10

روایت یک سال صدرنشینی در بازار!

  • کد خبر : 3284
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰
روایت یک سال صدرنشینی در بازار!

امروز «دیوار» گزارش سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد و آمار و ارقام مربوط به رفتار کاربران، معاملات در دسته‌های مختلف، تاثیر دیوار بر اقتصاد، کسب‌وکارها و محیط زیست و… ارائه شد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این آمارها می‌پردازیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حالا دیگر بیش از هفت سال از فعالیت دیوار می‌گذرد. بازار خرید و فروشی که یک پا در دنیای آنلاین دارد اما دنیای واقعی را هم فراموش نکرده است. دیوار شبیه به یک شنبه بازار سنتی در سال ۱۳۹۸ در تمام شهرهای کشور بیش از ۳۵ میلیون کاربر را به خود جذب کرد. کاربرانی که فقط ساکنان شهرها نبوده‌اند و فقط وسیله دست دوم خرید و فروش نکرده‌اند. از روستاهای لاهیجان تا آق‌قلا، از خلخال تا دهلران، مریوان تا سرباز و از سرباز تا قوچان همه شهرها و روستاهای کشور درگیر داد و ستد هر کالای تولیدی، واسطه‌ای، دست دوم و خدماتی در این بازار شده‌اند که تا پیش از این راه سخت‌تری را برای مبادله آن باید می‌پیمودند.

توزیع کاربران دیوار در کشور

اعداد روی نقشه نمایش‌دهنده تعداد کاربرانی ثبت شده حقیقی (آگهی‌گذار) در آن استان است

گزارش سال ۹۸ دیوار حاصل تلاش چند ماه بررسی، تولید محتوا، طراحی و آنالیز داده‌هایی است که به دقت استخراج شده‌اند. آن‌چه در ادامه مطالعه می‌کنید خلاصه‌ای است از این گزارش و تاثیراتی که دیوار در سال گذشته بر حوزه‌های مختلف داشته است. در صورتی که تمایل دارید می‌توانید فایل PDF گزارش سال ۹۸ دیوار را دانلود و مطالعه کنید.

می‌توان گفت دیوار با این تعداد کاربری که در سال گذشته داشته در هر خانواده ایرانی بیش از یک نماینده دارد. یا به زبان آمار در هر خانواده ۱.۴ نفر کاربر وفادار این پلتفرم هستند که در این یک سال عضو دیوار بوده و در آن به خرید و فروش پرداخته‌اند.

تعداد کاربران دیوار

۹۸ میلیون آگهی منتشر شده در سال ۹۸

در سال ۹۸ بیش از ۱۴۳ میلیون درخواست آگهی در دیوار ثبت شده که از میان آنها ۹۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۵۱۴ آگهی تایید و منتشر شده است. اگر هر آگهی منتشر شده در سال ۹۸ را یک کاغذ در نظر بگیریم و آن‌ها را روی هم بچینیم، ارتفاع آن ۵۹۲ متر می‌شود که از مجموع ارتفاع برج میلاد و آزادی بیشتر است.

در واقع در هر ۲۴ ساعت شبانه روز به طور میانگین بیشتر از ۲۷۰ هزار آگهی روی سایت دیوار قرار گرفته است. البته در برهه‌های مختلف سال حجم درخواست‌ها متفاوت است. بهمن پرآگهی‌ترین ماه بود و در روز ۱۴ بهمن‌ماه ۳۷۵٫۵۵۲ آگهی در دیوار منتشر شد که شلوغ‌ترین روز کاری تیم نظارت در سال ۹۸ بود.

تعداد آگهی منتشر شده در سال ۹۷ حدودا ۷۲ میلیون آگهی بوده که بر این اساس می‌توان گفت آمار سال ۹۸ نسبت به سال قبل‌تر ۳۷ درصد رشد داشته است.

اگر یک نفر قصد داشته باشد تا فقط یک نگاه سرسری یک ثانیه‌ای به همه آگهی‌های دیوار در سال ۹۸ بیاندازد باید سه سال و ده روز بی‌وقفه سرش را روی موبایل نگه دارد و صفحه را اسکرول کند؛ کاری که از عهده هیچ ابرانسانی هم برنمی‌آید!

