8

سهم ۳٫۵ درصدی آذربایجان‌شرقی از اقتصاد کشور/ جایگاه ویژه خدمات در ایجاد اشتغال

  • کد خبر : 29004
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
سهم ۳٫۵ درصدی آذربایجان‌شرقی از اقتصاد کشور/ جایگاه ویژه خدمات در ایجاد اشتغال
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، سهم جمعیتی و اقتصادی استان در کشور را به ترتیب 4.9 و 3.5 درصد اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی، اظهار کرد: هر نوع برنامه‌ریزی در هر سطحی نیازمند آمار قابل اتکا بوده و بر همین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در عرصه جمع آوری و انتشار آمار نقش مهمی ‌بر عهده دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های توسعه‌ای مختلف در کشور، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دوره‌های مختلف اهداف برنامه‌های توسعه‌ای چندان رنگ تحقق به خود ندیده‌اند و برنامه توسعه سوم تنها برنامه‌ای بود که تا حدی محقق شد که باید این مساله را آسیب شناسی کرد.

بهبودی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ نفر در استان حدود ۴۰ نفر فعال هستند، افزود: نرخ بیکاری آذربایجان شرقی معمولا از میانگین کشوری یک یا دو درصد پایین‌تر است؛ در استان ما چسبندگی جمعیت وجود ندارد و جمعیت فعال برای یافتن کار مهاجرت می‌کنند؛ این هم پویایی مردم ما را نشان می‌دهد که تحمل بیکاری را ندارند و هم یک عارضه است؛ چرا که شغل مناسب به اندازه متقاصیان وجود ندارد.

دلایل عدم تناسب اقتصاد آذربایجان‌شرقی با جمعیت

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه سهم استان از اقتصاد کشور را حدود ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به زندگی ۴.۹ درصد جمعیت کشور در این استان، حداقل انتظار منطقی برای سهم اقتصادی همان ۴.۹درصد است.

بهبودی در خصوص دلایل عدم تناسب اقتصاد با جمعیت یادآور شد: بعد از انقلاب به استان‌های محروم توجه بیشتر شده و کاستی‌های داخل استان هم باعث شده تا سهم اقتصادی استان کوچک شود.

وی ادامه داد: از لحاظ توزیع فضایی هم توزیع درستی در استان نداریم؛ شرق استان ما از لحاظ تمرکز توزیع اقتصادی و استقرار صنایع و جمعیت فقیرتر و ۸۰ درصد جمعیت و استقرار صنایع در غرب استان است در حالیکه در شرق استان ظرفیت‌های مختلفی داریم اما به دلایلی فعالیت‌های بزرگ آنجا تعریف نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: تعادل بخشی در استان از جمله چالش‌هاست، ایجاد جاذبه چسبندگی جمعیت و مهاجرت معکوس به شرق استان و استقرار صنایع در این قسمت استان هم از جمله کارهایی است که باید انجام شود.

سهم آذربایجان شرقی از صنعت و خدمات

سهم آذربایجان شرقی از اقتصاد صنعت و خدمات هر کدام پنج درصد بوده در حالی که سهم اقتصاد کشاورزی به علت سنتی و معیشتی بودن آن پایین است اما از منظر اشتغال همواره آمار نشان داده که نرخ بیکاری از متوسط کشور پایین تر و نرخ مشارکت در این استان بالاتر است.

وی گفت: البته مهاجرت ها و سرمایه گذاری ها موجب کاهش نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان شرقی شده و تعداد جوانان جویای کار استان بالاتر است.

بهبودی افزود: برای اشتغال بر روی صنعت و کشاورزی نمی توان اکتفا کرد بلکه همانند دنیا باید روی بخش خدمات سرمایه گذاری کنیم تا اشتغال زایی مورد نظر ایجاد شود.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به اجرای طرح های احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: با اجرای این طرح ها، ۴۰درصد در مصرف آب کشاورزی کاهش داشتیم که در این مورد و همچنین انسداد چاه ها و نظارت از استان های پیشرو بوده ایم.

تورم در آذربایجان شرقی بالاتر از متوسط کشوری است!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به اینکه سبد کالای مصرفی مردم استان در برخی اقلام متفاوت با کشور است، اعلام کرد: تورم در آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد از متوسط کشوری بالاتر است که نشان می دهد شاخص قیمت بالاتر یا بهره وری در این استان پایین تر است.

وی تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در کشور ۳۹درصد و در آذربایجان شرقی ۴۲ درصد گزارش شده است.

مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می‌شود

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود، افزود: دریاچه ارومیه چالش ملی است که اقدامات خوبی انجام شده است بر این اساس بخشی از آب دریاچه ارومیه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.

بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: همچنین تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از مسیر ۳۵ کیلومتری انتقال آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه باقی مانده است که به زودی به پایان می رسد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تامین نیاز برق تبریز و آذربایجان شرقی، اظهار کرد: استفاده از انرژی های نو و ساخت و تقویت نیروگاه ها از جمله الزامات استانی است که باید در آینده انجام شود.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به نقش راه آهن در توسعه، اظهار کرد: راه آهن در موضوع توسعه پیشرو است بر این اساس در ماه های آینده شاهد اتمام خط آهن میانه- بستان آباد- تبریز و پایان ساخت ایستگاه خاوران خواهیم بود که این ایستگاه به ایستگاه مرکزی تبریز اتصال پیدا خواهد کرد.

بهبودی گفت: در مورد افق آینده آذربایجان شرقی نیز موضوع تعادل بخشی مهم است طوری که در شرق استان فراهم ساختن زیرساخت ها، راه آهن، راه، استقرار واحدهای صنعتی و گردشگری، مدیریت چالش های زیست محیطی محقق شود تا مهاجرت معکوس اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: تبریز نقش فراملی دارد بر این اساس باید در جهت ارتقای جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح منطقه، ملی و بین المللی تلاش شود، طرح آمایش و چشم انداز ۲۵ ساله استان نیز تهیه شده است که در قالب پنج برنامه پنج ساله قابل اجرا است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=29004

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.