5

پاسخ به شبهاتی در خصوص واکسن

  • کد خبر : 26748
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
پاسخ به شبهاتی در خصوص واکسن
با تسریع واردات واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون نیز سرعت گرفته و تعداد مراکز تزریق واکسن در سطح شهرهای پرجمعیت افزایش یافته است اما با این وجود، شائبه‌ها و ابهاماتی که در زمینه تزریق این واکسن وجود دارد، باعث شده تا در روزهای آخر، شاهد کم رونقی در استقبال مردم آذربایجان شرقی از دریافت دزهای اول و دوم واکسن کرونا باشیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، از اوایل ورود واکسن به بازار و آغاز واکسیناسیون در سراسر دنیا، گفته شده بود که تزریق واکسن تنها از ابتلای شدید به بیماری و مرگ ناشی از آن جلوگیری می‌کند و این امر دلیلی بر عدم ابتلا به ویروس کووید۱۹ نیست.

از طرفی نیز با توجه به گفته‌ی مسئولان ارشد وزارت بهداشت، با افزایش سطح پوشش جمعیتی واکسن در کشور از سه هفته آتی، فقط کسانی حق استفاده از خدمات سطح شهر و حتی آموزش را خواهند داشت که یا کارت واکسن در اختیار داشته باشند و یا مجبور شوند که روزانه نتیجه منفی تست PCR خود را نشان دهند.

با وجود اظهارنظرهای کارشناسی متخصصان اصلی و علمی از جمله سازمان بهداشت جهانی و کمیته‌های علمی کشورها در این حیطه مبنی بر اهمیت بالای دریافت واکسن برای ریشه کنی بیماری کرونا، اما افراد زیادی هستند که با استناد به شایعه‌ها و تفکرات و صحبت‌های انجام شده در فضای مجازی که از نظر علمی شاید هیچ بنا و ریشه‌ای نداشته باشند، از دریافت واکسن خودداری می‌کنند.

حسن آقا، فرد ۵۶ ساله‌ای است که تاکنون هیچ واکسن کرونایی دریافت نکرده و اصرار دارد که از این به بعد هم دریافت نخواهد کرد. او به ایسنا می‌گوید: من به این واکسن‌ها و مسئولان آن اعتماد ندارم. معلوم نیست محتوی آن را با چه چیزی پر کرده‌اند.

آقای محمد، راننده تاکسی و با ریش و موهای سفیدرنگی است که خود تاکنون واکسن دریافت نکرده و دلیلش را هم مرگ پدرش عنوان می‌کند. او در این خصوص اظهار می‌کند: پدر من از من هم جوانتر بود. همیشه می‌گفت و می‌خندید و راه رفتنش هم هیچ مشکلی نداشت. حتی یک قرص هم مصرف نمی‌کرد اما درست بعد از دریافت دز دوم واکسن کرونا بود که فقط طی چند روز حالش دگرگون شد.

او ادامه می‌دهد: آنقدر ضعیف شد که نای بلند کردن یک لیوان را هم نداشت. بعد از چند روز هم فوت کرد. دلیل فوتش را هم ندانستیم فقط به ما گفتند که ایست قلبی کرده است. من شک دارم که فوت پدرم به خاطر واکسن باشد به همین خاطر هیچ وقت نمی‌خواهم واکسن بزنم.

مریم خانوم، بانوی جوان خانه داری است که دلیل عدم دریافت واکسن را این چنین می‌گوید: من اصلا نمی‌خواهم واکسن بزنم. دلیلی هم بر اجبارش نمی‌بینم. مگر همه الان واکسن نمی‌زنند؟ پس لازم نیست که من هم دریافت کنم.

اکبر آقا، جوان دیگری است که او هم از دریافت واکسن خودداری کرده و می‌گوید: این واکسن الان اسمش خوب درآمده اما دو سال بعد عوارضش را می‌بینیم. معلوم است که بعد چند سال همه را خواهد کشت.