آمار دسته‌بندی‌های دیوار؛ شهر فرنگ، از همه رنگ

املاک، وسیله نقلیه و وسایل خانه؛ محبوب‌ترین دسته‌های دیوار

دسته‌ املاک، وسایل نقلیه و وسایل مربوط به خانه خوش‌اقبال‌ترین آگهی‌های سایت بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار آگهی مسکن بر روی این سایت منتشر شده است که شامل خرید، فروش و اجاره خانه، آپارتمان و ویلا در سراسر کشور می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده در دیوار حدودا ۲۲.۲ درصد از کل آگهی‌های اجاره مسکن در شهر تهران در بازه تابستان ۹۸ از طریق آگهی‌های دیوار انجام شده است. همچنین ۹۶ درصد از بازار آنلاین مسکن در سال ۹۸ متعلق به دیوار بوده است. در شهرهایی که بازار املاک حرف اول را در کسب و کارهای اقتصادی می‌زند یا جمعیت بیشتری در آن وجود دارد، تکیه کاربران فعال اقتصادی به این دسته آگهی هم بیشتر بوده است. برای مثال در تهران و مشهد درصد بسیاری از کاربران وقت خود را صرف انتشار آگهی‌های املاک می‌کنند.

سهم دیوار از بازار مسکن و خودرو

از سوی دیگر دسته «وسایل نقلیه» با اختلاف ۴۰۰ هزار آگهی، در جایگاه دوم دسته‌های محبوب (پرآگهی‌ترین دسته‌ها) نشسته است. در سالی که گذشت کاربران دیوار ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی خودرو روی سایت منتشر کردند. از این تعداد نزدیک به ۵۹ درصد مربوط به خودروهای سواری بوده است؛ عددی که نشان از امکان نقدشوندگی سریع خودرو در این پلتفرم خرید و فروش آنلاین دارد. به همین دلیل در سال ۹۸ این سایت ۱۹.۳ درصد معاملات بازار خودروی تهران را پوشش داده است.

حوزه املاک و خودرو در چند سال اخیر بازار وسوسه‌انگیزی برای تجمع دلالان و انحصارگران بوده است. دیوار برای بریدن پای این افراد از این بازار راه‌های مختلفی در این یک سال امتحان کرد. برای مثال دیگر ثبت آگهی بدون احراز هویت و ثبت کد ملی غیر ممکن شد. همچنین هر خط موبایل می‌تواند ماهانه بسته به دسته آگهی تعداد محدودی آگهی منتشر کند. از طرف دیگر امکان ثبت کارشناسی خودرو در محل کارنامه به فهرست خدمات دیوار اضافه شد تا نارضایتی از مبادله بین مشتریان کاهش یابد. این پلتفرم با اتصال به سامانه شاهکار از انتشار آگهی‌های مشابه و تکراری هم جلوگیری می‌کند تا مبادلات غیرواقعی در آن به کمترین میزان خود برسد.

پرآگهی‌ترین دسته‌های دیوار

سومین دسته پرآگهی دیوار «وسایل مربوط به خانه» است که استقبال وسیعی داشته است. در این دسته هم ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار آگهی منتشر شده که فاصله زیادی با تعداد آگهی‌های وسیله نقلیه ندارد. با کاهش واردات وسایل مربوط به خانه، مبادلات این وسایل در دیوار می‌تواند توصیفی از شرایط اقتصادی در یک سال گذشته باشد. طوری که در سال ۱۳۹۸ میزان فروش این وسایل ۱۴۳ درصد نسبت به یک سال قبل‌تر افزایش داشته است.

آگهی‌های وسایل الکترونیکی و ممانعت از خروج ارز

تعداد آگهی‌ دسته‌های دیگر هم کم از این سه دسته بالا نداشته‌اند. برای مثال حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی در دسته وسایل الکترونیکی منتشر و ۸۹۰ هزار قطعه از طریق دیوار فروخته شده است. این تعداد یعنی دیوار با مبادله کالا بین افراد از خروج حجم بالایی ارز جلوگیری کرده و باعث چرخش دوباره این محصولات در مرحله مصرف شده است.

وسایل خانگی و الکترونیکی که معمولا از ابزارهای آلومینیومی و فلزی ساخته شده‌اند. این وسایل در صورت انتقال به لندفیل‌ها تبدیل به زباله‌های خطرناکی می‌شوند که تا سال‌ها سیستم ایمنی و عصبی بدن شهروندان را تحت الشعاع قرار دهند. فروش دست دوم این وسایل در دیوار در کنار فواید اقتصادی، قدم بلندی هم برای محافظت از محیط زیست بوده است.

رشد بازار کالای دست دوم هم از خروج ارز از بازار کشور جلوگیری می‌کند و هم آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

با توجه به رشد تعداد آگهی‌های این سایت در سال ۱۳۹۸ می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ارزش صنعت کالای دست دوم در سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده است. بازاری که با به گردش درآمدن کالای دست دوم از یک طرف مانع خروج ارز از کشور شده و از طرف دیگر مزیت‌های اجتماعی و محیط زیستی بزرگی به دنبال داشته است.

