2

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موجب دلگرمی کشاورزان شده است

  • کد خبر : 18236
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موجب دلگرمی کشاورزان شده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری پنج هزار تومن تعیین شده است, گفت: افزایش قیمت این محصول راهبردی موجب دلگرمی کشاورزان شده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا اکبر فتحی، روز پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگاران، با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، موجب خوشحالی کشاورزان و رغبت بیشتر برای تحویل محصولات به دولت می‌شود.

وی اظهار داشت: قیمت سال گذشته خرید تضمینی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در ابتدا قیمت چهار هزار تومان برای سال جدید در نظر گرفته شد اما با توجه به هزینه‌های کشت و قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان، با تعامل دولت و مجلس برای حمایت از گندمکاران قیمت نهایی پنج هزار تومان تعیین شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تا سال ۹۹ بهره برداران هیچ نقشی در قیمت گذاری محصولات کشاورزی نداشتند اما قانون جدید در تشکیل شورا سبب تاثیرگذار شدن کشاورزان در قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ویژه گندم شد، گفت: با قیمت جدید گندم،  زیان‌های گذشته کشاورزان جبران می‌شود و از فروش قاچاق و مصرف دامی کاهش جلوگیری شده و امنیت غذایی کشور را افزایش می‌یابد.

فتحی، افزود: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد تا با توجه به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان عزیز گندمکار مبلغ یک هزار تومان به قیمت تضمینی گندم به عنوان جایزه تحویل افزوده شود.

وی با بیان این ‌که به دلیل نیاز بالای خرید تضمینی گندم به منابع عظیم مالی، تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت به دولت محول شد، یادآوری کرد: در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و با حمایت ریاست جمهوری مقرر شد کشاورزان به ازای هر یک کیلوگرم گندمی که به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌دهند، پنج هزار تومان دریافت کنند.

فتحی، با بیان این‌که تلاش مسوولان وزارت جهادکشاورزی در افزایش قیمت تضمینی رضایت کشاروزان را تامین کرده است، افزود: از کشاورزان نیز انتظار می‌رود پای عهد خود بوده و محصولات خود را تنها به مراکز خرید دولتی تحویل دهند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۶۷ درصد آن دیم و مابقی آبی است و سالانه حدود ۷۲ هزار هکتار از اراضی آبی و ۳۶۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان زیرکشت گندم می‌رود.

سال گذشته پیش بینی شده بود که تولید گندم در این استان به ۸۰۰ هزار تن ب‌رسد و حدود ۴۰۰ هزار تن از آن به صورت تضمینی و توافقی توسط کارخانجات آرد خریداری شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.