6
رییس اتحادیه کفاشان تبریز تاکید کرد؛

ضرورت حمایت دولت از ورود تکنولوژی‌های روز تولید کفش به کشور/ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مانع اصلی صادرات کفش تبریز

  • کد خبر : 37814
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
ضرورت حمایت دولت از ورود تکنولوژی‌های روز تولید کفش به کشور/ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مانع اصلی صادرات کفش تبریز
رییس اتحادیه کفاشان تبریز بر ضرورت ارایه تسهیلات کم‌بهره همراه با نظارت قاطع بر فعالان کفش دست‌دوز تبریز، با هدف تجهیز و خرید تکنولوژی‌های روز دنیا تاکید کرد.

علیرضا جباریان فام در بازدید از مجموعه رسانه‌ای تبریزمن، با بیان اینکه کفش تبریز دوران شکوفایی خود را طی می‌کند، اظهار داشت: کفش تبریز در سال‌های اخیر چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ مدل و رنگ فوق‌العاده رشد کرده است.
وی ممنوعیت ورود کفش خارجی از خردادماه سال ۱۳۹۷ و اعمال نظارت و برخورد جدی با فروشندگان و توزیع‌کنندگان کفش‌های خارجی را مهم‌ترین عامل در رونق کفش تبریز برشمرد و گفت: ما مخالف ورود کفش خارجی اعلا نیستیم چرا که واردات کفش باکیفیت و روز، در افزایش کیفیت کفش تبریز موثر خواهد بود اما مشکل اینجاست که تجار ما اغلب کفش‌های درجه چندم چینی وارد می‌کنند.
رییس اتحادیه کفاشان تبریز، عمده مشکل پیش‌روی صنعت کفش دست‌دوز تبریز را عدم برخورداری از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا دانست و افزود: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مدرن تولید کفش، بسیار گران هستند و از سوی دیگر اعمال تحریم‌های خارجی و نبود حمایت‌های دولتی، واردات تکنولوژی‌های روز را برای تولیدکنندگان تبریزی که عمدتا واحدهای کوچک هستند، غیرممکن نموده است.
وی ادامه داد: تعداد دستگاه‌های مدرن تولید کفش در تبریز بسیار کم است به گونه‌ای که حداکثر یک درصد کارگاه‌های تولید کفش آن هم به صورت پراکنده، مکانیزه هستند.
جباریان فام با اشاره به کمبود شدید نیروی کار در این صنعت، گفت: سختی کار تولید کفش باعث شده، جوانان بویژه قشر باسواد و تحصیلکرده رغبت چندانی به این شغل نشان ندهند که در صورت ورود تکنولوژی‌های روز، این مشکل برطرف می‌شود.

▪️فعالیت ۳۷۵۰ واحد مرتبط با کفش در تبریز

وی در ادامه سخنانش با اشاره به وجود ۳۷۵۰ واحد مرتبط با کفش در تبریز خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۲۲۸۰ واحد در حوزه تولید، ۱۳۰۰ واحد در حوزه توزیع و مابقی در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند. همچنین ۵۵ واحد از ۲۲۸۰ واحد فعال در حوزه تولید، واحد بزرگ صنعتی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، ۶۰ هزار نفر بصورت مستقیم و ۶۰ هزار نفر دیگر بصورت غیرمستقیم در تبریز در حوزه کفش اشتغال دارند و ۱۱۰ هزار نفر مستقیما از این حوزه ارتزاق می‌کنند که در صورت حمایت‌های دولتی و ورود تکنولوژی‌های روز، ظرفیت اشتغالزایی مستقیم برای ۶۰ هزار نفر دیگر وجود دارد.
رییس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه سالانه ۹۰ الی ۱۳۰ میلیون جفت کفش در تبریز تولید می‌شود، گفت: ۸۰ درصد کفش‌های تولیدی در تبریز چرم و ۲۰ درصد غیرچرم و اسپورت هستند.
وی با تشریح مزیت‌های تبریز در حوزه کفش دست‌دوز، اظهار داشت: بزرگترین کارخانه چرم‌سازی، بزرگترین کارخانه تولید زیره کفش و پولی اورتال ایران و بزرگترین کارخانه زیره کفش خاورمیانه متعلق به شهر تبریز است.
وی همچنین ادامه داد: ۷۰ درصد تولید کفش‌های ایمنی کشور، ۹۰ درصد تولید کفش تمام چرم دست‌دوز ایران، ۹۰ درصد تولید کفش‌های داخل سالن، ۷۰ درصد تولید کفش طبی و ۴۰ درصد تولید کفش‌های نظامی کشور مربوط به تبریز می‌باشد.

