9

سالمندان را به سبک زندگی سالم تشویق کنید

  • کد خبر : 4193
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
سالمندان را به سبک زندگی سالم تشویق کنید

با بالا رفتن سن، هر فردی در برابر عارضه‌ها و بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیرتر می‌شود. بنابراین برای مراقبت از سالمندان باید به این گروه سنی کمک کنیم تا سبک زندگی سالمی را دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به یاد داشته باشیم که سه جزء تحرک، تغذیه مناسب و حمایت اجتماعی برای برخورداری از سالمندی سالم را باید درنظر داشته باشیم.  علاوه بر آن، ثابت شده که سه عامل کاهش شنوایی، کاهش بینایی و تعادل جسمی فرد را به سالمندی می‌رساند. این در حالی است که در سیستم بهداشت می‌توانیم با تست‌هایی که روی افراد انجام می‌دهیم، از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص به‌موقع و مقابله صحیح و موثر با آنها در تمام سنین از جمله دوران میانسالی و کهنسالی ضروری است.

زندگی بی‌تحرک برای هیچ گروه سنی مناسب نیست. اما این خطر برای افرادی که در سنین بالا هستند، آزاردهنده‌تر است. همچنین برخی از افراد مسن تمایلی به تحرک داشتن از خود نشان نمی‌دهند. از جمله فعالیت‌های سبک برای این گروه سنی، شنا کردن است. شنا به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، حفظ سلامت قلب و تقویت ماهیچه‌ها بدون فشار آمدن بر مفاصل کمک می‌کند.

بنابراین گزارش، روی آوردن به عادات غذایی نامناسب کار آسانی است. بسیاری از افراد در دوره‌ای از عمر خود، آن را تجربه می‌کنند. در افراد مسن عدم مصرف مواد خوراکی سالم اغلب نتیجه وقت نگذاشتن برای تهیه یک وعده غذایی سالم است. این امر قطعا سلامت آنها را به طور جدی به خطر می‌اندازد. فرزندان می‌توانند با کنترل رژیم غذایی و تهیه غذاهای سالم و ارگانیک برای والدین سالمند خود، به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک کنند.

گرچه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می شود اما تغییرات سالمندی از سال ها قبل آغاز می شود. توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به موادمغذی متاثر از داروها، بیماری ها و پدیده های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. مهمترین توصیه تغذیه ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است. این در حالی است که همه نیازهای فرد به مواد مغذی تامین شود و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

مهمترین توصیه تغذیه ای برای این سنین ، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تامین گردد و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

 مسوول دپارتمان ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: دوران سالمندی با تغییرات فیزیولوژیک بسیار همراه است و توجه به نیازهای تغذیه ای در این دوران اهمیت ویژه ای دارد. افزایش سن سالمندان با از دست دادن ماهیچه های اسکلتی، کاهش متابولیسم پایه و کاهش نیاز به انرژی همراه است. نیاز به برخی ریزمغذی ها افزایش پیدا می کند و در عین حال نیاز به برخی دیگر کاهش پیدا می کند.

وی افزود: مجموعه سلامت سالمندان و تغییراتی که در آن ها رخ می دهد، وضعیت سلامت بدن را می تواند تعیین کند و این تغییرات می تواند موجب کاهش اشتها و سوء تغذیه در دوران سالمندی شود. از طرف دیگر وجود بیماری های مزمن و تحلیل برنده در این دوران مثل بیماری های قلبی –عروقی ، دیابت، فشارخون، اختلالات چربی خون، پوکی استخوان و سرطان، نقش یک الگوی صحیح غذایی و تامین ریزمغذی های موردنیاز را مهم تر می کند.

عجمی بیان داشت: سوء تغذیه در افراد سالمند رایج است زیرا نه تنها میزان و تنوع دریافت غذا در این دوران احتمالا کاهش پیدا می کند، بلکه استفاده از داروهای متعدد احتمال تداخل دارو و غذا را افزایش می دهد و همین امر باعث کمبود ریزمغذی های خاص در این دوران می شود.

مسوول دپارتمان ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به احتمال افزایش بیماریهایی همچون آلزایمر و پارکینسون در دوران سالمندی اشاره کرد و ادامه داد: این بیماریها به همراه تغییرات فیزیولوژیک بدن، کاهش بافت عضلانی بدن، کاهش حس بویایی، شنوایی و چشایی می تواند بر الگوی دریافت غذای سالمندان اثر گذار باشد و باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش طول عمر این افراد شود.

