6
"تبریزمن" از بی توجهی برخی شهروندان به شیوع کرونا در تهیه اقلام ماه رمضان گزارش می‌دهد؛

صف‌های جدید مبارک‌باد!

  • کد خبر : 18301
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
صف‌های جدید مبارک‌باد!
صف بستن یا نبستن مردم در هر کشور مستقیماً با تصمیمات مدیران و به‌ طور خاص تصمیمات دولت مستقر در همان کشور مرتبط است و ربطی به تحریم یا جنگ اقتصادی ندارد!

تبریزمن- سرویس اجتماعی: بعد از صف‌های نان، قند، شکر، گوشت قرمز، تخم مرغ، انسولین، روغن مایع، روغن جامد، مرغ و حتی خدمات بانکی و غیره، این روزها زولبیا و بامیه به همراه نان‌های ویژه افطاری بهانه جدید تشکیل صف در روزهای قرمز کرونایی تبریز شده است که گویا نه قیمت‌های سرسام‌آور می‌تواند جلودار آن باشد و نه ترس از کرونا!
دلیل اصلی ایستادن در صف برای تهیه کالایی که در شرایط کنونی اساسی نیست، برای همگان مبهم است یعنی آیا واقعاً جذابیت این نوع شیرینی به حدی است که نمی‌توان بدون آن رمضان را سپری کرد و یا علاقه برای ایستادن در صف از دیرباز تا کنون برای تهیه کالاهای اساسی است که چنین شرایطی را به وجود می‌آورد؟!

▪️بی‌تدبیری در مدیریت توزیع اقلام موردنیاز، شیوع کرونا را افزایش داده است

صف‌های بی‌پایان خرید که از شب عید سال جدید آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و سفرهای درون و برون شهری که آمارشان نسبت به روزهای پایانی سال بیشتر شده موجب جولان کرونا در سراسر کشور شده است که در همان ایام مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت اما گوش شنوایی نداشت!
گزارش‌های میدانی از سطح شهر تبریز نشان‌دهنده صف کشیدن جسته و گریخته مردم به انحای مختلف جهت خرید گوشت مرغ، گوشت قرمز، زولبیا و بامیه، روغن جامد و مایع و حتی نان و بی‌تفاوتی آنها و از سوی دیگر عدم نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسئولان استانی حکایت دارد.
گرچه وضعیت استفاده از ماسک در آذربایجان‌شرقی بهتر از سایر استان‌هاست اما بی‌تدبیری در مدیریت توزیع اقلام موردنیاز مردم و صف‌های طولانی همچنان خطر شیوع بیشتر کرونا را در استان به خصوص تبریز افزایش داده است.
آنچه که مطالبه عمومی مردم است جای خالی نظارت، اعمال قانون و محدودیت‌های کرونایی و پروتکل بهداشتی بوده که هیچ واکنشی از طرف متولیان مشاهده نمی‌شود و احتمال افزایش مبتلایان را بیش از پیش بالا می‌برد و این سوال مطرح است که چه کسانی باید به این وضعیت نظارت داشته باشند؟!
سفرهای نوروزی و ادامه این سفرها با فراهم شدن سفرهای ارزان قیمت داخلی و خارجی شگفتی آفرین بود که همگان به تماشا نشستند و از اقدام عملی عاجز شدند و مسئولان بهداشت و درمان نیز از گلایه به این موضوعات خسته شده و کار به جایی نبرده و وضعیت قرمز کرونایی حاکم گردید.

▪️کسی که به دنبال دریافت اجناس با قیمت مناسب است به احتمال درگیری با کرونا نمی‌اندیشد!

