10
نتایج تحقیقاتی که توسط مسئولین در جاده‌های کشورعملیاتی نشد!

چگونه آوازه دانشگاههای ایران در سطح جهان بلند می شود؟

  • کد خبر : 12715
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
چگونه آوازه دانشگاههای ایران در سطح جهان بلند می شود؟
عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته و حتی درحال‌توسعه، فلسفه وجودی دانشگاه، رفع مشکلات اجتماعی و صنعتی است و عمده بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها را بخش صنعت تأمین می‌کند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن اظهار کرد: محققان و دانشجویان سرشار از انرژی، شور و شوق جهت ورود به مسائل صنعتی و اجتماعی هستند که وقتی احساس کنند وجودشان برای مملکت و رفع موانع ولو کوچک صنایع مفید است، حقیقتاً برای نیل به هدف از روی اخلاص و بدون چشم داشت آن‌چنانی تلاش می‌کنند ولی عدم توجه و بی‌تفاوتی به نقش آنها باعث یاس و ناامیدی شده و انگیزه‌های دیگر غیر از پرداختن به مسائل مربوط به صنایع و جامعه را در آنها تقویت می‌کند.

تعریف یک موضوع پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مشترک می‌تواند شروع خوبی برای ارتباط با محققان خارجی باشد

وی با بیان اینکه معتقدم پیشرفت و رفع موانع کشور نیاز به ارتباطات و مراودات قوی و واقعی تحقیقاتی با محققان و صنعتگران کشورهای دیگر دارد، تصریح کرد: حضور در نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی از مقدمات این امر است و به نظر من تعریف یک موضوع پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مشترک می‌تواند شروع خوبی برای ارتباط با اساتید و محققان خارجی باشد که در ادامه می‌توان کار را توسعه داد و روی موضوعات تحقیقاتی صنعتی کارکرد که برای رفع موانع بخشی از صنایع الزامی است.

پیرمحمد اضافه کرد: یکی از کتاب‌هایم با عنوان Crashworthiness Assessment: Focused on Energy Absorbers در سال ۲۰۱۷ و در کشور آلمان مؤسسه انتشاراتی بین‌الملل Noor چاپ شده است که در خصوص کاربرد تیوب‌های جدار نازک در سازه و بدنه خودروها است که این تیوب‌ها به‌منظور جذب انرژی برخورد هنگام تصادفات جاده‌ای خودروها استفاده می‌شوند و باعث می‌شوند که ضربات ناشی از تصادفات به حداقل رسیده و منجر به آسیب کمتر و حفظ جان سرنشینان می‌شود.

جذب پژوهشگر خارجی با مطرح شدن نام دانشگاه

عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کتاب دوم من هم با عنوان Fracture Behavior of Asphalt Materials  اخیراً در مؤسسه Springer چاپ شده است، ادامه داد: این کتاب در زمینه مکانیک شکست مواد آسفالتی می‌باشد و شامل مطالب مهمی در خصوص کاربرد تئوری‌های مختلف شکست در مدل‌سازی اجزای محدود روسازی‌های آسفالتی، تأثیر پارامترهای مختلف بر روی رفتار رشد ترک مواد آسفالتی و انواع روش‌های اندازه‌گیری استحکام شکست مواد آسفالتی می‌باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتشار کتاب در سطح بین‌الملل دارای مزایایی هم برای نویسنده کتاب و هم برای دانشگاه (یا مؤسسه‌ای که نویسنده به‌عنوان عضو هیات علمی در آنجا مشغول به فعالیت است) می‌باشد، گفت: از جمله این مزایا می‌توان به گسترده بودن خوانندگان کتاب باتوجه‌ به انتشار آن در سطح دنیا اشاره کرد که می‌تواند برای ارتباطات بین‌المللی و افزایش مقبولیت نویسنده در میان پژوهشگران خارجی و داخلی بسیار مفید باشد که این موضوع مستقیماً ارتقای اعتبار بین‌المللی دانشگاه را نیز به دنبال دارد.

