13
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد؛

ثبت یک روز به نام روز شعر و ادب ترکی/ نبود زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از آثار مرتبط با استادشهریار

  • کد خبر : 25433
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
ثبت یک روز به نام روز شعر و ادب ترکی/ نبود زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از آثار مرتبط با استادشهریار
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نامگذاری سالروز درگذشت استاد شهریار به نام روز ملی شعر و ادب فارسی، منافاتی با نامگذاری یک روز به نام روز شعر و ادب ترکی ندارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، سیدقاسم ناظمی در نشست خبری خود که به مناسبت همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و رونمایی از پوستر این همایش در مجموعه مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد، با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: شعر برای ما ایرانیان شناسنامه است چرا که بیش از یکهزار سال است که ملت ما حتی در مکالمات روزمره خود از شعر بهره می‌برند و بخشی از معارف دینی ما با ادبیات منظوم و شعر منتقل شده است.
وی با بیان اینکه بدون شک تقویم ما بدون روز شعر و ادب فارسی، یک چیزی کم داشت، افزود: افتخار ما این است که این روز با نام استاد شهریار همراه و همگام شده است. برای ما وظیفه است پاسداشت این روز را در حد و قواره آذربایجان و نقش آذربایجان در قوام شعر و ادب فارسی گرامی بداریم.

▪️بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی نباید به تبریز محدود شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه ادرات کل استانی توصیه شده تا برنامه‌هایی برای بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار کنند، گفت: امیدواریم امسال، برنامه‌های پاسداشت این روز در سطح بالا در داخل و خارج از کشور برگزار شود چرا که قرار است نمایندگی‌ها و رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور هم به مناسبت این روز برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ، آداب و هنر کشورمان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: در استان هم تلاش کرده‌ایم این روز به تبریز و مقبره‌الشعرا محدود نشود و با برگزاری قریب به ۵۰ برنامه فرهنگی و هنری در قالب شعرخوانی، معرفی و رونمایی از کتاب، نقد کتاب، برگزاری کارگاه‌های تولید آثار هنری و طرح مباحث شهریارپژوهی در تمامی شهرستان‌ها به استقبال این روز بروند.
وی، گلباران مقبره استاد شهریار و مقبره‌الشعرا به عنوان تنها قبرستان ادبی دنیا، از سوی مجموعه‌های اداری و غیراداری و با حضور مدیران استانی، اصحاب فرهنگ و هنر و فرهیختگان را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های جامعی برای روز ۲۶ شهریور با رویکرد ترویجی و فرهنگی در محوطه سنگفرش مقبره‌الشعرا برگزار خواهد شد و روز ۲۷ شهریورماه نیز در همین محل با حضور مقامات رسمی، مقبره‌ استاد شهریار به نمایندگی از ۴۰۰ شاعر، ادیب و عارف خفته در مقبره‌الشعرا، گلباران می‌شود.

▪️روز ملی شعر و ادب فارسی، نشانگر جایگاه بالای استاد شهریار در ادبیات فارسی دارد

ناظمی با بیان اینکه برای ما آذربایجانی‌ها افتخار بزرگی است که می‌توانیم در زبانی غیر از زبان مادری خود دست به آفرینش شعر و ادبیات بزنیم، گفت: نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام استادشهریار نشان از مرتبت و جایگاه بالای استاد دارد.
وی افزود: نامگذاری روز درگذشت استادشهریار به نام روز ملی شعر و ادب فارسی هیچ منافاتی با نامگذاری یک روز دیگر به عنوان روز شعر و ادب ترکی ندارد و باید پیشنهاد نامگذاری چنین روزی را داد تا مراحل قانونی آن طی شود.

وی با اشاره به اینکه اشعار استاد شهریار چه در زبان فارسی و چه در زبان ترکی می‌تواند محل مداقه و تحقیق باشد، تصریح کرد: تاکنون همایش‌های مختلفی در رابطه با زندگی و آثار استاد شهریار برگزار و در این رابطه کتاب‌های متعددی به رشته تحریر درآمده است اما باز هم لازم است آثاری در حوزه شهریارپژوهی در مراکز علمی و دانشگاهی تولید و عرضه شود.