صف‌هایی که از سال ۹۹ شروع شد و در اسفندماه به اوج خود رسید بسیار قابل تامل بود، زیرا صف‌هایی طولانی که مردم برای دریافت کالاهای اساسی تشکیل می‌دادند و در آنها خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نبود، مردمی که به دنبال دریافت مواد خوراکی با قیمت مصوب دولتی بودند دیگر به افزایش احتمال درگیر شدن خود به کرونا فکر نمی‌کردند.
آنهایی که می‌ترسیدند مبادا مرغ دوباره و سه باره با افزایش قیمت همراه شود ساعت‌ها حضور در صف‌های خطرناک و احتمال مبتلا شدن به کرونا را به جان می‌خریدند تا مبادا فردا روزی همان کالا دوباره گرانتر شود!
وضعیت افسارگسیخته امروز کرونا در آذربایجان‌شرقی نتیجه کاهش محدودیت سفرهای نوروزی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و امکان عمومی، دورهمی‌ها و صف‌های خریدی بود که هنوز هم این زنجیره ادامه دارد و کسی هم به فکرش نیست!
نوع دیگری از تصمیمات عجیب در سال‌های اخیر که منتهی به ایجاد “صف” شد در ماجرای اعطای وام یک میلیون تومانی ستاد ملی مبارزه با کرونا رقم خورد که مردم چند روز مداوم برای خرید سیم‌کارت‌ مقابل دفاتر پیشخوان دولت در شهرهای مختلف استان تجمع کردند اما دولت پس از گذشت ساعت‌ها از ایجاد صفوف بالاخره برای رفع این مشکل تصمیماتی گرفت.
صف بستن یا نبستن مردم در هر کشور مستقیماً با تصمیمات مدیران و به‌ طور خاص تصمیمات دولت مستقر در همان کشور مرتبط است لذا اینکه مردم برای تهیه ملزومات اولیه خود همچون تخم‌مرغ، گوشت، روغن نباتی، روغن مایع، مرغ، نان و سیم‌کارت باید تشکیلات صف گونه را تجربه کنند ربطی به تحریم یا جنگ اقتصادی ندارد!
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با گلایه از بی‌توجهی برخی از مردم به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در هر گفت و گو با رسانه‌ها به رعایت نکات بهداشتی تاکید داشته‌ایم اما بیش از این زورمان به مسئولان و مردم نمی‌رسد.

عباسعلی درستی با انتقاد از تشکیل هرگونه صف و تجمعات افزود: مصوبات ستاد کرونای کشور و به تبع آن، آذربایجان‌شرقی حکم قانون دارد لذا این مصوبات باید مو به مو اجرا شوند اما ساده‌انگاری و بی‌توجهی‌های اجتماعی و صف‌های خدماتی و مایحتاج عمومی، کادر درمان را به زحمت انداخته و شیوع کرونا شیب تند صعودی خواهد گرفت.

▪️مصرف زیاد زولبیا و بامیه می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد

یک کارشناس ارشد تغذیه نیز مصرف زولبیا و بامیه را موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن دانست و توصیه کرد: افراد در ماه رمضان امسال که با شیوع کرونا همراه است حتی الامکان از مصرف این نوع خوراکی‌ها خودداری کنند.
طاهره نجفی با اشاره به استمرار شیوع کرونا در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در روزهای شیوع این بیماری باید از مصرف خوراکی‌هایی که موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود خودداری کرد که یکی از این مواد، قندهای ساده یا همان ساکاروزها است.
وی با بیان اینکه زولبیا و بامیه در بسیاری خانه‌ها پای ثابت سفره های افطار است ادامه داد: این نوع خوراکی از نوع قندهای ساده است لذا مصرف آن می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد و توصیه می شود افراد به طور جد از مصرف این خوراکی اجتناب کنند.
نجفی اضافه کرد: مصرف زولبیا و بامیه به دلیل قندهای ساده موجود در آن موجب چاقی و اضافه وزن هم می شود که باز هم عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.
این کارشناس ارشد تغذیه یادآور شد: چاقی یکی از فاکتورهای خطرساز است که موجب تشدید علائم کرونا شده و مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد چاق بیشتر است، برای همین افراد باید از مصرف خوراکی‌هایی که می‌تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود خودداری گردد.
به گفته وی در وعده افطار می‌توان به جای زولبیا و بامیه از خرما، کشمش و خوراکی‌های مشابه استفاده کرد که علاوه بر اینکه مضر نیستند، برای سلامت بدن هم مفید هستند.

?شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18301
  • نویسنده : شهرام صادق زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : آژانس خبری تبریزمن
  • 224 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.