▪️تبریز؛ حائز رتبه اول تولید کفش دست‌دوز کشور

جباریان‌فام با بیان اینکه تبریز رتبه اول تولید کفش دست‌دوز کشور را داراست و شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، همدان و هیدج در رده‌های بعدی قرار دارند، گفت: هرچند در آمار کشوری، تنها ۵ درصد صادرات کفش کشور به نام تبریز ثبت می‌شود اما حجم بزرگی از کفش‌هایی که بصورت کارت پیله‌وری از شهرهای مرزی کردستان و خراسان رضوی به عراق و افغانستان صادر می‌شود، کفش‌های تولیدی تبریز است.
وی دلیل پایین بودن درصد کفش صادراتی کشور به نام تبریز را، نداشتن کارت بازرگانی تولیدکنندگان تبریزی اعلام کرد و افزود: براساس قانون، به محض دریافت کارت بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده شامل صاحبان کارت بازرگانی می‌شود و چون اغلب کارگاه‌های تولید کفش در تبریز جزو کسب و کارهای میکرو و کوچک و کارگاه‌های کوچک رو به متوسط هستند، توان پرداخت هزینه‌های بالای مالیات بر ارزش افزوده را ندارند.

▪️برنامه‌ریزی برای ورود به بازار روسیه

وی با اشاره به برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان کفش آذربایجان‌شرقی در روزهای اخیر گفت: خوشبختانه در این انتخابات یک هیات مدیره قوی انتخاب شده که تلاش می‌کند؛ اتحادیه را از انفعال خارج نموده و با ساماندهی امورات، از سال آینده واحدهای بزرگ و شرکت‌های توسعه صادراتی بزرگ را برای صادرات کفش تبریز پای کار بیاورد.
رییس اتحادیه کفاشان تبریز، برنامه‌ریزی برای تولید کفش براساس نیازهای بازار روسیه را از مهم‌ترین اولویت‌های این اتحادیه برشمرد و افزود: در سال‌های اخیر صادرات چمدانی و پستی کفش از تبریز افزایش چشمگیری داشته، به گونه‌ای که هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان، صادرات خوبی به کشورهای مختلف از جمله کانادا و استرالیا دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به زمزمه‌های لغو ممنوعیت واردات برخی از کالاهای خارجی از جمله خودرو و لوازم خانگی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ممنوعیت در اغلب موارد باعث ایجاد انحصار برای برخی از تولیدکنندگان شده و به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود برای همین با واردات کفش‌های خارجی اعلا و باکیفیت بعد از تقویت تولیدکنندگان داخلی مخالفتی نداریم.

▪️از واردات کفش خارجی باکیفیت، حمایت می‌کنیم!

وی از کاهش بیش از ۹۵ درصدی عرضه کفش‌های خارجی در فروشگاه‌ها بعد از ممنوعیت ورود کفش خارجی در سال ۹۷ خبر داد و گفت: هرچند اخیرا بازرسان از وجود کفش‌های اسپورت چینی و کودکان در برخی از فروشگاه‌ها گزارش داده‌اند اما با فروش و توزیع هرگونه کفش خارجی و قاچاق به شدت برخورد می‌شود و به محض مشاهده، این اقلام توقیف می‌شوند.
جباریان‌فام در خاتمه سخنانش از رسانه‌ها به عنوان بازوان قدرتمند اتحادیه کفاشان تبریز نام برد و افزود: دلیل اصلی بولد شدن صنعت کفش تبریز در طی سال‌های اخیر، همت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب، مجازی و رادیو و تلویزیون در معرفی کفش تبریر و انعکاس مشکلات این صنعت می‌باشد.

گفت‌وگو: احمد حسن نژاد

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=37814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.