لیلا خانوم نیز بانوی جوان ۲۸ ساله‌ای است که تا به حال دو بار مبتلا به کرونا شده اما باز هم از دریافت واکسن کرونا اجتناب می‌کند. او به ایسنا می‌گوید: من دو بار کرونا گرفتم. بدنم ایمن شده و آنتی بادی بدنم هم حتما بالا رفته است. لازم نمی‌بینم که واکسن بزنم چون درصد احتمال ابتلای دوباره‌ام خیلی کمتر است.

سایر افرادی هم که با آن‌ها صحبت کردیم اغلب منتظر آمدن یک واکسن خاص بوده و معتقد هستند، قدرت اثربخشی این واکسن بالا است.

برخی نیز از عوارض دریافت واکسن می‌ترسیدند و تعدادی دیگر برای دریافت دز دوم سهل انگاری می‌کنند و به امروز و فردا می‌اندازند.

مردم به نتایج واقعی و علمی واکسیناسیون نگاه کنند

در این راستا، دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع اعتماد مردم به وزارت بهداشت کشور، اظهار می‌کند: در ابتدا مردم باید به نتایج علمی و اصلی واکسن‌های تزریق شده در کشور نگاه کنند. این‌که چند درصد از واکسن‌های تزریق شده عوارض خاصی را ایجاد کرده و یا چند درصد بدون مشکل بوده است؟ تمامی نتایج حاصله به صورت شفاف به مردم ابلاغ شده و خود مردم می‌توانند با نگاه به اطرافیانشان به وضوح نتایج واکسیناسیون را مشاهده کنند.

بین دز اول و دز دوم احتمال ابتلای شدید به بیماری کرونا وجود دارد

او متذکر شد: افراد زیادی هستند که می‌گویند یکی از اعضای خانواده‌ آن‌ها به خاطر تزریق واکسن کرونا، فوت و یا در بیمارستان بستری شده است. از مردم خواهشمندیم تا بدون تحقیق و روشن شدن موضوع، دلیل فوت عضو خانواده خود را به تزریق واکسن ربط ندهند زیرا افرادی هستند که در حدفاصل تزریق دز اول و دز دوم به یک دز واکسن اعتماد کرده و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجتناب کرده‌ و در مواجهه با یک فرد بیمار کرونایی مبتلا به این ویروس شده‌اند.

او با اشاره به افزایش موارد بروز بیماری کرونا در موج پنجم این بیماری، بیان می‌کند: کسانی که دز اول را دریافت کرده‌اند، بدانند که با یک دز واکسن، بدن ایمن نمی‌شود و اگر مردم سهل انگاری کرده و ماسک خود را دربیاورند احتمال علامت دار شدن و سپس ابتلا و بدحالی بعد از آن بالا است. چه بسا افرادی هستند که بعد از تزریق دز دوم در بیمارستان بستری شده‌اند و تست PCR آن‌ها مثبت بوده است.

خیاط زاده با تاکید بر این‌که بدحال شدن افراد بلافاصله پس از تزریق دز دوم واکسن و سپس بستری شدن آن‌ها ربطی به واکسن نداشته است، تاکید می‌کند: اگر مردم به مسائل علمی اعتماد دارند، می‌توانند در اینترنت از طریق مراجع رسمی، وضعیت کرونایی کل دنیا را بررسی کرده و ببینند درصد بالایی از افراد در حدفاصل بین تزریق دز اول و دوم واکسن، به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک و حضور در جمع‌ها، مبتلا به کرونا شده‌اند.

