4
"تبریزمن" از فعالیت تلاشگران جمعیت هلال احمر گزارش می دهد؛

سرخ‌پوشانی از جنس مردم

  • کد خبر : 19239
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
سرخ‌پوشانی از جنس مردم
مردم آذربایجان هیچ وقت تلاش‌های امدادگران هلال احمر در زلزله شدید ورزقان در سال ۹۱ را فراموش نمی کنند که از سراسر کشور و جهان به مناطق حادثه دیده سرازیر شدند.

تبریزمن – سرویس اجتماعی: هِنری دونان یک تاجر معروف سوئیسی بود که وقتی در سال ۱۸۵۹ در یکی از سفرهای تجاری خود از منطقه‌ای به نام سولفرینو در شمال ایتالیا عبور می‌کرد شاهد درد و رنج سربازان زخمی بسیاری شد که در طی جنگ سولفرینو بدون مراقبت رها شده بودند.
پس از مشاهده این وضعیت ناگوار، او به همراه زنان محلی به مدت سه روز و سه شب به مداوا و یاری سربازان مجروح پرداخت و بعد از این حادثه، ایده تاسیس سازمانی بی‌طرف و امدادگر به ذهن او خطور کرد و کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ و به تبع آن نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر شکل گرفت.
اگرچه در ابتدای کار این کمیته آغازگر کمک‌های بی‌طرفانه به سربازهای جنگ بود اما به‌ مرور زمان کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حادثه‌های طبیعی، جنگ‌ها و کمک به توسعه بهداشت فردی و اجتماعی در لیست اهداف آن قرار گرفت. عملکرد این کمیته بعد از جنگ جهانی دوم توسعه چشمگیری به دست آورد و در حال حاضر جمعیت صلیب سرخ – که در کشورهای اسلامی به نام هلال احمر شناخته می‌شود – در بیش از ۱۹۰ کشور فعال بوده و امداد، فرهنگ‌سازی در زمینه بهداشت و تربیت پرستار از مهم‌ترین اهداف این سازمان در سطح بی المللی است.
امروزه مواردی از قبیل بی‌طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با مصدومان، بی‌طرفی غیرنظامیانی که داوطلبانه به کمک مجروحان جنگ می‌شتابند، خدمت به عنوان میانجی بی‌طرف هنگام جنگ، کمک‌های متقابل و همکاری و توسعه فعالیت‌های مربوطه در زمان صلح، کمک به تمامی اقشار ضعیف جامعه و غیره مدنظر صلیب سرخ و به تبع آن جمعیت هلال احمر می‌باشد.

▪️مرگ نجاتگران هلال احمر در حین انجام وظیفه، شهید محسوب نمی‌شود!

یک امدادگر به نمایندگی از سایر تلاشگران این عرصه گفت: جمعیت هلال احمر متولی اصلی در حوادث و فجایع متعدد در کشور می‌باشد و در جاده‌ها، کوهستان، دریا و غیره پایگاه‌های امدادی جهت کمک به آسیب دیدگان دارد که به وسیله نیروهای نجاتگر کادر و داوطلب فعالیت می‌نماید.
علی.ن ادامه داد: وظیفه اصلی نجاتگران در حوادث جاده‌ای، رهاسازی مصدومین و حتی متوفیان می‌باشد و در صورت نیاز اورژانس اقدام به امدادرسانی و انتقال مصدومین نیز می‌کنند.
وی افزود: در این حوادث نجاتگران چه از نظر جسمانی و چه از نظر روحی صدمات شدیدی می‌بینند و حتی شاهد صحنه‌های دردناکی هستند که شاید تا ابد از ذهن این عزیزان پاک نشده و تبعات جبران‌ناپذیری برای این افراد و حتی خانواده‌های ایشان به همراه دارد.
این امدادگر اضافه کرد: کار با سِت‌های اتوماتیک و هیدرولیک سنگین و خطرناک جهت رهاسازی افراد، کمبود نیرو، شیفت‌های ۴۸ساعته و استرس‌ های ناشی از احتمال وقوع حادثه، تحمل سرما و گرما در طول سال و حضوری به موقع و با عجله به محل حادثه، دوری از خانواده و بی‌خبری از آن‌ها، عدم امکان حضور در کنار خانواده با حادث شدن بدترین اتفاقات ممکن، حضور در مناطق غیرشهری جاده‌ها یا کوهستان ناوگان بعضاً قدیمی و ناامن، حقوق پایین نسبت به مشاغل مشابه مانند فوریت‌های پزشکی و غیره تنها بخش کوچکی از مشکلات فراوان این قشر گمنام در جامعه می‌باشد که بعضاً در حوادث جاری پذیرای برخورد نامناسب فیزیکی و ناسزای بعضی حادثه دیدگان یا شاهدان آن هستند!
علی تاکید کرد: حتی در این حرفه تعداد زیادی از نجاتگران کادر و داوطلب در حین انجام وظیفه جان باخته اند که متاسفانه شهید محسوب نشده و خانواده این عزیزان نیز شامل هیج یک از مزایای خانوده شهدا نشده‌اند!

