8
"تبریزمن" اختلاف نظرها درباره نحوه تهیه واکسن های وارداتی کرونا توسط دولت دوازدهم را بررسی می کند؛

سایه روشن واکسن های وارداتی کرونا

  • کد خبر : 26494
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
سایه روشن واکسن های وارداتی کرونا
نماینده مردم اراک در مجلس می گوید با رسیدن انبوه واکسن از سایر کشور‌ها مشخص شد ما تحریم پرزیدنت روحانی بودیم اما مسعود پزشکیان تاکید می کند که آخر بی‌انصافی است که بگوییم واکسن‌های وارداتی کرونا ظرف مدت دو هفته تامین شده است!

بیش از ۴۰ روز از خداحافظی حسن روحانی از نهاد ریاست‌ جمهوری گذشته و بعد از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف دیگر از او خبری نیست، اما این روزها انتقادات زیادی در موضوع نحوه خرید واکسن کرونا از کشورهای تولید کننده توسط دولت گذشته نقل محافل سیاسی و پزشکی گشته و همین امر باعث شده تا برخی آن را یک دستاورد دولت جدید رقم زده و جار بزنند که دولت روحانی نخواست و نتوانست!
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم از شکایت این کمیسیون از حسن روحانی به قوه قضائیه خبر داده است که گویا تَرک فعل حسن روحانی دلیل اصلی این شکایت می باشد.

 

▪️مردم نگرانند امر سلامت دستخوش تعارض منافع گروهی و جناحی نشود!

این روزها سؤالات زیادی در اذهان همه‌ باقی مانده است که جدا از سنگ‌ اندازی‌ها برای ورود واکسن به ایران در زمان استقرار دولت حسن روحانی، نمی‌توان تمامی تقصیرها را گردن دیگران انداخت.
طبیعی است که شی جینپینگ – رئیس جمهور چین – جواب تلفن سیدابراهیم رئیسی را ساده‌تر از حسن روحانی می‌دهد اما اینجا تکلیف حدود ۱۱۴‌ هزار‌ و ۷۹۰ نفر کشته کرونا در کشور و خانواده‌های داغدار آنها چه می‌شود؟
یک جامعه‌ شناس سلامت درباره سیاسی‌ شدن واکسیناسیون کرونا و نقش آن در اعتماد مردم به نظام سلامت گفت: واکسن برای پیشگیری از همه‌ گیری مرگ‌ بار کووید – ‌۱۹ یک امر مهم و حیاتی است و در حال حاضر می‌توان گفت سلامت جامعه در بُعدهای جسمی، روانی و اجتماعی به مسئله پیشگیری پیوند خورده است و بخش عمده‌ای از مسئله پیشگیری هم به تهیه واکسن و انجام فوری واکسیناسیون بستگی دارد.
سیمین کاظمی افزود: نظام سلامت ایران متولی اصلی برنامه پیشگیری است ولی در دوره همه‌ گیری نتوانست استقلال خود را حفظ کند و به این ترتیب امر سلامت دستخوش تعارض منافع گروهی و جناحی شد.
وی اضافه کرد: مسائلی مانند تولید واکسن‌های داخلی متعدد و اکثراً با کارایی و اثربخشی مبهم، تقلا بر سر ورود واکسن از سوی گروه‌های خاص و سپردن واردات واکسن به شرکت‌های خصوصی، همگی این پیام را به جامعه منتقل کرد که آنچه برای نظام سلامت اهمیت درجه اول ندارد سلامت عمومی است و متولیان اداره جامعه و سلامت آن بیش از هر چیز در تعقیب منافع و مصالح گروهی و شخصی خود هستند!
کاظمی تاکید کرد: مرگ‌های ناشی از کووید – ۱۹ بعد از تولید واکسن، از نظر جامعه بیشتر از قبل، مرگ‌های قابل پیشگیری و از این‌رو خسران عظیم تلقی می‌شوند و مسامحه در این خصوص از نظر جامعه سوگوار کمتر قابل گذشت و فراموشی خواهد بود.

▪️اگر سفارشات واکسن در سال گذشته انجام نمی شد وضعیت بدین شکل نبود!