فرصت شغلی برای ۵۰۰ هزار نفر

دیوار به طور مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال حدود ۵۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است. از یک سو تعداد افرادی که مستقیما در این شرکت فعال هستند سال گذشته با ۱۲۷ درصد افزایش به نزدیک ۸۰۰ نفر رسیده است. از طرف دیگر در این پلتفرم ۴۴۷ هزار کسب‌وکار فعال مشغول فعالیت هستند. این رقم به اندازه تعداد کارمندان وزارت بهداشت کشور بوده که سالانه دولت باید میلیاردها تومان صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری آن کند. تعداد این کارآفرینان در دیوار سال گذشته نسبت به سال ۹۷ حدودا شش درصد بیشتر شده‌ است. در سال ۹۸ نزدیک به ۳۱ میلیون آگهی از سوی کسب و کارهای مختلف اقتصادی بر روی سایت دیوار انتشار یافت که برابر با یک سوم کل آگهی‌های این مجموعه می‌شود.

دسته «املاک» محبوب‌ترین دسته در بین کسب‌وکارهای فعال در دیوار بود

نسبت افرادی که در دیوار مشغول کسب و کاری هستند و به طور میانگین ماهی حداقل دو آگهی منتشر می‌کنند، در شهرهای مختلف متفاوت است. تعداد این افراد به ترتیب در تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. برای اینکه تصویری از تاثیرگذاری دیوار بر فضای اشتغال کشور داشته باشید کافی است بدانید که به گفته انجمن سوپرمارکت های زنجیره ای دریانی نزدیک به ۱۰۰ هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی فرصتی که دیوار برای فعالیت اقتصادی افراد فراهم کرده، بیشتر از کل تعداد سوپرمارکت‌های کشور است.

«استخدام و کاریابی»، پربازدیدترین دسته آگهی دیوار

با اینکه تعداد آگهی‌های مربوط به «استخدام و کاریابی» در مقایسه با آگهی‌های دیگر کمتر است اما میانگین بازدید از این دسته بیشتر از هر شاخه دیگر بوده. به طور میانگین هر آگهی استخدامی که در دیوار منتشر شده هزار و ۳۱۷ بار از سوی کاربران دیوار دیده شده است. این موضوع تا حدودی آیینه نرخ بیکاری و شرایط اشتغال در سال گذشته کشور است که بنابر گزارش‌ها در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد می‌رسد.

افزایش دسترسی زنان

۳۵ درصد از کاربران دیوار را زنان تشکیل می‌دهد که برخی از آنها جزو کاربران فعال و دائمی دیوار هستند. این عدد حدودا دو برابر بیشتر از نرخ اشتغال رسمی آنها در کشور است. امروزه نرخ اشتغال زنان در کشور برابر با ۱۶ درصد بوده. آنها معمولا فرصت‌ کمتری برای کار رسمی دارند و به دلیل وظایف کار خانگی که به آنها محول می‌شود کمتر فرصت خروج از خانه را پیدا می‌کنند. در این میان به نظر می‌آید که دیوار دسترسی بیشتری برای کسب و کار آنها در این فضای آنلاین باز کرده است. بر اساس تخمین‌های اولیه تعداد کاربران زن در دیوار نزدیک به ۱۲ میلیون نفر است. با توجه به اینکه تعداد زنان بالای ۱۵ سال در کشور حدود ۳۰ میلیون نفر بوده، ۴۰ درصد از زنان این رنج سنی کاربر دیوار هستند و با واسطه این پلتفرم به این بازار اقتصادی دسترسی پیدا می‌کنند.

در مقابل دیوار هم برای تامین امنیت کاربران و جلوگیری از مزاحمت به کمک هوش مصنوعی محتوای چت‌ افراد در این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از هر عاملی که منجر به طرد و ترک این فضای اجتماعی شود جلوگیری کند. طوری که در سال گذشته، به دلیل رفتار نابه‌هنجار ماهانه ۲۰ هزار کاربر اجازه چت کردن در پلتفرم دیوار را برای مدتی مشخص و ماهانه ۱۴ هزار کاربر دیگر برای همیشه از دست داد‌اند.

پاسخ به بیش از ۳ هزار تماس در شبانه‌روز

مرکز تماس دیوار با بیش از ۱۰۰ پشتیبان، به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی تماس کاربران، راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی آنها است. در سال ۹۸ به بیش از یک میلیون و هشتاد هزار تماس پاسخ داده شد که به این معنا است که تیم پشتیبانی دیوار روزانه به طور میانگین به بیش از ۳٫۳۸۱ تماس پاسخ می‌دهد.

