6
خبر/

ماجرای تغییر رنگ رودخانه ایلقینا چه بود؟

  • کد خبر : 2792
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
ماجرای تغییر رنگ رودخانه ایلقینا چه بود؟
اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که از آلودگی شدید رودخانه ایلقینا در حوالی ورزقان استان آذربایجان شرقی حکایت دارد: رودخانه‌ای که آب آن کاملا به رنگ آبی درآمده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از میزان، اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی علت تغییر رنگ این رودخانه را هوازدگی مواد روباره معدن مس سونگون در پی بارندگی‌های اخیر منطقه عنوان کرده و می‌گوید: کارشناسان محیط زیست به منطقه اعزام شده‌اند و هشدار‌های لازم در این خصوص صادر شده و مقرر شده که این معدن در مدت زمانی مشخص با بازطراحی و خنثی‌سازی مواد نسبت به رفع آلایندگی‌های موجود اقدام کند و در صورت عدم حل مشکل در زمان مقرر اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

اما آیا موادی که وارد رودخانه شده و به تغییر رنگ آن منجر شده‌اند را می‌توان خنثی و از پیامد‌های احتمالی آن بر طبیعت و جامعه انسانی جلوگیری کرد؟

رضا علیزاده، دکترای مهندسی عمران محیط زیست در این باره به میزان می‌گوید: مس عنصری از فلزات سنگین بوده و سمی است و ترکیبات آن می‌تواند به شدت سرطانزا باشد. آنچه توسط این معدن وارد رودخانه شده یا پساب معدن است و یا به گفته مسئولان محیط زیست حاصل از هوازدگی مواد روباره، اما آنچه واضح است این است که میزان آلایندگی بسیار شدید بوده که رنگ آب تا این حد تغییر یافته است.

وی ادامه می‌دهد: وجود این حجم از فلز سنگینی، چون مس در آب رودخانه قطعا اثر سرطانزایی خود را در بدن مصرف‌کننده نهایی به جا خواهد گذاشت. متاسفانه این رودخانه که در منطقه‌ای محروم و زلزله‌زده ورزقان قرار دارد از روستا‌های زیادی عبور می‌کند و زندگی بسیاری از هموطنان کشاورز و دامدار به آن وابسته است.

وی ضمن ابراز تعجب از رویکرد انفعالی مسئولان محیط زیست نسبت به یک تخلف خطرناک می‌گوید: اینکه بگویند بناست معدن مس، خنثی‌سازی انجام دهد بی‌معناست. وقتی این مواد وارد رودخانه شده‌اند دیگر چطور می‌توان آن‌ها را خنثی کرد؟ برای جلوگیری از ادامه این اتفاق، راه‌های بسیاری وجود دارد که مقدمه آن اقدامات سنجش و آزمایش دقیق بر روی آب رودخانه است تا میزان ترکیبات مس که وارد رودخانه شده تعیین شود.

این کارشناس رسمی دادگستری تاکید می‌کند: ورود این حجم از آلایندگی به آب‌های سطحی یک تخلف آشکار است و از قوه قضاییه انتظار می‌رود به سرعت به این تخلف ورود کرده و تا زمانی که آلایندگی این معدن رفع شود از ادامه فعالیت آن جلوگیری کند.



لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.