به برکت وجود واکسن‌ها، سال‌هاست کودک فلج یا مبتلا به سرخک نداریم

او در خصوص موضوع اعتماد به مسئولان و دولت‌ها نیز اظهار می‌کند: با تلاش همین دولت‌های جمهوری اسلامی بوده که سال‌های سال است، انواع واکسن‌های فلج اطفال، سرخک و … برای کودکان زیر دو سال در کشور تزریق می‌شود. سال‌های زیادی است که به برکت تزریق این واکسن‌ها، دیگر هیچ کودک فلج و یا کودکی که از سرخک فوت کند را نمی‌بینیم. این واکسن‌ها از دوران پیش از انقلاب اسلامی در کشور وجود داشته و بعد از انقلاب اسلامی نیز در سطح کشور گسترش و تداوم یافته است و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از این واکسن‌ها نه تنها مشکلی برای کودکان ایجاد نکرده بلکه باعث تضمین سلامت فرزندانمان شده است.

او با بیان این‌که کمبود امکانات و نبود واکسن برای کودکان در دهه‌های گذشته باعث مرگ نوزادان مبتلا به برخی بیماری‌ها می‌شد، می‌افزاید: با پرس و جو از پدربزرگان و مادربزرگان خانواده‌ها می‌توان فهمید که در اکثر خانواده‌های آن زمان، شاید تا ۹ فرزند به دنیا می‌آمد اما در نهایت تعداد اندکی از آن‌ها زنده می‌ماندند در حالی که خانواده‌های امروزی تنها یک فرزند به دنیا می‌آورند و آن هم بدون ابتلا به بیماری‌هایی که در گذشته کودکان در اثر آن‌ها فوت می‌کردند، به صورت سالم زندگی می‌کنند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بیماری هاری، بیان می‌کند: هاری، بیماری است که اگر کسی به آن مبتلا شود، لاجرم می‌میرد اما اکنون با واکسن مخصوص خود که توسط مسئولان بهداشت کشور تهیه شده، می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت.

او ادامه می‌دهد: واکسن کرونا هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد و از مرگ مبتلایان کرونایی جلوگیری می‌کند. از سال ۲۰۰۸ تا دو سال پیش که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، ما با ویروس آنفلوانزا مواجه بودیم و تاکنون نیز هر ساله دزهایی از آن توسط دولت خریداری و وارد کشور می‌شود و مادران باردار، کادر بهداشت و درمان و … می‌توانند آن را دریافت کنند.

هیج دولتی، واکسنی را برای مرگ مردمش تهیه نمی‌کند

او با بیان این‌که در طول سال‌ها تزریق واکسن آنفلوانزا نه تنها با مشکلی مواجه نشدیم بلکه افراد زیادی از ابتلا و مرگ ناشی از آن نجات یافتند، می‌افزاید: هیچ دولتی، واکسنی را برای مرگ مردم خود تهیه نمی‌کند. اکنون در ایران چندین نوع واکسن کرونا ساخته شده ولی هنوز همه‌ آن‌ها وارد بازار نشده‌اند و از میان واکسن‌های داخلی تنها برکت به تزریق عمومی رسیده است زیرا هر واکسنی که ایجاد می‌شود باید ابتدا مراحل لازم را طی و نتایج کارآزمایی آن مشخص شود و پس از بررسی و تایید گروهی از متخصصان علمی و پزشکی کشور، در نهایت مجوز استفاده عمومی صادر شود، در حالی که اگر قرار بر بی اعتمادی بود باید از خیلی وقت پیش این واکسن‌ها نیز به بازار عرضه می‌شدند.

خیاط زاده با اشاره به واردات داروهای بیماران دیابتی، سرطانی، قلبی و … به کشور، خاطرنشان می‌کند: کشور چین با جمعیت میلیاردی، خود منشا بیماری کرونا است اما الان زیر سایه‌ی واکسنی که ساخته و به مردم خود تزریق کرده و از طرفی حتی با کسب درآمدی بالا و هنگفت آن را به سایر کشورها فروخته، به زندگی عادی ادامه می‌دهد.

