11
بدنبال ثبت اهر بعنوان شهر ملی ورنی؛

راسته سنتی ورنی فروشان اهر احیا می‌شود

  • کد خبر : 12722
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
راسته سنتی ورنی فروشان اهر احیا می‌شود
شهردار اهر از احیا راسته سنتی ورنی فروشان در این شهرستان خبرداد و گفت: در این راستا خانه ورنی و دیوارنگاره ورنی نیز در این شهرستان ایجاد می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا محمد سرقینی شهردار اهر اعلام کرد: پس از  نهایی شدن ثبت اهر به عنوان شهر ملی ورنی ایران و صدور گواهی ثبت ملی از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری و شورای اسلامی شهر اهر اقدامات عملی را

در این راستا انجام می دهد.

وی افزود: با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرستان و اصحاب فرهنگ و هنر ، تندیس مرد ورنی فروش در میدان ارسباران، تندیس طرح ورنی در چهار راه معلم و راسته ورودی بازار به زودی رونمایی می شود.

وی بیان کرد: همچنین از نقوش و طرح های متنوع  ورنی در نقاشی های خیابانی،  میادین و کفپوش های بتنی استفاده خواهد شد و طرح دیوار نگاره سفالی که مختص اهر است با الهام از ورنی های شهرستان تا پایان سالجاری بهره برداری خواهد شد.

سرقینی گفت: پلاک کوبی منازل هنرمندان ورنی باف از دیگر تعهدات شهرداری در راستای اجرای تفاهم نامه با میراث فرهنگی انجام می شود.

وی افزود: مجموعه شهرداری در راستای اعتلای نام اهر «شهر ملی ورنی» و فارغ از تفسیرها و حواشی ها، تعهداتی که به میراث فرهنگی داده عملیاتی خواهد کرد.

وَرنی ، که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک است، که بدون مراجعه به نقشه توسط دختران و زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

شهرستان اهر با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.