▪️مرکز اسلامی سوئیس ۲۱۰ بخاری گازسوز به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اهدا نمود

مردم آذربایجان هیچ وقت تلاش‌های امدادگران هلال احمر در زلزله شدید ورزقان در سال ۹۱ را فراموش نمی کنند که از سراسر کشور و جهان به مناطق حادثه دیده سرازیر شدند.
جیره یک ماهه مایحتاج عمومی برای ۲۰ هزار خانوار روستایی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی توزیع شد و با استقرار ستادهای ویژه دائمی هلال احمر در شهرستان‌های زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و غیره تمام تلاش‌ها صرف ارائه خدمات به زلزله‌زدگان گردید.
آنچه وظیفه هلال‌احمر در زمینه اسکان اضطراری و تامین مایحتاج ضروری بود اعم از چادر، نایلون، چراغ خوراک پزی، لباس گرم، پتو و اقلام زندگی به تعداد موردنیاز تامین شده و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.

جالب اینکه با سرد شدن هوا در آن سال، یک مرکز اسلامی در کشور سوئیس تعداد ۲۱۰ بخاری گازسوز به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اهدا کرد که ارزش کلی آن ها ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شد و مورد توجه خانواده‌های زلزله‌زده قرار گرفت.
زلزله‌های بزرگ غرب کشور در کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، ترکمنچای میانه و غیره نیز صحنه‌های دیگری بودند که توسط امدادگران این جمعیت مورد کمک‌رسانی قرار گرفت و زلزله‌ها و سیل‌های متعدد مناطق دیگر که همگی با یاری جوانان عاشق پیشه مردم این مرز و بوم به مرهمی برای آسیب دیدگان تبدیل گردید.

▪️هلال احمر در جریان‌ وقوع سیل ۹۸ عملکرد به موقعی از خود نشان نداد!

در کنار این موارد اما، انتقاداتی نیز به عملکرد جمعیت هلال احمر کشور وارد است که باید مورد بررسی قرار گرفته و کار امدادرسانی برای حوادث آتی تقویت گردد زیرا با یک بار نقص در انجام وظیفه، کل خدمات‌رسانی این مجموعه زیر سوال می‌رود!
وقتی به روزهای آغازین سال ۹۸ برگردیم یادمان می‌آید که بعد از سال‌ها خشکسالی که در اکثر نقاط کشور حاکم بود همان سال با بارش باران شروع شد و سازمان هواشناسی نوید بارش باران در سه روز اول فروردین را به مردم داد؛ اما شاید کمتر کسی فکر می کرد این نعمت الهی به دلیل نبود زیر ساخت ها و مدیریت درست، ۲۳ استان را درگیر سیل کند.
متاسفانه درست در زمانی که مردم آماده عید نوروز و پذیرایی از مهمان بودند و هنوز اثری از ویروس کرونا نبود مجبور شدند از مهمان ناخوانده ای استقبال کنند که تحفه‌ای جز گِل و لای و خسارت مالی و روحی برای آنها نداشت.
طبق عرف جهانی، مردمی که گرفتار در بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و طوفان می‌شوند چشم انتظار مسئولان و نهادهای امدادی هستند تا برای نجات آنها اقدامی کنند و در این زمانهاست که عملکرد گروه‌های امدادی، زیر ذره‌بین نهادها و گروه های طرفدار حقوق بشر قرار می گیرد.
یکی از انتقاداتی که در سیل سال ۹۸ مطرح شد این بود که هلال احمر عملکرد مناسب و به موقعی از خود نشان نداد و نتوانست توقعات را آنچنان که بایسته و شایسته مردم عزیزمان است جواب دهد، حتی برخی از فیلم ها و گزارشات حاکی از بی‌نظمی در توزیع اقلام و مواد خوراکی داشت به نحوی که کمک‌های امدادی به دست بعضی از مردم سیل‌زده شهرستان‌ها دوبار و چند بار رسید اما به برخی از شهرستان‌ها اصلاً کمکی نرسید!

گزارش از: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19239
  • نویسنده : شهرام صادق زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : آژانس خبری تبریزمن
  • 277 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.