8

‍ تأثیر انگاره شهر خلاق در پویش اقتصادی و اجتماعی کلانشهر تبریز

  • کد خبر : 12317
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
‍ تأثیر انگاره شهر خلاق در پویش اقتصادی و اجتماعی کلانشهر تبریز
از دیدگاه کارشناسان و متخصصان در زمینه‌های برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهری، کلیه مؤلفه‌های شهر خلاق در کلانشهر تبریز در سطح پایین‌تر از متوسط هست و می‌توان گفت؛ مؤلفه‌های شهر خلاق از مطلوبیت لازم برخوردار نیست.
تبریزمن – هادی پاشاچینی*:  کلانشهرها با تأکید بر شهرهای خلاق امری ضروری و حیاتی است، کلانشهر تبریز شهری پویا، زنده و مردم محور است و دارای تنوع اقتصادی و اجتماعی شهر خلاق فاضله، فرهنگی، شهری، تاریخی و علمی است؛ بنابراین پتانسیل حرکت به سمت شهر خلاق را دارد ولی هنوز با شهر خلاق فاصله زیادی دارد.
این شهر از مشکلات و مسایٔل عدیده بیشماری رنج می‌برد که این مشکلات در حوزه‌های گوناگون اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و… قابل‌طرح می‌باشد.
 یکی از مسایٔل اساسی در حوزه مدیریت شهری تبریز، تأمین مکان و اختصاص منابع لازم برای نخبگان و خلاقان شهر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی است.
جهت ظهور طبقه خلاق در مدیریت شهری برای حل مشکلات شهری و ایجاد شرایط بهینه یک شهر خلاق برای کلانشهر در حال حاضر علیرغم پیشرفت چشمگیر در زمینه تحقق شهر خلاق در کشورهای توسعه‌یافته این امر در کشورهای در حال‌توسعه با چالش‌هایی مواجه است، ازجمله آنها می‌توان به شناسایی مؤلفه‌های شهر خلاق و نقش خلاق در پایداری اقتصادی و اجتماعی پرداخت.
نتایج حاصله از تحلیل‌ها و آزمون‌ها در خصوص سطح برخورداری کلانشهر تبریز ازنظر مؤلفه‌های شهر خلاق نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و متخصصان در زمینه‌های برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهری، کلیه مؤلفه‌های شهر خلاق در کلانشهر تبریز در سطح پایین‌تر از متوسط هست؛ بنابراین مؤلفه‌های شهر خلاق از مطلوبیت لازم برخوردار نیست.
در این میان مؤلفه نوآوری به‌عنوان مهمترین نقطه قوت کلانشهر تبریز ازنظر مؤلفه‌های شهر خلاق در وضعیت متوسطی قرار داشته و نیاز به بهبود شرایط دارد. مؤلفه رهبری به‌عنوان ضعیف‌ترین مؤلفه در بین مؤلفه‌های شهر خلاق در وضعیت مناسبی قرار نداشته و دارای ضعف است.
نهایتاً می‌توان گفت با استراتژی کاهش تهدیداتی همچون عدم مشارکت مدیران و تصمیم‌گیرندگان (کلیه بخش‌ها و سازمان‌ها) با مردم، عدم توانایی در خلق و ایجاد رویکردهای جدید، بازاندیشی در شیوه‌های سنتی یا محدودیت‌های تحمیل‌شده از سوی نظام‌ها و ساختارهای سازمانی، کمرنگ شدن ارتباط فضایی و انسجام هویت سیمای بافت محله‌ای و …، می‌توان کلانشهر تبریز را به یک کلانشهر خلاق تبدیل کرد.
این مسیٔله با اعمال تغییرات در مدیریت شهری و انعطاف‌پذیری کلانشهر تبریز، نیل به اهداف پژوهش را سهل می‌نماید.
بنابراین بسط و بهبود انگاره شهر خلاق و حرکت به سمت جامعه دانش‌محور تأثیرات خود را بر پویش اقتصادی و اجتماعی در کلانشهر تبریز خواهد گذاشت.
*دبیر کمیته ثبت تبریز در شبکه شهرهای خلاق یونسکو
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.