0
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خبر داد:

وجود کمتر از ۱۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 33095
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
وجود کمتر از ۱۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در آذربایجان‌شرقی
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۱۴۲ هزار نفر بی‌سواد مطلق در آذربایجان‌شرقی وجود داشت که در ۵ سال گذشته، ۵۱ هزار نفر از این تعداد با حضور در دوره‌های سوادآموزی، از آمار بی‌سوادان استان پالایش شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اسفندیار صادقی قبل از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته سوادآموزی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: با صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر تاسیس نهضت سوادآموزی، تحولی بزرگ در جامعه‌مان ایجاد و نرخ بی‌سوادی کشور از ۴۸.۵ درصد در آخرین سرشماری قبل از انقلاب به ۹۶.۶ درصدر در سال ۱۳۹۵ کاهش یافت.

وی با تشریح روزشمار و برنامه‌های هفته سوادآموزی افزود: سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز، سوادآموزی و تکریم از فعالان عرصه سوادآموزی، سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی و جهش تولیدو سوادآموزی و مسئولین و در نهایت سوادآموزی و تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم‌رهبری عنوان روزهای هفته سوادآموزی در سال جاری است که از امروز آغاز شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هم اکنون سه دوره کلاس برای جامعه بی‌سوادان کشور برگزار می‌شود، گفت: اولین دوره، دوره سوادآموزی است که برای بی‌سوادان مطلق برگزار می‌شود و کسانی که در آزمون‌های پایان این دوره را با موفقیت طی کنند، مدرک پایان دوره سواداموزی که معادا مدرک سوم ابتدایی است، اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: دومین دوره، دوره انتقال نام دارد و کسانی که دارای مدرک پایان دوره سوادآموزی هستند می‌توانند وارد آن دوره شوند. به سوادآموزانی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند نیز مدرک معادل ششم ابتدایی صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: ما بین دوره سوادآموزی و انتقال یک دوره دیگر تحت عنوان “دوره تحکیم”، برای کسانی که نمی‌خواهند به دوره انتقال وارد شوند، در نظر گرفته شده است. در این دوره برای سواداموزآن انواع کتاب‌ها معرفی و از آنها آزمون‌ گرفته می‌شود.

صادقی با بیان اینکه سال گذشته، استان آذربایجان‌شرقی با جذب ۱۰۷ درصدی سهمیه ابلاغی، رتبه نخست کشوری را در جذب بی‌سوادان کسب کرده، افزود: سهمیه ابلاغی سال جاری برای استان ما ۲۰ هزار نفر است که تاکنون بالای ۱۰۰ درصد سهمیه ابلاغی دوره‌های تحکیم و انتقال و بیش از ۹۳ درصد سهمیه دوره سوادآموزی جذب شده است که البته کلاس‌گذاری دوره سوادآموزی همچنان ادامه دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش، بیشترین تعداد بی‌سوادان استان را با ۴۵.۳ و ۴۴.۵ درصد مربوط به بازه سنی ۳۰ الی ۳۹ و ۴۰ الی ۴۹ درصد دانست و افزود: ۸۲.۳ درصد مجموع بی‌سوادان استان را بانوان و ۱۷.۷ درصد باقیمانده را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور رایج، بیشترین بی‌سوادان استان با ۵۳.۳ درصد مربوط به مناطق شهری استان هستند.

صادقی با اشاره به اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۵۵، ۴۸.۵ درصد جمعیت کشور و ۳۶ درصد جمعیت اذربایجان‌شرقی بی‌سواد بود، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی، سطح سواد در کشور به سرعت افزایش یافت، بطوری که هم‌اکنون میانگین میزان باسوادی در بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال به ۹۶.۶ درصد در کشور و ۹۶.۴ درصد در آذربایجان‌شرقی رسیده است.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ که از طریق خوداظهاری افراد انجام گرفته، ۱۴۲ هزار نفر بی‌سواد مطلق در آذربایجان‌شرقی وجود داشت، افزود: در ۵ سال گذشته، ۵۱ هزار نفر از این تعداد با حضور در کلاس‌های سوادآموزی، از آمار بی‌سوادان استان پالایش شده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اعلام اینکه برخی از شهرستان‌های استان به مرحله حذف ۱۰۰ درصدی بی‌سوادی رسیده‌اند، تصریح کرد: شهرستان اسکو به عنوان سرآمد شهرستان‌های استان با ۹۸.۵۴ درصد نرخ باسوادی در بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده و شهرستان‌های تبریز و جلفا با ۹۷.۸۰ درصد و ۹۷.۶۸ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی با بیان اینکه انتخاب زمان و نحوه حضور در کلاس‌های سوادآموزی برعهده خود سوادآموزان است، گفت: آموزش دهندگان ما آماده برگزاری کلاس‌ها در خانه و حتی محل کار سواداموزان هستند.

صادقی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: چنانچه یکی از اعضای خانواده نسبت به آموزش عضو بی‌سواد خانواده اقدام کند و سوادآموز در آزمون نهایی نمره قبولی کسب کند، حق‌الزحمه مصوب آموزش‌دهنده به عنوان تشویقی به عضو آموزش‌دهنده خانواده پرداخت می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.