3
بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور در مسیر توسعه؛

تکمیل عون بن‌علی، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

  • کد خبر : 34511
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
تکمیل عون بن‌علی، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی
وجود امکانات و خدمات رفاهی، ورزشی و تفریحی پر تعداد در تفرجگاه عون بن علی، آن را به بزرگترین و یکی از زیباترین تفرجگاه‌های کوهستانی کشور تبدیل کرده که همه‌روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است. این تفرجگاه اما برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های لازم، نیازمند توجه ویژه در بحث بودجه و تخصیص اعتبارات دولتی است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، تامین زیرساخت‌های گاز، توسعه و تجهیز ایستگاه دوم تله‌کابین، توسعه زیرساخت‌های روستای دند و ایمن‌سازی مسیرهای گردشگری از جمله روشنایی و توسعه فضای سبز، کیفی‌سازی و نگهداری فضای سبز به نحو احسن با وجود کمبود آب از جمله موارد توسعه زیرساختی عون بن علی است که گفته می‌شود سازمان توسعه و عمران عون بن علی در این خصوص با دولت و استانداری رایزنی کرده است.

▪️شهروندان سالی حداقل یک‌بار به عون بن علی بروند

عباس رنجبر شهردار تبریز که جمعه گذشته و در یک صبح برفی به ارتفاعات عون بن علی رفته بود، تا از این تفرجگاه بزرگ شرق تبریز بازدید کند، با مطلوب ارزیابی کردن طرح‌های در نظر گرفته شده در این سازمان، می‌گوید: برنامه‌ها و طرح های خوبی در راستای توسعه این منطقه که تفرجگاه ویژه ای در شمالغرب کشور است، در نظر گرفته شده است. به خصوص روستای گردشگری دند که با پیگیری‌های دکتر رحمتی؛ معاون استاندار شکل گرفته است. مدیران محترم سازمان عون بن علی برای سال آینده طرح‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کرده اند. برای توسعه روستای دند نیز همت تمام و کمال وجود دارد و در این راستا لازم است تا پیمانکار و مجری هماهنگی بیشتری با سازمان داشته باشند تا این تفرجگاه بیش از پیش توسعه داده شود. تفرجگاه عون بن علی طرح‌های دیگری هم خواهد داشت که در آینده اجرایی خواهد شد. محیط و فضای عون بن علی بسیار دل‌انگیز است و من از همشهریان می خواهم که حداقل سالی یکبار اینجا بیایند.

▪️ضرورت حمایت شهرداری و استانداری از عون بن علی

بابک دانش‌پناه مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون بن علی در خصوص بازدید شهردار تبریز از این تفرجگاه می‌گوید: عون بن علی یکی از مناطق خاص و تفرجگاهی تبریز است که در ضلع شمالی تبریز محوطه ۵۶۰۰ هکتاری دارد که به عنوان تنفس‌گاه و تفرجگاه اصلی تبریز مدنظر است. برنامه‌های رونق و توسعه گردشگری که برای اینجا در نظر گرفته شده است، برای سال آینده است و در این راستا ما نیاز به کمک شهرداری و معاونت عمرانی استانداری داریم. اکنون فصل بودجه است و لازم است تا برنامه هایی که برای سال آینده تدارک دیده شده، هم در بودجه شهرداری و هم در برنامه های دولت پیش بینی شود.
وی از قول مساعد شهردار تبریز در خصوص ایجاد زیرساختهای لازم و توسعه مسیرهای دسترسی خبر داده و می گوید: آقای شهردار از دو مسیر گردشگری شرقی و غربی شهردار بازدید کرد و قول مساعد داد تا آماده کردن زیرساخت‌ها و توسعه این مسیرها در اولویت شهرداری تبریز باشد تا بتوانیم در این منطقه که مورد استقبال شهروندان تبریزی و میهمانان کشوری است، خدمات بهتر و با کیفیت تری ارائه دهیم.

▪️قرارگاه عظیم قیچی ساز، محلی برای استراحت و آموزش کوهنوردان

مقر هیئت کوهنوردی و یا همان قرارگاه عظیم قیچی ساز، محل مناسبی برای استراحت کوهنوردان است و بحث آموزش، یکی از موضوعاتی است که در این محل مورد توجه قرار دارد.
دانش پناه می‌گوید: سازمان توسعه و عمران عون‌بن علی از کوهنوردان حمایت می‌کند و تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را برای این گروه ها ارائه دهد؛ چراکه کوهنوردان با گروه‌های چند نفری خود، پای ثابت حضور در این تفرجگاه هستند.
قرارگاه عظیم قیچی ساز، یک مکان ضروری برای کوهنوردان و طبیعت گردان است که در شرایط بحرانی، ایمنی و امنیت ایجاد می کند. به گفته شهردار تبریز، اهمیت این مکان، دورهم بودن کوهنوردان است و فضای عاطفی بین آنها ایجاد می‌کند. ایمنی و امنیت فکری این محل موجب می‌شود تا اگر مشکلی برای کسی پیش بیاید، بداند افرادی هستند که می توانند به آنها کمک کنند. رنجبر اعتقاد دارد که آموزش، مهم‌ترین اصل در اینگونه مکان‌ها است.

▪️پایدارسازی‌ترانشه‌های اتوبان پاسداران در محدوده پارکینگ شماره ۷

پایدارسازی‌ترانشه‌های اتوبان پاسداران در محدوده پارکینگ شماره ۷ از جمله پروژه‌های در حال اجرا در سازمان توسعه و عمران عون بن علی است. این پروژه در محدوده ضلع شمالی اتوبان پاسداران حدفاصل خروجی یوسف آباد تا ورودی تله کابین به جهت ایمن سازی حاشیه اتوبان توسط سازمان‌عمران تبریز و با حمایت و پشتیبانی معاونت‌فنی‌عمرانی شهرداری تبریز درحال اجرا است.