▪️نبود زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از آثار مرتبط با استادشهریار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با انتقاد از نبود زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری و حفاظت از آثار مرتبط با استادشهریار، گفت: در حالی که گفته می‌شود منظومه حیدربابا به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده، متاسفانه نه تنها هیچ مجموعه‌ای از نمونه‌های ترجمه شده در دست نیست، بلکه روز به روز آثار و موادی که در خانه‌موزه استاد شهریار وجود داشت، ته می‌کشد.
وی تاکید کرد: اولین گام برای انجام کارهای بزرگ، تامین زیرساخت‌های لازم است و تلاش می‌کنیم این ظرفیت را در مجموعه مقبره‌الشعرا فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه طولانی شدن پروژه بازسازی و مرمت مقبره‌الشعرا، برخی از فرصت‌ها را از بین می‌برد، افزود: اولین انتظار ما این است که مقبره‌الشعرا به عنوان مرکز ادبیات و شعر و شهریارپژوهی تجهیز شود. از نهادهای بالادستی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نیز می‌خواهیم به مجموعه مقبره‌الشعرا به عنوان یک مرکز جهانی برای ارتباطات فرهنگی ایران با دنیا بویژه در حوزه ادبیات، در قواره ملی نگاه کنند چرا که وضعیت فعلی مقبره‌الشعرا بعد از گذشت ۴۰ سال در شان مردم آذربایجان و تبریز و شاعران و ادبای خفته در آن نیست. البته راه‌اندازی این مجموعه با اعداد کم هم ممکن است و کار چندان شاقی نیست که از عهده سیستم اجرایی ما برنیاید.

▪️لزوم تثبیت و تقویت بودجه ملی مقبره‌الشعرا

وی به حذف بودجه ملی مجموعه مقبره‌الشعرا در سال‌های اخیر بدلیل عدم آشنایی و بی‌تدبیری متولیان مجموعه اشاره کرد و افزود: از سال گذشته مجددا این مجموعه، جزو پروژه‌های ملی درآمده و برای سالجاری نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار ملی اختصاص یافته است، دومین خواسته ما از نهادهای بالادستی، تثبیت و تقویت این بودجه برای سال‌های آتی است چرا که با تخصیص‌های قره‌چکانی این پروژه سال‌ها زمان خواهد برد.
ناظمی از رسانه‌ها هم خواست؛ همانطور که در قضیه ثبت جهانی بازار تبریز با تولید ادبیات و آثار مرتبط با بازار مدیران استانی را در ثبت این اثر تاریخی یاری نمودند، از طرح موضوعات و پیگیری مطالبات مردم در خصوص پروژه مقبره‌الشعرا نیز خسته نشوند و با پیگیری جدی این موضوع، صدای رسای مردم و مسئولان در پیشبرد این پروژه بزرگ فرهنگی باشند.

▪️راه‌اندازی بنیاد مقبره‌الشعرا با همراهی دولت و شهرداری

وی همچنین با بیان اینکه سازوکار ساخت مقبره‌الشعرا با یک اشتباه مواجه شده، گفت: بازسازی بخشی از مقبره‌الشعرا به شهرداری تبریز واگذار شده است و برای همین چندگانگی در فضای معماری مجموعه کاملا مشهود است این در حالیست که قبلا مجموعه مقبره‌الشعرا توسط هیات امنا اداره می‌شد که در میانه راه، حذف شده است و این امر باعث شده تا مقبره‌الشعرا متناسب با ظرفیت‌های مالی استان توسعه نیابد.
وی اضافه کرد: مذاکرات جدی با شهرداری تبریز و استانداری انجام گرفته تا با همراهی این دو نهاد، بنیاد مقبره‌الشعرا راه‌اندازی شود و بازمعماری و بازطراحی متناسب برای مقبره‌الشعرا تعریف و فضای عمومی و کالبدی مجموعه به اتمام برسد.

▪️حفاظت از عناوین ملی و جهانی تبریز، باید به یک مطالبه تبدیل شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دو اتفاق خوب تبریز در سال ۱۴۰۰، گفت: براساس پایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبریز امسال به عنوان شهر خلاق ادبیات در سطح کشور شناخته شده است که این ظرفیت می‌تواند حوزه ادبیات را متحول کند. اتفاق مهم دیگر، معرفی تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات جهانی از سوی یونسکو است که در مراحل پایانی است و احتمالا در آبانماه در مجمع یونسکو به تصویب برسد.
وی افزود: یکی از مطالباتی که باید از نهادهای فرهنگی داشته باشیم تلاش این نهادها برای حفاظت از این عناوین است چرا که در گذشته نیز تبریز عناوین متعدد جهانی را کسب کرده، ولی نتوانسته از آنها حفاظت کند.
ناظمی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: وجود مقبره‌الشعرا یکی از عوامل موثر در تخصیص این عناوین به تبریز است چرا که بزرگانی که در سه گورستان بزرگ و تاریخی تبریز یعنی مقبره‌الشعرا، مقبره‌العرفا و مقبره‌العلما خوابیده‌اند، بی‌نظیراند و مشاهده چنین موردی در هیچ جای ایران ممکن نیست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25433

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.