12
خبر/

مس سونگون منشا آلودگی ایلقنا چای

  • کد خبر : 2516
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
مس سونگون منشا آلودگی ایلقنا چای
اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی با تایید اینکه مس سونگون منشا آلودگی ایلقنا چای است، اعلام کرد: این موضوع از اواخر سال گذشته مورد پایش و بررسی قرارگرفته و اخطار‌های لازم به معدن داده شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ترجمان صبح، داوود قاسم زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال در خصوص آلودگی ایلقناچای گفت: دلیل آلودگی های اخیر و تغییر رنگ ایلقنا چای بارش های صورت گرفته در منطقه و هوازدگی مواد روباره معدن مس سونگون است.

وی با اشاره به اعزام کارشناسان محیط زیست به منطقه ادامه داد: هشدار‌های لازم در این خصوص  صادر شده و مقرر گردیده معدن در مدت زمانی مشخص با بازطراحی و خنثی‌سازی مواد نسبت به رفع آلایندگی های موجود اقدام کند که در صورت عدم حل مشکل در زمان مقرر اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

گفتنی‌ است در چند سال اخیر آلودگی معادن و کارخانجات مختلف در آذربایجان شرقی به یکی از پربحث ترین موضوعات استان تبدیل شده است که یکی پس از دیگری در رسانه‌ها مطرح شده و تایید و تکذیب‌های بسیاری به دنبال دارند.

آلودگی معادن و کارخانجاتی همچون معدن طلای اندریان، کارخانه کاوه سودا و پالایشگاه و نیروگاه تبریز تا آلودگی معدن مس سونگون همه از چالش‌های محیط زیستی استان به شمار می‌رود.

ایلقنا چای که از نزدیکی‌های سونگون سرچشمه گرفته و پس از عبور از چندین روستا به رودخانه ارس می‌ریزد امروز شاهد آلودگی بالایی است که دلیل آن هوازدگی مواد روباره معدن مس سونگون به شمار می رود.

با توجه به عبور این رودخانه از روستاهایی چون خوینرود، کلاسور، آقامیرلو، حسن بگلو، دمیرچی(حدادان)، موسی کندی و ورود به رودخانه ارس که احتمال آلودگی و بیماری اهالی این روستا‌ها وجود دارد لازم است هرچه سریعتر نسبت به رفع آلودگی این رودخانه اقدام شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.