با پایدارسازی ترانشه های موجود در این مسیر علاوه بر ایمن سازی حاشیه اتوبان باعث زیبایی منظر و با کاهش ارتفاع ترانشه موجب افزایش فضای در نظر گرفته شده برای احداث پارکینگ شماره ۷ تفرجگاه‌عینالی خواهد شد.

▪️روستای گردشگری و بوم‌گردی دند

این دهکده با هدف توسعه صنعت گردشگری در سه فاز اقامتی، کارگاهی و نمایشگاهی در حال اجراست. ایجاد بازارچه های دائمی فروش محصولات و تولیدات خانگی، دامی، لبنیاتی، صنایع دستی و هنری روستاییان و عشایر همچنین محل‌های خاص برای احیای فرهنگ، سنن و بازی های روستایی و ایجاد موزه، رستوران ها، محل های متعدد پذیرایی و پیش‌بینی محلی برای برگزاری نمایشگاه کشوری در حوزه روستا و عشایر در نظر گرفته شده است.

دهکده گردشگری و بوم‌گردی دند برای ۵۰ واحد مسکونی طراحی شده و ۱۵ واحد آن در حال ساخت و تقریباً رو به اتمام است. هر خانه روستایی با صنایع دستی و هنری روستاییان تزئین شده و حداقل یک اتاق مهمان برای اقامت روزانه و شبانه دارد که از بهار سال آینده به گردشگران و مهمانان خدمات ارائه خواهد داد.

▪️تداوم تولید در گلخانه‌های عینالی و خودکفائی در تولید گل‌های مورد نیاز

صرفه جویی در خرید گل و گیاه از استان‌های دیگر و مدیریت هزینه در این خصوص یکی از خط مشی‌های سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی است که با احداث دو گلخانه جدید، ظرفیت تولید به سه برابر افزایش پیدا کرده و به خودکفایی رسیده است.

با سیاست رسیدن به خودکفایی در تولید انواع گل، برای اولین‌بار ۱۵ هزار گل اطلسی با بذرپاشی در گلخانه‌های عینالی تولید و در سطح تفرجگاه عینالی کاشته شد. کاشت گونه‌های زیبا با ویژگی ماندگاری و سازگاری با آب و هوای منطقه کوهستانی عینالی از اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

▪️کنترل مستمر و رسیدگی به حیوانات پارک طبیعت و حیات وحش عینالی

با کنترل‌مستمر و رفع تمامی نیازها و تیمار حیوانات توسط دامپزشک سازمان و فراهم کردن فضای‌مطلوب برای حیات، امسال نیز زاد و ولد و افزایش تعداد حیوانات، حتی دوقلوزایی بزکوهی و میش وجود داشت تا تعداد حیوانات این پارک به ۵۵ راس افزایش یابد. علوفه موردنیاز حیوانات در فصول‌گرما از طریق برگ‌ درختان و گیاهان رویش یافته داخل محدوده پارک طبیعت تأمین می‌شود و علاوه بر دپوی‌برگ درختان در پاییز، با خرید علوفه مورد نیاز از بهترین مراتع استان در فصول سرما تعلیف حیوانات به صورت دستی انجام می‌گیرد.

▪️تداوم نمایشگاه نگارخانه عینالی

نمایشگاه صنایع دستی، هنری و سوغاتی در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی تفرجگاه عینالی، تجلی مهارت، ذوق و اندیشه هنرمندان و صنعت گران استان آذربایجان شرقی به خصوص زنان هنرمند سرپرست خانوار است که با آفرینش‌های خود روح و هویت فرهنگی این دیار را در آثار خود به نمایش گذاشته‌اند.

▪️طرح جنگل‌کاری و تفرجگاهی عینالی

اجرای طرح جنگل‌کاری و تفرجگاهی در کوهستان عینالی واقع در شمال شهر تبریز به عنوان راهکار جبران کمبود فضای‌سبز و جلوگیری از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی شمال شهر توسط مسئولان استانی و شهری آغاز شده و اکنون جنگل‌کاری بیش از ۸۰۰ هکتار و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده ۵۶۰۰ هکتاری تحت اختیار سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی و پارک طبیعت شهرداری تبریز نشان از تحقق اهداف و موفقیت این طرح است. با جنگل کاری حدود ۸۰۰ هکتار از کوهستان، احداث بنای یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس و میزبانی هشت شهید والا مقام در جوار بقعه تاریخی عون‌بن علی، احداث تله کابین، آمفی تئاتر روباز، قرارگاه کوهنوردی، پارک طبیعت و حیات وحش، باغ پرندگان، دریاچه داغ گولو، باشگاه فوتبال، باشگاه اسب سواری، پارک پیوند، برپایی نمایشگاه صنایع دستی نگارخانه عینالی، توسعه راه های دسترسی، سنگفرش مسیر اصلی ۳، ۵ کیلومتری تفرجگاه، نصب پیکره های مفاخر آذربایجان، نصب المانهای متعدد، رستوران بام تبریز، کافی شاپ ها، مبلمان شهری، اجرای آبراه در طول مسیر سنگفرش، احداث پایگاه امداد و نجات کوهستان و سایر خدمات رفاهی تفریحی بر زیبایی های این تفرجگاه افزوده و آن را به بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور تبدیل کرده است که همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است.

 

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.