او تاکید می‌کند: در موج پنجم کرونا، بیمار بدحال و بستری نداشتیم که دو دز واکسن دریافت کرده و دو هفته نیز از زمان آن گذشته باشد مثل من، همسرم و حتی پدرم که ۸۵ ساله است و تمامی پزشکانی که با ما در بخش کرونا کار می‌کردند.

او با تاکید بر این‌که اگر نتایج علمی نمی‌تواند مردم را قانع کند، اسم آن را به جای بی اعتمادی باید عنادورزی دانست، در خصوص کسانی که بعد از دریافت دز دوم فوت می‌کنند، می‌گوید: وقتی شخصی، میهمان یک خانه‌ای می‌شود و پس از خروج از خانه در خیابان تصادف کرده و می‌میرد، آیا مرگ این شخص به خاطر غذایی بوده که خورده است؟ بی‌شک که خیر. پس نمی‌توان گفت مثلا فرد سن بالایی که بعد از تزریق واکسن فوت کرده حتما به خاطر واکسن بوده است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌افزاید: همان طور که افراد کهنسال در زمان پیش از شیوع کرونا با دلایلی چون سکته مغزی و قلبی، سرطان، عفونت ادراری و … فوت می‌کردند، الان هم همین شرایط صادق است ولی از قضا در سابقه‌ی این افراد، تزریق واکسن وجود دارد اما از کجا مطمئن شویم که واکسن باعث مرگ شده است.

کاهش بیماران سکته‌ای در دوران کرونا

او خاطرنشان می‌کند: افراد متخصص و عالم به این موضوع که حتی در بیمارستان‌ها هم کار می‌کنند، در این خصوص بررسی کردند تا ببیند آیا از زمان آغاز واکسیناسیون کرونایی، تعداد افرادی که در نتیجه سکته‌های مغزی و قلبی و … فوت می‌کنند زیاد شده یا نه، چرا که بر اساس استدلال برخی، عوارض واکسن بایستی باعث افزایش این موارد شود، در حالی که بر اساس نتایج به دست آمده اینگونه نیست و حتی بسیاری از بیمارستان‌ها، خالی از این نوع بیماران هستند.

او ادامه می‌دهد: در تابستان امسال، تعداد موارد گزارش شده‌ی اسهال و استفراغ در استان نیز کاهش یافته بود چرا که افراد زیادی از مسافرت‌ها و حضور در میهمانی‌ها خودداری کردند.

دلیل بدحالی بعد از تزریق دز دوم واکسن، ابتلا به کرونا پیش از تزریق است

خیاط زاده می‌افزاید: پدر همسر یکی از همکاران ما بلافاصله پس از دریافت دز دوم واکسن، بستری شده بود. ابتدا گفتند که دلیل این بستری می‌تواند عارضه واکسن باشد اما من گفتم که این امر امکان ندارد زیرا زمان بروز عارضه هر واکسن مشخص است و می‌دانیم که کدام عارضه چه زمانی ایجاد می‌شود، بعد از بررسی‌ها نیز مشخص شد که این فرد مبتلا به کرونا بوده و با تزریق دز دوم حالش بدتر شده است زیرا در این حالت انگار که سربازان بدن در دو جبهه خود ویروس و ویروس‌های کشته شده در واکسن مقابله می‌کنند.

او با تاکید بر این‌که از ابتدای شروع واکسیناسیون گفته شده که باید بین عارضه به دنبال کرونا با عارضه به دنبال واکسن فرق گذاشت و دید که چقدر بین این دو فاصله وجود دارد، بیان می‌کند: برخی واکسن‌ها چهار در میلیون لخته خونی ایجاد می‌کنند، هنوز هم بر روی این حرفمان هستیم. افرادی بودند که دچار این مشکل شده و بعد از بستری در بیمارستان نیز بهبود یافته‌اند اما دز دوم را از واکسن دیگری که عارضه نداشته باشد تزریق کردیم.

