8
مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

پنج میلیارد ریال برای تکمیل موزه صفویه‌شناسی نیاز است

  • کد خبر : 12767
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
پنج میلیارد ریال برای تکمیل موزه صفویه‌شناسی نیاز است
مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: برای تکمیل اقدام‌های مرمتی به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا با تکمیل طرح، زمینه برای راه‌اندازی موزه صفویه‌شناسی فراهم شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، نادر فلاحی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مساحت ۷۵۰ مترمربعی این طرح، بیان کرد: اجرای طرح بازسازی و مرمت مدرسه پورسینا در اردبیل تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش بر این است تا شاهد بهره‌برداری از آن در آینده نزدیک باشیم.

وی یادآور شد: مرمت و تبدیل مدرسه پورسینا به موزه صفویه‌شناسی در راستای توسعه موزه‌ها در استان و تبدیل اردبیل به شهر موزه‌ها جزو اولویت‌ها قرار گرفته و برای این موضوع تا کنون ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در مورد اقدام‌های صورت گرفته افزود: بازسازی لمبه‌کوبی زیر سقف کلاس‌ها و راهروها، خارج کردن بندهای فرسوده دیوارهای آجری کلاس‌ها و راهروها همراه با تمیز کردن آجرها و اجرای بندکشی بخشی از این اقدام‌ها است.

وی همچنین خارج کردن بند فرسوده سنگ ازاره کلاس‌ها و بندکشی، زنگ‌زدایی، سمباده‌کشی و رنگ‌آمیزی نرده‌های فلزی، مرمت و رنگ‌آمیزی پنجره‌های چوبی و رنگ‌آمیزی نرده‌ها و پنجره‌های چوبی را از دیگر اقدام‌های مرمتی در این بنا برشمرد.

به گفته فلاحی، با توجه به خدمات سلسله صفوی و تاثیر آنها در سطح ملی و جهانی به عنوان عامل وحدت جغرافیایی و مذهبی کنونی کشور، راه‌اندازی پژوهشکده و موزه صفویه‌شناسی از ضروریات استان اردبیل است.

صفویان به عنوان نخستین سلسله پس از ورود اسلام به ایران توانستند با تشکیل دولت متمرکز و قدرتمند، هویتی مبتنی بر مذهب تشیع را برای این سرزمین و ساکنان آن ایجاد کنند.

طرح تبدیل مدرسه تاریخی پورسینا واقع در محدوده بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در میدان عالی‌قاپو  به موزه صفویه‌شناسی از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.

تاکنون  بیش از ۱۵۰ نسخه کتاب در زمینه صفویه‌شناسی در استان گردآوری شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.