پشتیبانی دیوار

طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم هوش تجاری، فقط ۵ درصد از تماس‌ها از دست می‌روند و به ۹۵ درصد تماس‌ها پاسخ داده شده و رضایت کاربران از تیم پشتیبانی بسیار بالا است. متوسط زمان انتظار ۳۶ ثانیه است اما بیش از ۷۲ درصد تماس‌ها در کمتر از ۲۰ ثانیه پاسخ داده می‌شوند.

نظارت بر آگهی‌ها به کمک هوش مصنوعی و نیروی انسانی

تیم نظارت دیوار به طور مداوم بر اساس دستورالعمل‌هایی که مرتبا بروزرسانی می‌شوند و همچنین به کمک هوش مصنوعی آگهی‌های کاربران را بررسی کرده و در صورتی که با قوانین دیوار مغایرت داشته باشند از انتشار آنها ممانعت می‌شود.

این تیم به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰۰ هزار آگهی را بررسی کرده و برای انتشار یا عدم انتشار آنها تصمیم می‌گیرد؛ البته بسیاری از این آگهی‌ها توسط فناوری هوش مصنوعی بررسی می‌شوند و در صورت وجود برخی کلیدواژه‌های ممنوعه رد می‌شوند. در سال ۹۸ حدودا ۷۷ درصد آگهی‌ها تایید و ۲۳ درصد به دلایل مختلف رد شدند.

نظارت در دیوار

قابلیت چت دیوار این امکان را به کاربران می‌دهد تا در محیطی امن بدون نمایش شماره تماس از طریق خود اپلیکیشن با فروشندگان و خریداران چت کنند و درباره کالا یا خدمات صحبت کنند. چت دیوار از طریق فناوری هوش مصنوعی پایش می‌شود و در سال ۹۸ ماهیانه به طور میانگین ۲۰ هزار کاربر به خاطر رفتار در چت برای مدتی مشخص از استفاده از این سرویس محروم می‌شوند و ۱۴ هزار کاربر به خاطر تکرار یا شدت بالای رفتار ناهنجار برای همیشه امکان چت را از دست می‌دهند. تاکید می‌شود که نظارت بر سرویس چت برای افزایش امنیت کاربران و ایجاد محیطی سالم در اپلیکیشن دیوار است.

محیط زیست، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دیوار

زمین فقط متعلق به ما نیست و انسان امروزی موظف است آن را برای نسل‌های آینده پاکیزه و سالم نگهداری کند. محیط زیست امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشر است و شرکت دیوار هم به دلیل مدل کسب‌وکاری که دارد به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد. یکی از معضلات دیوار پاکیزه نگاه داشتن این پلتفرم از آگهی‌های خرید و فروش گونه‌های مختلف حیات وحش بوده و در این راستا تا انتهای سال ۹۸ با بررسی‌های مختلف بیش از ۹ هزار کلیدواژه مربوط به این حوزه در لیست ممنوعه قرار گرفته و انواع جزوه‌ها و آموزش‌ها به تیم نظارت ارائه شده است.

اما موضوع محیط زیست در دیوار محدود به نظارت بر آگهی‌ها نیست. مدل کسب‌وکار دیوار به گونه‌ای است که با محیط زیست سازگار است و کمک بسیاری به حفظ و نگهداری آن می‌کند. آیا می‌دانید با خرید کالا دست دوم چقدر به محیط زیست کمک می‌کنید؟ اجازه بدهید مثالی بزنیم؛ برای تولید هر جفت کفش چرم بیش از ۸ هزار لیتر آب مصرف می‌شود. حال اگر شما به جای خرید کفش نو، دست دوم آن را از دیوار بخرید ۸ هزار لیتر آب صرفه‌جویی کرده‌اید. اگر تمام وسایل زندگی‌تان را دست دوم بخرید متوجه خواهید شد که در طول سال هزاران متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اید؛ حدودا مساحت یک دریاچه کوچک!

دیوار و محیط زیست

سال ۹۸ حدودا ۹۸ میلیون آگهی در دیوار منتشر شد. اگر قرار بود هر دو آگهی را روی یک برگه A4 در تیراژ فقط ۱۰ برگه چاپ و پخش کنیم به ۴۹۰ میلیون برگه احتیاج داشتیم که این به معنای قطع ۶۱٫۲۵۰ اصله درخت است؛ یعنی چیزی حدود ۴ برابر کل درختان چنار خیابان ولیعصر تهران!


http://tabrizeman.ir/?p=111721

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.