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بخش قابل‌ توجهی از واکسن های وارد شده اخیر به کشور توسط مسئولان دولت دوازدهم سفارش و خریداری شده که به هر دلیل تاکنون امکان ورودشان به کشور محقق نبود اما در این مدت، بخشی به‌ دلیل همبستگی و همکاری میان بخش‌های مختلف و ارگان‌های گوناگون پس از تشکیل دولت سیزدهم وارد کشور شده است.
محسنی بندپی افزود: نمود دیگر این همبستگی در ورود بخش‌های مختلف برای خریداری و تامین واکسن است که از جمله اخیراً شاهد بودیم که مجمع خیرین اعلام آمادگی کرد که هزینه واردات ۵۰ میلیون واکسن را تقبل کند.
وی اضافه کرد: نباید این طور القا شود که احیاناً دولت دوازدهم مخالف واردات واکسن بوده و مانع ورود می‌شده است چرا که دولت قبل هم همچون دولت کنونی بر این مهم تاکید داشت و به همین دلیل نیز برای خرید واکسن سفارش‌هایی داده بود و این واکنش‌ها نیز بخشی از محل همان سفارش خریدهاست.
دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم گفت: این بی‌انصافی است که بگوییم این واکسن‌ها ظرف مدت دو هفته تامین شده است، ما اگر بخواهیم سفارش بدهیم شرکت‌های سازنده سفارش ما را بپذیرند و شروع به تولید کنند و بعد بخواهیم وارد کنیم حداقل پنج تا شش ماه زمان می‌برد.
مسعود پزشکیان افزود: دولت دوازدهم هزینه را پرداخت کرده بود، سفارش‌ها را هم انجام داده بود حالا ممکن است مشکلات گمرکی و حمل و نقل بوده است و دولت فعلی آنها را حل کرده است و اکنون وارد می‌شوند و لذا اگر سفارشات واکسن در سال گذشته انجام نمی شد اکنون وضعیت بدین شکل نبود!

▪️دوران روحانی تمام شده است اما حالا برخی ها خواستار محاکمه او شده‌اند!

واردات واکسن پس از روی‌کار آمدن دولت سیزدهم در حالی دنبال می‌شود که مقامات دولتِ قبل از جمله رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و رئیس بانک مرکزی بارها واردات واکسن را به حل شدن مشکل تحریم گره زدند و حتی در چند نوبت مسئله FATF را هم پیش کشیده بودند. حال که ده‌ها میلیون واکسن وارد کشور شده، سؤال بخش زیادی از مردم – حتی افرادی که منتقد دولت فعلی بوده یا اساساً در انتخابات شرکت نکردند – این است که چه اتفاقی در حوزه تحریم‌ها یا مبادلات مالی ایران و سایر کشورها رخ داده که واردات واکسن در این حجم عملیاتی شده و موجب رشد سرعت واکسیناسیون است!؟
به نظر می‌رسد آنچه در دولت جدید شاهد آن بودیم افزایش مراودات سیاسی با دوستان شرقی ایران و تحرک و پویایی مجموعه دولت و به‌ ویژه وزارت خارجه در یافتن مسیرهای جدیدی برای واردات واکسن باشد.
حسن روحانی، دیگر نه رئیس جمهور است و نه خبری از او شنیده می‌شود، دوران او تمام شده است اما حالا برخی خواستار محاکمه او شده‌اند و هشتگ محاکمه روحانی را داغ کرده‌اند.
این در حالی است که موافقان او هم می‌گویند این محاکمه را در یک دادگاه علنی می پذیرند تا معلوم شود چرا در آن زمان تعداد اندکی از واکسن ها وارد کشور شد و سلامت مردم به باد رفت!
منتقدان حسن روحانی از چند سال قبل بر طبل محاکمه یا استیضاح او می‌کوبیدند تا آنجا که طرح سوال و استیضاح روحانی بارها در مجلس مطرح گردید، بعد از آن هم برخی اصرار داشتند او باید پیش از اتمام چهار ساله دوم دولتش از قدرت کنار برود که نشد!
منتقدان حالا مسئله محاکمه او را عَلَم کرده‌اند و حتی برخی می‌گویند باید خیلی زود روحانی را محاکمه کرد زیرا ممکن است فردا دیر باشد!
این قضیه را نخستین بار محمدحسین آصفری – نماینده اراک در مجلس – مطرح کرد و گفت: با رسیدن انبوه واکسن از سایر کشور‌ها مشخص شد ما تحریم پرزیدنت روحانی بودیم!
? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.