او خاطرنشان می‌کند: احتمال لخته شدن خون در هنگام ابتلا به کرونا چندین برابر زمان تزریق واکسن است. در موج پنجم کرونا، جوانان و به خصوص افراد زیر ۶۰ سالی را دیدیم که کرونا گرفته و فوت می‌کردند چون در این دوره هنوز نتوانسته بودیم به قشر جوان واکسن تزریق کنیم و ویروس جدید دلتا نیز بیشتر این گروه را درگیر می‌کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که ما نمی‌گوییم واکسن اصلا عارضه ندارد بلکه می‌گوییم عارضه آن بسیار کمتر از عارضه ابتلا به کرونا است، ادامه می‌دهد: درصد بالایی از بیماران خاص سرطانی، ام اس، نقص سیستم ایمنی و … تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند. اگر بنا بود که افرادی دارای بیماری زمینه‌ای بعد از تزریق واکسن جانشان به خطر بیفتد باید خیلی وقت پیش این افراد فوت می‌کردند اما نه تنها فوت نکردند بلکه از ابتلا به کرونا هم نجات یافتند.

عوارض واکسن کرونا 

او با بیان این‌که واکسن‌ها دو نوع عارضه خفیف و شدید دارند، ادامه می‌دهد: عوارض خفیف شامل تب و لرز و بدن درد می‌شود که تنها تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از دریافت واکسن مشاهده شده و با مسکن و نهایت سرم بهبود بخشیده می‌شود. بروز این نوع عوارض کاملا طبیعی بوده و نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن به تمامی واکسن‌ها است که در صورت دریافت تمامی واکسن‌ها احتمال بروز آن‌ها وجود دارد.

او با اشاره به این‌که بروز این عوارض هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: عوارض متوسط تا شدیدی مثل لخته سازی هم وجود دارند که به صورت نادر اتفاق افتاده و در روزهای اول دریافت واکسن دیده نمی‌شوند بلکه از ۵ تا ۱۰ روز بعدی بروز می‌کنند زیرا ماده موجود در واکسن باید ابتدا وارد بدن شود و پس از فعل و انفعالات، عارضه بروز کند که به آن عارضه جدی هم گفته می‌شود. این عوارض طی سه ماه رفع شده و بروز آن‌ها پس از یک ماه، ربطی به واکسن ندارد.

خیاط زاده با تاکید بر این‌که بروز برخی علائم و عوارض تنها در صورت بررسی و تایید متخصصان می‌توان به واکسن نسبت داد، می‌افزاید: فردی که مشکل قلبی داشته و داروی ضد لخته مصرف می‌کند، اگر بعد از دریافت واکسن، لخته در بدنش ایجاد شود، این مشکل بلافاصله به واکسن کرونا ربط داده می‌شود، در حالی که کمیته علمی متشکل از اساتید به نام دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل متخصصان قلب و عروق، ارتوپد، مغز و اعضاب، پزشکی اجتماعی، نظام پزشکی و … هر گونه مورد مشکوک در این خصوص را بررسی کرده و کمیته علمی کشور در تهران ارجاع می‌دهند و سپس حقایق و مدارک مشخص نیز توسط ارگان وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

کسانی که چند بار کرونا گرفتند هم باید واکسن بزنند

او در رابطه با این‌که آیا افرادی که حداقل دو بار مبتلا به کرونا شده‌اند هم حتما باید واکسن بزنند؟، می‌گوید: واکسن‌های دیگری که برای کودکان زیر دو سال تزریق می‌شود هم بعد از مدتی با تزریق دز دیگر یادآور می‌شود چون سابقه ایمنی در بدن در طول زمان از یاد رفته و دزهای بعدی، واکسن‌ها را یادآوری می‌کنند. اگر قرار بود که با یکبار تزریق واکسن، بدن برای همیشه ایمن شود باید احتمال ابتلای دومین بار به کرونا وجود نداشته باشد زیرا آن موقع بار اول در بدن ایمنی ایجاد شده است. فردی که دو بار کرونا گرفته، سه بار و یا حتی چهار بار دیگر هم می‌تواند بگیرد.