خبر خوب آنکه توجه به سبک زندگی سالم و الگوی صحیح غذایی می تواند کیفیت زندگی و طول عمر را در دوران سالمندی افزایش دهد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی برخی مطالعات نشان داده اند که کاهش ۱۰ درصدی در کلسترول خون می تواند احتمال بیماری های قلبی –عروقی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. کاهش منابع حاوی اسید های چرب اشباع مثل چربی های حیوانی، انواع گوشت و لبنیات پرچرب و کاهش دریافت نمک و غذاهای پرنمک می تواند به کاهش فشارخون و کاهش غلظت کلسترول خون کمک کند و احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد و اثرات بسیار خوبی در بهبود سلامت و کیفیت زندگی دارد.

عجمی با بیان اینکه با توجه به کاهش بافت عضلانی متابولیسم بدن یک مرد و خانم سالمند روزانه  به ترتیب نیاز به  ۲۰۰۰ کالری و ۱۶۰۰ کالری دارد، گفت: محاسبه میزان انرژی روزانه با توجه به وضعیت سلامت بدن، سن، جنس، وزن و سایر عوامل دیگر تحت نظر متخصصان تغذیه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: از جایی که دوران سالمندی می تواند با کاهش ترشح لاکتوز همراه باشد،  عدم تحمل لاکتوز یا قند شیر یکی از مشکلاتی است که در این دوران وجود دارد و می شود این افراد مصرف فراورده های لبنی را محدود کنند. چرا که احتمال نفخ و اسهال با مصرف این فراورده ها در بین سالمندان وجود دارد. بنابراین نیاز به جایگزینی سایر مواد غذایی است.

مسوول دپارتمان ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه کمبود کلسیم استخوانی، سالمندان را می توانند مستعد پوکی استخوان کنند، بیان داشت: سالمندان در طول روز به حدود ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم دریافت شود.

عجمی مصرف لبنیات همچون ماست، شیر و پنیر، ماهی سالمون، اسفناج، بادام و کلم بروکلی را منابع خوبی برای رژیم غذایی سالمندان دانست و گفت: یک لیوان ماست کم چرب حدود ۳۴۵ میلی گرم کلسیم و یک لیوان شیر بدون چربی حدود ۳۰۲ میلی گرم، ۴/۱ فنجان بادام حدود ۹۲ میلی گرم کلسیم و یک عدد پرتقال متوسط حدود ۵۲ میلی گرم کلسیم برای بدن فراهم می کند.

عجمی با بیان اینکه امکان دارد افراد سالمند با  اختلالات قلبی و عروق و خون مواجه شوند، اظهارداشت:  دریافت سدیم در بین سالمندان باید محدود باشد. به طوری که  دریافت نمک روزانه به کمتر از یک قاشق چایخوری و همچنین مصرف قند و شکر و کربوهیدرات تصفیه شده نیز در رژیم غذایی این افراد در روز محدود شود. یعنی دریافت این مواد غذایی در مردان کمتر از ۹ قاشق چایخوری و در زنان کمتر از ۶ قاشق چایخوری باشد تا شاهد بهبودی سلامت این افراد باشیم.

 وی همچنین اشاره کرد: غذاهایی را انتخاب کنید که موادمغذی موردنیاز بدن را بدون تحمیل کالری اضافه برای شما فراهم کند مثل انواع میوه و سبزی. تنوع در دریافت رنگ دانه های مختلف از این گروه حایز اهمیت است.

مسوول دپارتمان ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بیان داشت: این گروه از موادغذایی حاوی اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی، ارتقای سلامت و پیشگیری یا به تعویق انداختن بروز سرطان، بیماریهای قلبی و سایر بیماریهای مزمن شود.

عجمی تصریح کرد: دریافت ویتامین Cاز طریق مرکبات و انواع میوه های سبز و نارنجی اهمیت دارد. علاوه بر مرکبات، کلم بروکلی، کاهو، گوجه فرنگی، طالبی و توت فرنگی از منابع خوب ویتامین Cاست.

وی گفت:  نیاز به ویتامین Dدر افراد سالمند حتما باید پایش شود. دریافت این ویتامین از موادغذایی مثل تخم مرغ، سالمون و شیر غنی شده کافی نیست و این ویتامین عمدتا از طریق  طریق نور افتاب به بدن سنتز دارد. اما با توجه به اینکه افراد سالمند ممکن است کمتر در مجاورت با نور آفتاب قرار بگیرند احتمال کمبود ویتامین Dدر آن ها افزایش می یابد. سطح ویتامین Dسرمی آن ها باید بررسی شود و در صورت نیاز، مکمل ویتامین Dرا تحت نظر پزشک مصرف کنند.

دکتر عجمی در خاتمه علاوه بر تغذیه سالم بر مصرف آب بر فعالیت فیزیکی و کنترل وزن در بین سالمندان تاکید کرد.

۵۰۲۷۳۱۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.