به گفته پیرمحمد، افزایش ارجاعات به کتاب و مقالات منتشر شده باعث افزایش آوازه نام دانشگاه و بهبود جایگاه دانشگاه در پایگاه‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی می‌شود و بدیهی است که مطرح‌شدن نام دانشگاه در میان جامعه آموزشی و پژوهشی دنیا حتی می‌تواند باعث جذب دانشجویان و پژوهشگران از سراسر دنیا به‌شرط رفع موانع جذب محقق خارجی در کشور شود که این خود باز برای بهبود رزومه و ارتقای جایگاه دانشگاه بسیار مؤثر است.

در مورد وضعیت آسفالت که موضوع یکی از کتاب‌های پبرمحمد بود، علل خرابی آسفالت، ترک‌خوردگی، عریان‌شدگی و شیارشدگی مورد بررسی قرار گرفته است. این سه عامل از جمله مشکلات خیابان‌ها و جاده‌ها است.

او در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان این معضل را با استفاده از نتایج پژوهشی حل کرد، گفت: مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری و جاده‌ها از جمله مسائلی است که شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی همواره با آن دست‌به‌گریبان هستند و از کیفیت پایین خیابان‌های شهری و بین‌شهری رنج می‌برند.

با وجود صرف هزینه زیاد، متأسفانه وضعیت آسفالت کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست

وی افزود: طبق اظهارات مسئولین، ترمیم، لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر شهری حدود یک‌چهارم بودجه عمرانی شهرداری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که مبلغ هنگفتی است و اجرا، تعمیر و نگهداری روسازی‌های آسفالتی در جاده‌ها نیز بسیار هزینه‌بر است.

پیرمحمد ادامه داد: با وجود صرف هزینه زیاد، متأسفانه وضعیت آسفالت کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست که دراین‌خصوص عوامل متعددی از قبیل کم‌توجهی به اصول اساسی در زیرسازی خیابان‌ها و جاده‌ها، پایین بودن کیفیت مواد اولیه، عدم به‌کارگیری افزودنی‌های مناسب، به‌روز نبودن و پایین بودن کیفیت ماشین‌آلات کارخانه آسفالت و رعایت‌نکردن استانداردها هنگام تولید و اجرای آسفالت، قابل‌ذکر هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: آسفالت از جمله مواد کامپوزیتی است که به دلیل وجود مواد مختلف در آن (مانند قیر، سنگ دانه، درصد فضای خالی و افزودنی‌ها) دارای رفتار بسیار پیچیده‌ای است و وقتی در خیابان‌ها و جاده‌ها اجرا می‌شود، در اثر بارگذاری‌های ناشی از حرکت وسائط نقلیه و عوامل محیطی دچار خرابی‌های متعددی می‌شود که فقط در خصوص خرابی ناشی از ترک‌خوردگی دارای ۷ نوع مختلف است و به‌وجودآمدن هرکدام از این ترک‌ها نیز عوامل خاص خودشان را دارند که بهبود یکی از خواص باعث بدتر شدن خواص دیگر می‌شود.

نتایج تحقیقات درباره اسفالت توسط مسئولین حوزه راه در خیابان‌ها و جاده‌های کشور عملیاتی نشده است

وی گفت: بهبود همه‌جانبه خواص آسفالت، ظرافت‌های خاصی را می‌طلبد که تنها با انجام تحقیقات گسترده می‌توان به آن دست‌یافت که خوشبختانه مراکز تحقیقاتی زیادی در کشور وجود دارند که پابه‌پای محققان خارجی مشغول به فعالیت‌های پژوهشی هستند و تاکنون راهکارهای فراوانی نیز به‌منظور بهبود خواص مختلف آسفالت و در نتیجه کاهش خرابی‌ها ارائه شده است هرچند نتایج این تحقیقات توسط مسئولین حوزه راه در خیابان‌ها و جاده‌های کشور عملیاتی نشده است یا بسیار کمتر از حد انتظار موردتوجه قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.