او می‌افزاید: احتمال ابتلا به کرونا با تزریق واکسن کرونا بسیار کم می‌شود اما به صفر نمی‌رسد و نباید به سابقه‌ی ایمنی بدن در این خصوص اعتماد کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شایعه‌ای که طی روزهای گذشته بر سر زبان‌ها افتاده مبنی بر این‌که ” عوارض دریافت واکسن بعد از چند سال در مردم دیده می‌شود”، خاطرنشان می‌کند: واکسیناسیون کرونایی از ۲۱ بهمن ماه ۹۹ یعنی بیش از هفت ماه آغاز شده و حتی هنوز به یک سال هم نرسیده است. کسانی که این شایعه را ایجاد کردند، چگونه می‌توانند چند سال بعد را پیش بینی کنند؟ نمی‌توان گفت که بر اساس تحقیقات و نظرهای علمی این حرف بیان شده چرا که برای بیان آن بایستی حداقل دو سال بگذرد.

واکسن انسان را نمی‌کشد

او با تاکید بر این‌که واکسن، ویروس غیرفعالی است و ویروسی که خودش زنده نیست، چگونه می‌تواند انسان را بکشد؟، می‌افزاید: تاکنون میلیاردها انسان در سراسر دنیا، بدون ترس و مشکلی واکسن دریافت کرده‌اند.

او در ادامه با اشاره به فیلم‌های موجود در فضای مجازی که بیانگر شایعاتی در خصوص عدم تزریق واکسن است، تصریح می‌کند: تاکنون انواع واکسن‌ها در سراسر دنیا برای بیماری‌های مختلف تزریق شده و هیچکدام باعث مرگ نشده است، چه عجب که فقط گفته می‌شود واکسن کرونا انسان‌ها را می‌کشد؟.

بازگشت به زندگی عادی با واکسیناسیون 

خیاط زاده می‌افزاید: واکسن یک نجات دهنده است نه فوت دهنده. دلیل این‌که این روزها در سایر نقاط دنیا شاهد برگزاری کنسرت انواع مسابقات هستیم و زندگی عادی در شهرهای مختلف آغاز شده و مدارس بازگشایی شده‌اند نیز تزریق واکسن است. واکسنی که ما هم آن را به کشورمان وارد می‌کنیم.

او با اشاره به افزایش پوشش جمعیتی واکسیناسیون در کشور، می‌گوید: اوایل همه گیری کرونا افراد مبتلا به کرونا، بیماری خود را از دیگران پنهان می‌کردند زیرا می‌ترسیدند که اطرافیانشان از آن‌ها دوری کنند. از امروز نیز این احساس در افرادی ایجاد می‌شود که واکسن نزده‌اند و این افراد با انگشت نشان داده می‌شوند، زیرا از نگاه واکسن زده‌ها این افراد حامل و ناقل بیماری کرونا هستند.

او می‌افزاید: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که به جوامع و کشورهایی که توان خرید واکسن ندارند، باید کمک کرد و برخی کشورهای اروپایی هم در این راستا واکسن‌هایی را به کشورهای فقیر هدیه می‌دهند زیرا به فکر خود هستند. این کشورهای اروپایی پس از پاکسازی کامل شهرهای خود باید مراقب کشورهای دیگر هم باشند که مبادا فردی مبتلا وارد این کشور شود و بار دیگر بیماری کرونا گسترش یابد.

خیاط زاده با بیان این‌که برای ورود به کشورهایی چون کانادا و سوئد باید کارت واکسن تزریق دو دز، تست منفی pcr و … ارائه شود، ادامه می‌دهد: یک محیط سالم دارای چندین مولفه است. برای حضور دانش آموزان در مدارس باید واکسیناسیون دانش آموزان و خانواده آن‌ها،  کادر مدرسه و معلمان، کادر خدمات و افرادی که مسئول سرویس هستند، تکمیل شود.

