9

کاروان‌سرای شاه عباسی نیر در لیست ثبت جهانی ۲۰۲۱ قرار گرفت

  • کد خبر : 13827
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کاروان‌سرای شاه عباسی نیر در لیست ثبت جهانی ۲۰۲۱ قرار گرفت
مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: کاروان‌سرای شاه عباسی نیر به‌ عنوان یکی از اثرهای تاریخی مهم این استان در لیست ثبت جهانی سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، نادر فلاحی روز شنبه در نشست بررسی روند ثبت جهانی کاروان‌سرای شاه عباسی صائین نیر اظهارکرد: این کاروان‌سرا با تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی همکاران در معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل، به‌ عنوان یکی از کاروان‌سراهای منتخب و دومین اثر تاریخی ثبت جهانی استان اردبیل در لیست نهایی قرار گرفته است.

وی افزود: کاروان‌سرای شاه عباسی صائین نیر متعلق به دوره صفویه بوده و در رونق اقتصادی جاده ابریشم همچنین ایجاد ارتباط امن بین چین و اروپا نقش بسیار پررنگی داشته است که با توجه به اهمیت تاریخی آن، تلاش برای ثبت جهانی اثر صورت می‌گیرد.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل بیان کرد: کاروان‌سرای شاه عباسی نیر پس از مستندسازی و تکمیل پرونده به عنوان یکی از کاروان‌سراهای شاخص، در پرونده کاروان‌سرای ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو فرستاده شد.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی اثرهای تاریخی، حداکثر یک سهمیه برای هر کشور است و پرونده کاروان‌سرای ایرانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۱ ایران در یونسکو مطرح خواهد شد.

فلاحی ابراز امیدواری کرد، با ثبت جهانی این پرونده تعداد اثرهای ثبت جهانی استان اردبیل به ۲ مورد برسد؛ چرا که این مهم نقش بسزایی در توسعه گردشگری خارجی منطقه خواهد داشت.

کاروان‌سرای شاه عباسی صائین واقع در محدوده جاده قدیمی نیر- سراب، در ۱۰ کیلومتری شهر نیر از توابع استان اردبیل، سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۵۳ در فهرست اثرهای تاریخی ملی ثبت شد.

بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در نقاط مختلف استان اردبیل در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.