۰ ساله بوده و متوسط ضریب ظرفیت سالانه نیروگاه ۴۰ درصد بوده و برآورد تولید سالانه نیروگاه ۱۷۵ گیگا وات ساعت می باشد.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری این طرح  شامل تامین، نصب و راه اندازی ۲۰ واحد توربین بادی ۲.۵ مگاواتی، ساخت پست بلافصل اختصاصی، ساخت خط ۲ مداره اختصاصی به طول سه کیلومتر، تامین ۳ فیدر و توسعه پست کاغذکنان بوده که با هزینه ۵۷ میلیون یورو توسط شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر «مپنا» بدون استفاده از وام های بانکی به انجام رسیده است.

میلانی گفت: ساخت چندین کیلومتر جاده و چندین پل در منطقه به رغم شرایط سخت آب و هوایی و توپوگرافی سنگی و صخره ای که دسترسی روستاها را بهبود بخشیده از دیگر اقدامات انجام شده در مجاورت این طرح است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های این طرح اظهار کرد: در ۳۰ ماه گذشته برای حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده و تولید برق این نیروگاه می تواند زیرساخت های شهرستان میانه را در جهت توسعه صنایع آماده کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ادامه داد: با افتتاح این نیروگاه ضمن توسعه پایدار در منطقه از مصرف حدود ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲۵ هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری می شود البته ممانعت از تولید ۱۲۵ هزار تن گاز منواکسید کربن در سال از دیگر مزایای بهره برداری از نیروگاه بادی آق کند میانه است.

میلانی گفت: شرکت برق منطقه ای آذربایجان با هدف حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در منطقه، اقدام به همکاری در تکمیل مدار دوم خط ۶۳ کیلوولت میانه – کاغذکنان به طول تقریبی ۷ کیلومتر و نسبت به تامین و احداث ۴۶ کیلومتر فیبر نوری از پست میانه تا پست کاغذکنان کرده است.

 تصویریاز تونل انرژی تبریز 

افتتاح تونل انرژی ایمنی برق تبریز را ۴۰ سال تضمین می‌کند

«تونل انرژی» نیز از جمله طرح های مهم صنعت برق آذربایجان در راستای ایمن سازی نیاز انرژی کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز است که با افتتاح آن ایمنی برق این شهر برای ۴۰ سال آینده تضمین می شود.

مدیر عامل برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اجرای طرح تونل انرژی و پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز گفت: با بهره‌برداری از این طرح برق تبریز در ۴۰ سال آینده به شکلی ایمن تامین می‌شود.

افشین روشن‌ میلانی،  اظهار داشت: این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین منابع مالی سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی طول تونل انرژی تبریز را چهار کیلومتر و قطر آن ۳.۵ متر ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی ۳.۲ کیلومتری از این طرح انجام شده و بقیه نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به برآورد اولیه ۳۰۰ میلیارد ریالی اجرای تونل انرژی و پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز اضافه کرد: با توجه به نواسانات قیمت ها،  تعدیل های مختلفی از سوی سازمان برنامه و بودجه در هزینه کردهای این طرح اعمال شده است.

برنامه ریزی برای ساخت سه نیروگاه توسط برق منطقه ای آذربایجان

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی نو برق منطقه ای آذربایجان نیز به ایرنا گفت: ۳ نیروگاه تولید انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۸۰ مگاوات برای اتصال به شبکه سراسری برق کشور در این منطقه برنامه ریزی شده و در حال اجراست.

حمیده اسکندری اظهار کرد: از این مقدار ۲۰.۰۴۶ مگاوات مربوط به نیروگاه های بادی و خورشیدی است.

وی ادامه داد: شرکت برق منطقه ای آذربایجان در بیش از یکسال گذشته ۴۷۴.۵ مگاوات مجوز اتصال به شبکه برای ۱۸ شرکت در قالب ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی صادر کرده است.

اسکندری یادآوری کرد: برای راهنمایی و جذب سرمایه گذاران انرژی های نو، کمیته توسعه انرژی های تجدید پذیر در آذربایجان شرقی تشکیل شده که روند سرمایه گذاری را در این استان تسهیل و تسریع کند که البته در آذربایجان غربی و اردبیل نیز این برنامه ریزی وجود دارد.

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی نو شرکت برق منطقه ای آذربایجان گفت: بر این اساس تاکنون برای تولید یکهزار و ۴۵۷ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، موافقت اولیه اصولی صادر کرده ایم.

اسکندری مجموع نیاز انرژی برق منطقه آذربایجان را ۳۱۵۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید اسمی منطقه ۴۲۰۰ مگاوات است که امسال در بالاترین پیک، مصرف منطقه، در ۳۱ تیر ماه،  به ۳۰۶۰ مگاوات رسید.

وی ادامه داد: البته از این مقدار ظرفیت تولید برق منطقه آذربایجان اکنون ۲۰.۰۴۶ مگاوات توسط نیروگاه های بادی و خورشیدی تولید می شود که با بهره برداری از نیروگاه بادی آق کند میانه مجموع تولید این واحد نیروگاهی به ۵۰ مگاوات در روز افزایش می یابد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.