17
فرماندار شهرستان ورزقان:

ورزقان شهرستانی با قدمت ۱۲ هزار ساله/ صنعت گردشگری یکی از راه‌های توسعه پایدار شهرستان

  • کد خبر : 3620
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
ورزقان شهرستانی با قدمت ۱۲ هزار ساله/ صنعت گردشگری یکی از راه‌های توسعه پایدار شهرستان
فرماندار شهرستان ورزقان گفت: این شهرستان به دلیل برخورداری از آثار ارزشمند و غنی تاریخی و نیز آثار طبیعی بی نظیر توانمندی بسیاری برای توسعه روز افزون با اتکا صنعت توریسم دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدباقر خانی در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزقان را شهرستانی با قدمت ۱۲ هزار سال معرفی کرد و اظهار داشت: وجود آثار متعدد تاریخی نظیر سنگ نگاره‌های ۱۲ هزار ساله سونگون، کتیبه اورارتویی سغندل، وجود بیشترین قلعه‌های تاریخی و چندین و چند اثر ارزشمند تاریخی، گواه تاریخ غنی شهرستان ورزقان است که این آثار در کنار آثار طبیعی ظرفیت بسیار مهم برای توسعه صنعت توریسم در شهرستان به شمار می‌روند.
وی گیاهان دارویی متنوع را از دیگر مزیت‌های شهرستان در زمینه گردشگری برشمرد و افزود: گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت سودآور جهان نیازمند توجه بیشتر مسئولین امر برای شکوفایی است.
فرماندار ورزقان بر ضرورت حفظ و احیا آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان تاکید کرد و افزود: سنگ نگاره‌های قوشاداش سونگون، قلعه‌های جوشین و آغجه قلعه، کتیبه اوراتویی سغندل، خانه کلنل محمدتقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی در روستای سهرون از جمله آثاری است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاری مجتمع مس سونگون می‌تواند طرح حفاظت و احیا این آثار را اجرا نماید.
وی شهرستان ورزقان را زادگاه بزرگ مردانی چون علامه محمدتقی جعفری فیلسوف شرق، ستارخان سردار ملی، کلنل محمد تقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی و شهید مدافع حرم سردار حاج ذاکر حیدری برشمرد و افزود: تندیس مفاخر شهرستان با استفاده از ظرفیت‌های منطقه باید به صورت شایسته در شهرستان نصب شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان ورزقان تکمیل زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری با هدف ایجاد جذابیت بیشتر برای گرداشگران، اجرای طرح مطالعات مردم شناسی روستاهای جنگلی، ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران، اجرای طرح گردشگری قلعه جوشین ورزقان به قلعه بابک کلیبر، تشکیل یگان حفاظت از آثار تاریخی و انجام مطالعات باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی شهرستان را از جمله برنامه‌های اولویت دار شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان و خواستار اجرای آن‌ها شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این جلسه با اشاره شناسایی ۴ هزار اثر تاریخی و ثبت ۲ هزار اثر از آن در سطح استان، گفت: شهرستان ورزقان به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی متعدد و آثار طبیعی بی بدیل جایگاه ویژه‌ای در بین شهرستان‌های استان دارد و نیازمند نگاه ویژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
وی با اشاره به اینکه سنگ نگاره‌های قوشاداش سونگون ارزش ثبت جهانی دارد، احیا عمارت تاریخی امیر ارشد را با کاربری خدماتی رفاهی پروژه‌ای پیشران برای رونق گردشگری منطقه دانست و افزود: با توجه به وجود آثار سنگی ارزشمند، موزه سنگ نگاره‌های شهرستان نیز در محوطه عمارت امیر ارشد اجرا خواهد شد.
حمزه زاده ثبت جهانی ۱۶۲ اثر تاریخی تحت عنوان مجموعه بازار تبریز را اقدامی ارزنده دانست و اظهار داشت: اجرای طرح گردشگری قلعه جوشین ورزقان به قلعه بابک کلیبر از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.