10
نقدی بر شیوه نامه حمایت از توسعه فرهنگ و هنر تبریز توسط شورای شهر؛

تصمیم گیری خودمانی برای حوزه هنر!

  • کد خبر : 21049
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
تصمیم گیری خودمانی برای حوزه هنر!
تصویب شیوه نامه "حمایت از توسعه فرهنگ و هنر شهر تبریز" کاملاً سلیقه‌ای و با حضور دوستان و افراد نزدیک به کمیسیون فرهنگی انجام شده است!

تبریزمن- سرویس فرهنگی: شیوه نامه “حمایت از توسعه فرهنگ و هنر شهر تبریز” در حالی در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز تنظیم گردیده است که بسیاری از هنرمندان ذینفع در عرصه هنر فرش دستبافت از آن بی خبر بوده اند.
در این شیوه نامه حمایت از هنرهای نمایشی، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، ادبیات، معماری، ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
بر این اساس، شهرداری تبریز موظف شده است از کسانی که در عرصه های فرهنگی و هنری تبریز فعالیت می‌کنند حمایت نموده و از برگزیدگان رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین‌المللی پشتیبانی کند.
اخیراً در پیج اینستاگرامی یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای تبریز، توئیتی در قالب تصویب شیوه نامه‌ای برای فعالیت‌های هنری هنرمندان منتشر شده، که مدعی است این شیوه‌نامه در طول یک‌سال با استفاده از متخصصان، کارشناسان، فعالان هنری و غیره با همیاری کمیسیون فرهنگی تدوین شده است.
این امر واکنش‌های متعددی را در بین هنرمندان تبریزی به وجود آورد که از نارضایتی آنها حکایت داشت زیرا علی‌الظاهر این امر به دور از نظرات کارشناسی صورت گرفته است.

?تصویب شیوه‌نامه با حضور دوستان و نزدیکان کمیسیون فرهنگی انجام شده است!

پژوهشگر و محقق هنر – صنعت فرش دستبافت آذربایجان به حقایق پنهان تنظیم این شیوه نامه پرداخت و گفت: تصویب این شیوه نامه کاملاً سلیقه‌ای و با حضور دوستان و افراد نزدیک به کمیسیون فرهنگی انجام شده است!
“ناصر نظامی‌دوست” افزود: اگر مبنا بر این بود که از نظر کارشناسان و متخصصان در تدوین شیوه نامه استفاده شده(!) چه علتی باعث شده تا متخصصان، کارشناسان، هنرمندان و چهره های مشهور فرش و صنایع دستی را فراموش کنند و یا خدای ناکرده بخواهند از این شیوه‌نامه بیرون بگذارند!!!
وی ادامه داد: در بخش صنایع دستیِ این شیوه‌نامه، نه تنها به فرش و طراحی و نقاشی و حِرَف مرتبط اشاره نشده، بلکه از انواع دستبافت‌های بدون پُرز نظیر ورنی، گلیم، جاجیم و سایر منسوجات دستبافت نیز که جزو آثار صنایع دستی فاخر هستند هیچ سخنی به میان نیامده است!
عضو انجمن طراحان قالی آذربایجان اضافه کرد: البته برای بندهای دیگر این شیوه نامه نیز ایرادات زیادی وارد است ولی قول مساعد گرفتیم که در اولین فرصت یک لایحه اصلاحی برای شیوه نامه تسلیم کمیسون فرهنگی شورا نموده و با تشکیل کمیته تخصصی رشته های مختلف، مراتب تدوین و برای جمع بندی و تصویب به شورا ارسال گردد.
نظامی دوست تاکید کرد: انشالله به زودی در شورای شهر و حتی مجلس شورای اسلامی، کرسی ویژه فرهنگ، هنر و صنایع دستی را داشته باشیم تا بتوانیم قوانین سهل و مشکل گشایی برای تمام هنرمندان و هنردوستان اتخاذ نماییم…

?بی مهری به صنعت فرش از نبود نماینده این حرفه در ترکیب شورای شهر نشات می گیرد!

مهم‌ترین بخش این شیوه‌نامه حمایتی از هنر و هنرمندان شهر که می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد زیرا احیا، حفظ و تقویت مکاتب هنری تبریز است اما باید با اطلاع از نظرات کارشناسان زبده این عرصه انجام گیرد.
فعال‌سازی و تقویت گروه‌ها و جریان‌های فرهنگی و هنری و پشتیبانی از فعالیت‌های نخبگان و تجلیل از برگزیدگان و پیشکسوتان هنر برنامه اصلی شیوه‌نامه حمایتی از هنر و هنرمندان تبریز است.
اما واقعیت این است که متاسفانه منتخبان مردم در سالهای گذشته نه تنها به فکر معیشت مردم و حل مشکلات موجود و نظارت ویژه به عملکرد شهرداری را نداشت، بلکه در مصوبات خود بسیاری از موضوعات و مشاغل به ویژه هنر دیرین این مرز و بوم همانا هنر – صنعت فرش و صنایع دستی بافت را نادیده گرفته اند!
این بی مهری و جفا به هنر – صنعت فرش و صنایع دستی بافت از نبود نماینده کاربلد این حرفه در قالب اعضای شورای شهر نشات گرفته است زیرا وجود شخصی فرهیخته و کاربلد از این رشته می تواند با تاسیس کمیته های فنی و دعوت از کارشناسان، هنرمندان و فعالان رشته های مختلف هنر، موضوعات متعددی را مورد بررسی قرار داده و ساماندهی های فنی را آغاز و با طرح در کمیسیون مربوطه، شیوه نامه ای کاملاً برابر در راستای حمایت و رفع مشکلات شاخه های متعدد هنری تصویب نماید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=21049

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.