14
نگاه "تبریزمن" به تعلل برخی مدیران آذربایجان شرقی در اجرای مصوبات شورای گفتگو؛

بی‌تفاوتی تا چه حد؟!

  • کد خبر : 12238
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۹:۵۴
بی‌تفاوتی تا چه حد؟!
نباید بعد از گذشت یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد اجرا نشدن آن باشیم. مدیران استان بایستی حل مشکلات را به صورت جدی پیگیری کنند.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن؛ تاکنون ۶۶ نشست از سلسله جلسات ماهانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شده است که متاسفانه آن طور که باید و شاید خروجی مناسبی نداشته و مصوبات آن علیرغم تاکیدات جدی شخص استاندار مبنی بر حل مشکلات شهرک های صنعتی، بی نتیجه مانده است!
این در حالی است که هدف از برگزاری جلسات شورای گفتگو، بررسی و تعامل دستگاه های اجرایی با واحدهای صنعتی هر استان در راستای تسهیل فضای کسب و کار می باشد اما تحقق این امر در آذربایجان شرقی متفاوت است.
در واقع به نظر می رسد در اجرای مصوبات این شورا از سوی مسئولان آذربایجان شرقی تعلل می شود که در بسیاری از موارد موجب متضرر شدن واحدهای صنعتی و نارضایتی و گلایه مندی فعالان اقتصادی گردیده است!
ماهیت اصلی این شورا بهبود فضای کسب و کار و شناسایی عوامل مخل و اثرگذار بر این فضا و رفع آن‌هاست، لذا با توجه به روند رو به رشد نشست مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، متاسفانه برخی از تصمیمات این شورا عملی نمی شود!
▪️نباید بعد از گذشت یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد عدم اجرای آن باشیم!
استاندار آذربایجان‌شرقی همواره بر اهتمام و پیگیری مسئولان اجرایی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرده تا موانع اجرای تصمیمات استانی در این زمینه، شناسایی و برای رفع آنها اقدام گردد اما ظاهراً گوش شنوایی نیست!
محمدرضا پورمحمدی در جلسات اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، خواستار همکاری و هم‌فکری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی شد و با جِدیت گفت: نباید بعد از گذشت یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد اجرا نشدن آن باشیم، لذا مدیران استان باید حل مشکلات را به صورت جدی پیگیری کنند.
وی در خصوص مشکل زمین‌های وقفی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی هم افزود: توافق لازم برای واگذاری این زمین‌ها انجام شده و اجرای آن الزامی است و لذا اگر مانعی برای واگذاری وجود دارد باید سریعاً برطرف گردد.
پورمحمدی در رابطه با مشکل تأمین برق واحد های مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز تاکید کرد: اعتبارات تملک دارایی‌های استان در سال ۱۴۰۰، تنها ۲۵۰ میلیارد تومان است که برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها کافی نیست، بنابراین باید پیگیری لازم برای جذب این اعتبارات از منابع داخلی وزارتخانه‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول انجام گیرد.
▪️با سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی می‌توان در جهت جهش تولید حرکت نمود
آذربایجان شرقی دارای ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی است که ۶ درصد از واحدهای تولیدی شهرک‌های استان به صنایع بزرگ و مابقی به واحدهای تولیدی صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافته است.
شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی برای ایجاد خوشه‌های صنعتی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد می‌کنند، زیرا وقتی صنایع همگن و مرتبط در کنار یکدیگر شروع به فعالیت می‌کنند فاصله بین اجزای تولید بسیار کم شده و زنجیره تولید در بهترین فرم با کمترین هزینه شکل خواهد گرفت.
گسترش شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان شرقی برای شتاب توسعه پایدار، اقدامی موثر و تعیین‌کننده است که با سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها می‌توان در جهت جهش تولید، گام‌های موثری برداشت اما نباید از مشکلات فعلی واحدهای صنعتی مستقر در آنها نیز غافل شد!
بر اساس قانون، شرکت‌های ارائه دهنده گاز، برق، آب و مخابرات وظیفه دارند که امکانات را تا در ورودی شهرک‌ها آورده و در آنجا تحویل شرکت شهرک‌ها دهند اما با نگاهی به وضعیت امروز شهرک‌ها و فراهم نبودن این زیرساخت‌ها متوجه می‌شویم برخی از آنها آنگونه که باید به وظیفه خود عمل نکرده‌اند!
مشکلات مربوط به زیرساخت هایی همچون برق، آب، تصفیه خانه و راه، عدم وجود تقاطع غیر همسطح در ورودی شهرک ها، کمبود ایستگاه های آتش نشانی، مشکلاتی در خصوص زمین های وقفی، مشکل معارضین محلی و تداخل زمین ها با منابع طبیعی، نامناسب بودن مسیرهای منتهی به واحدهای صنعتی، بلاتکلیفی تعداد کثیری از واحدهای صنعتی جدید الاحداث و توسعه یافته که تجهیزات و دستگاه های تولیدی آنها نصب و آماده بهره برداری هستند از جمله مواردی است که در اکثر شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی عمومیت دارد.
▪️برای حمایت از سرمایه‌گذاری آذربایجانی های مقیم خارج از کشور گام برداشت
تبریز به عنوان شهر اولین ها مفتخر به احداث اولین شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور است که بعد از پیروزی انقلاب راه اندازی شده و یکی از قطب های صنعتی و اقتصادی بزرگ شمالغرب کشور محسوب می شود که می توان حجم سرمایه گذاری قابل توجهی را برای آن متصور شد.
در یک نگاه تولید محور می توان نتیجه گرفت که ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث گسترش سیاست تمرکززدایی و همگن‌سازی لایه‌ها و خوشه‌های مرتبط زنجیره‌های تولید محصول می‌گردد.
کاهش هزینه‌های تولید، مدیریت بهتر و اصولی بر همه عوامل زنجیره تأمین و برخورداری از ساز و کارهای نظارتی خُرد و کلان تنها بخشی از نمودهای عینی کارایی احداث شهرک‌های صنعتی به شمار می‌رود.
برنامه ریزی برای رفع مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی لازمه آغاز فعالیت هاست.
به گفته فعالان اقتصادی، استان هایی مانند خراسان رضوی و اصفهان در سال های گذشته زیرساخت های لازم را فراهم کرده اند و در زمان کنونی با مشکل تامین برق مواجه نیستند.
اما در واقع، این وضعیت در مورد آذربایجان شرقی صادق نبوده و متاسفانه زیرساخت های شهرک های صنعتی به ویژه در حوزه برق انجام نشده است که امروزه مشکلات زیادی را به وجود می آورد!
بهسازی معابر، آسفالت‌ریزی و هم‌چنین رسیدگی به سایر مشکلات شهرک‌های صنعتی برای توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی از ضروریات است و باید به‌ صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین با توجه به حضور سرمایه‌گذاران پای‌کار در طی سال‌های اخیر، نیاز به بسترسازی مناسب برای فعالیت فعالان بخش خصوصی است و در کنار آن برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه آذربایجانی های مقیم خارج از کشور که قصد سرمایه‌گذاری در استان را دارند باید برنامه‌ریزی کرده و زمینه سهولت حضور این افراد فراهم گردد.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.