8
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

باغداران از نهال‌های شناسه‌دار استفاده کنند

  • کد خبر : 16407
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
باغداران از نهال‌های شناسه‌دار استفاده کنند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به باغداران توصیه کرد: برای بهره‌وری بیشتر از نهال‌های دارای شناسه یا برچسب‌دار که اصالت آن مشخص باشد استفاده کنند.

به گزارش آژانس خبری  تبریزمن به نقل از ایرنا علی رخ افروز روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باغداران باید نهال مورد نیازشان را از نهالستان هایی که شرایط فنی و ضوابط مورد تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مجوز تولید نهال را دارند تهیه کنند، اظهار کرد: نهال‌ها باید دارای گواهی اصالت، بهداشت و سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها بوده و از لحاظ رشدی دارای یک استاندارد مطلوب باشد.

وی به ویژگی‌های نهال استاندارد جهت احداث باغات اشاره کرد و گفت: نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم به ویژه رقم پایه و پیوند مشخص باشد.

رخ افروز با بیان اینکه یک نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری، نماتد و بذر علف‌های هرز بوده و از نظر سن باید یکساله و یا دو ساله باشد اضافه کرد: نهال‌های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال‌های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند.

وی اظهار کرد: تولید کنندگان نهال باید قبل از عرضه یا فروش، ریشه‌های نهال ها را به روش درست و اصولی ضدعفونی کرده و برای ارقام گیاهی که نیاز به رقم گرده زا تلقیح کننده دارند ارقام مناسب را در اختیار باغداران قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر بسته نهال ضد عفونی شده بایستی در کیسه‌ای از جنس گونی کنفی خیس پیچیده «حداقل ۳۰ سانت بالای یقه نهال» و سپس در داخل یک کیسه پلاستیک سیاه بسته بندی شود، ادامه داد: عدم آثار زخم و زگیل نهال در زمان فروش؛ تک تنه بودن نهال ارقام میوه، متورم نبودن و باز نشدن جوانه‌های نهال در زمان فروش و همچنین کج و بد فرم نبودن یا دارای ریشه پیچیده یا برگشته و یا کلاف شده نهال‌ها از دیگر ویژگی‌های نهال سالم و استاندارد می باشند.

وی با بیان اینکه نهال سنگ بنای باغبانی است، ادامه داد: هرگونه کم توجهی به بحث نهال، باغدار را با عوارضی روبرو می کند که قطعا شروع دوباره کار مقرون به صرفه برای او نیست و لی بناچار باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه باغدار با شروع کار نهالکاری در زمین کشاورزی خود یک سرمایه گذاری بلندمدت را شروع می کند، افزود: باغدار با نهال کاری با ارقام هسته دار ۱۰ تا ۱۲ سال، نهال دانه دار تا ۲۵ سال و نهالی مثل گردو تا ۵۰ سال سرمایه گذاری را کلید می زند و خود را وابسته به تولید می کند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۲با تصویب قانون ثبت ارقام گیاهی وکنترل و گواهی بذر نهال، قانونگذار در موارد متعددی تکلیف تولید کننده، مصرف کننده و بخش نظارتی را مشخص کرده، ادامه داد: به دلیل اهمیت نقش نهال درتولید هر تولیدکننده ای مجاز نیست که درهر جایی تولید نهال بکند نهال را در هر شرایطی و با هر گونه آبی نمی توانیم تولید کنیم و از لحاظ جغرافیایی هم ملزم هستیم که یک فاصله استانداردی را بین محل باغ با با محل تولید نهال رعایت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بر روی تک تک نهال های شناسه دار و دارای لیبل سال تولید، اسم تولیدکننده، کد شناسایی، نوع قلمه و پایه و نهالستان محل تولید مشخص است، ادامه داد: خریداران نهال همچنین باید فاکتور فروش را به صورت حتمی از فروشنده دریافت کنند چراکه این فاکتورها و شناسه ها یک سند حقوقی است که در صورت بروز هرگونه مشکل می توانند به جهادکشاورزی مراجعه کنند.

رخ افروز با بیان اینکه با صدور این اسناد، امکان ریسک و خطا به حداقل می رسد، اظهار کرد: براساس مستندات موجود و گزارشات کارشناسی تولیدکننده مجاب می شود اگر ضرر و زیانی به مصرف کننده برسد پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه به باغداران و خریداران نهال توصیه می شود از خرید نهال از افراد به شکل دوره گرد و غیررسمی در ورودی ها و خروجی های شهرها و در کنار خیابان ها اجتناب کنند، افزود: اطلاعات تمام تولیدکنندگان نهال اعم از آدرس و نوع تولید به تکفیک پایه و رقم در مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها و نیز سامانه اطلاع رسانی موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر کشور موجود است.

وی با بیان اینکه خریداران از تولید کننده بخواهند تا برای هر رقم نهال گرده افشان مناسب در اختیار آن ها قراردهند و نهال را حتما به صورت پوشش دار تهیه کنند، گفت: در زمان حمل و نقل نیز نهال را در پشت وانت و با ریشه لخت جابه جا نکنند تا آسیب نبیند و ترجیحا سعی کنند که فاصله محل تولید تا مصرف کم باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با داشتن ۲۶ نهالستان و تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال رتبه اول کشور را در تولید نهال شناسه دار در سال ۹۹ کسب کرده، گفت: در حال حاضر ۲۶ نهالستان در استان در حال فعالیت بوده و ۵ نهالستان دیگر نیز جهت صدور مجوز اقدامات مورد نیاز را انجام داده اند.

وی تعداد کل نهال تولید شده در استان را یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۸ تعداد نهال هایی که در ۲۲ نهالستان تحت نظارت این مدیریت تولید شده است یک میلیون و ۲۵۰ هزار اصله بوده که انواع نهال های دانه دار، هسته دار، میوه ریز، میوه خشک و گیاهان داروئی در این نهالستان ها تولید می شود که بیش از ۵۰ درصد این نهال ها به خارج از استان و گاهاً به کشورهای همسایه صادر می شود.

رخ افروز با بیان اینکه شهرستان آذرشهر با تعداد ۶ نهالستان و تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال و شهرستان شبستر با تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال و با داشتن سه نهالستان در سطح استان رتبه های نخست تولید نهال را دارا بوده و شهرستان های بناب و مراغه با تولید ۲۵۰ هزار اصله نهال به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند، افزود: در حال حاضر برای اخذ مجوز ۲ باغ مادری نهال گردو و هسته دار اقدام شده و همچنین چهار نهالستان گواهی شده در شهرستان های شبستر، مرند، میانه و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال ساخت می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: استان به لحاظ کیفیت نظارت بر تولید نهال نیز عنوان برتر کشور را در سال جاری بدست آورده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16407

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.