او می‌افزاید: با کسب اجازه و بررسی کمیته علمی کرونای کشور، نامه‌ی رسمی دریافت کردیم که در راستای بازگشایی هر چه سریعتر مدارس، آن دسته از معلمانی که دز اول استروزنکا دریافت کرده‌اند، به جای ۱۲ هفته می‌توانند بعد از گذشت هشت هفته از دریافت دز اول آن واکسن به مراکز مراجعه کنند تا از آبانماه شاهد آغاز آموزش‌های حضوری مدارس باشیم.

او با اشاره به شایعه آمار بالای فوتی‌های ناشی از واکسن، اظهار می‌کند: هرچقدر که فکر کردم نفهمیدم این آمار از کجا آمده است، زیرا تعداد پرونده‌های موجود در خصوص بروز عوارض شدید بعد از تزریق واکسن، مشخص و بسیار هم اندک است و امکان ندارد ارقام مطرح شده در سطح کشور صحت داشته باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌گوید: متاسفانه برخی از خانواده‌ها که مثلا یکی از اعضای آن‌ها خودکشی کرده است، معلوم نیست که چگونه وجدانشان قبول می‌کند که حتی مرگ این شکلی را به تزریق واکسن ربط دهند. خوشبختانه ما مدرک پزشکی قانونی داشتیم که ثابت می‌کرد دلیل اصلی مرگ چیست با این حال برای آبروی این خانواده، موضوع را انتشار ندادیم چرا که ما پزشک هستیم و سوگند یاد کردیم که راز مردم را نگه داریم اما اگر روزی نگه داشتن این رازها به سلامتی بشریت آسیب بزند، علم اخلاق اجازه می‌دهد تا حقایق را بازگو گنیم.

خیاط زاده به عنوان کادر درمانی در اوایل آغاز واکسیناسیون کرونایی، واکسن اسپوتنیک دریافت کرده و پدرش که جزو گروه سنی بالای ۸۰ سال است و در زمان واکسیناسیون این گروه سنی واکسن اسپوتنیک تزریق می‌شد همانند دخترش از این واکسن دریافت کرده است. برای همسر خیاط زاده به همراه مادر و پدر همسرش (که بیماری زمینه‌ای دارد) واکسن سینوفارم تزریق شده است.

او با بیان این‌که در خانواده‌اش افرادی بودند که واکسن استروزنکا و بهارات هم دریافت کردند، می‌گوید: تا زمان رسیدن واکسن برکت به بازار، تمامی اعضای خانواده بنده در زمان مناسب واکسن‌های خود را دریافت کرده بودند و برای همین فرصت نرسید تا این واکسن را دریافت کنیم.

تزریق واکسن خاصی را تبلیغ نمی‌کنیم

او با اشاره به این‌که هیچ نوع تفاوتی در ساختار دو واکسن برکت و سینوفارم وجود ندارد، می‌افزاید: پلتفرم هر دوی این واکسن‌ها، ویروس غیرفعال شده است. ما تزریق واکسن خاصی را تبلیغ نمی‌کنیم زیرا واکسن از ابتلای شدید به بیماری و مرگ جلوگیری می‌کند و تمامی واکسن‌هایی که در کشور تزریق می‌شود، نیز این امر را انجام می‌دهند. پیشنهاد می‌شود هر کس هر زمان که نوبت واکسنش رسیده هر نوع واکسنی که موجود است را دریافت کند مگر این‌که از گروه خاصی چون مادران باشد و نوع واکسن تزریقی مشخص شود.

او تاکید می‌کند: از تمامی مردم به خصوص افرادی که دز اول واکسن خود را دریافت کردند، خواهشمندیم تا در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و زمان را از دست ندهند چرا که حساسیت موضوع بسیار بیشتر از انتخاب سلیقه‌ای واکسن است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.