8
اظهارات عجیب یک کارشناس؛

حادثه متروی تبریز هشداری جدی برای متولیان شهری/ قطارشهری به سیستم‌های ایمنی مجهز نیست!

  • کد خبر : 12180
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
حادثه متروی تبریز هشداری جدی برای متولیان شهری/ قطارشهری به سیستم‌های ایمنی مجهز نیست!
یک کارشناس مسایل شهری با بیان اینکه متروی تبریز به سیستم‌های نوین ایمنی ریلی مجهز نیست، حادثه اخیر قطار شهری را هشداری جدی برای متولیان شهری دانست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اصغر مکرمی تصریح کرد: با توجه به کاستی‌های فنی قطار شهری تبریز، افتتاح خطوط جدید مترو بدون در نظر گرفتن ریسک‌های موجود می‌تواند علاوه بر خسارات مالی، پیامدهای انسانی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

وی، وجود سیستم‌های هوشمند حمل ونقل ریلی را ضامن کاهش حوادث در قطارهای شهری خواند و گفت: کاستی‌های موجود می‌تواند هنگام بروز بلایای طبیعی یا غیرطبیعی منجر به صدمات، ویرانی، ناتوانی یا سوء‌استفاده از سیستم قطار شهری به عنوان یکی از زیرساخت‌های شهری گردد!

این کارشناس مسایل شهری ضمن انتقاد از افتتاح پروژه‌های ناقص در کشور تاکید کرد: نمی‌دانیم سبقت‌گیری در افتتاح چنین پروژه‌هایی قبل از رعایت اکثریت فاکتورهای مهم ذکر شده در قابلیت‌های ایمنی سیستم مدیریت ساختمان مترو (BMS)، که حتی مهم‌ترین آنها، سیستم کنترل ترافیکی الکترونیکی (CTC) می‌باشد چه گرهی از مردم باز خواهد کرد.

مکرمی یادآور شد: حادثه قطار تبریز – مشهد به عنوان نمونه بارز پیامدهای فقدان سیستم‌های هوشمند ریلی می‌تواند آیینه عبرت مسئولان باشد لذا نمی‌توان به این راحتی از کنار حادثه اخیر متروی تبریز عبور کرد.

وی اضافه کرد: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP راهی برای انجام اولویت‌بندی (تعیین درجه خطر‌پذیری) با روش علمی قوی به منظور طبقه‌بندی است. که متأسفانه در شهر تبریز این امر به هیچ عنوان رعایت نگردیده است که می‌تواند خطرات جدی و غیرقابل جبران را به دنبال آورد.

این کارشناس مسایل شهری با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در پروژه‌های شهری خاطرنشان کرد: در ساختار حمل ونقل مترو مانند بیشتر ساختارها از قابلیت‌های ایمنی سیستم مدیریت ساختمان (BMS) بهره می‌گیرند. امر حفظ ایمنی افراد و امنیت سیستم‌ها با استفاده از فناوری نوین روز با دقت و سرعت زیادی انجام می‌شود و بطور همزمان هزینه‌های این سیستم‌ها نیز پایین می‌آید.

اصغر مکرمی با اشاره به فاکتورهایی که برای ایمنی افراد و امنیت سیستم‌ها در یک سیستم ایمنی مبتنی بر مدیریت ساختمان موثر می‌باشند گفت: مهم‌ترین آنها از جمله کنترل تردد بوسیله سیستم‌های الکترونیکی (CTC)، کنترل درب‌ها و گیت‌های ورودی و خروجی، سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق است.

وی ادامه داد: سیستم آسانسورها و پله برقی‌ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم برق اضطراری، رعایت پدافند غیرعامل، تلویزیون مداربسته (CCTV)، رعایت الزامات معماری تأثیرگذار، رعایت عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی مسافران از دیگر فاکتورهای ایمنی در چنین پروژه‌هایی است.

مکرمی در خاتمه یادآور شد: با توجه به توضیحات فوق و در نظرگرفتن سیستم‌های مبتنی بر ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در سیستم حمل و نقل مترو و وجود آثار مثبت آن از قبیل کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، تسهیل در حمل ونقل و…، در صورتی‌که کاربران (مسافران) رفتار و موارد مربوط به استفاده بهینه از این سامانه را رعایت نمایند، این سیستم می‌تواند دارای نتایج بسیار مفیدی در جهت تسهیلات حمل و نقلی آنها باشد و فرهنگ‌سازی‌های جدی را در این خصوص می‌طلبد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.