13

خط راه آهن جلفا احیا میشود

  • کد خبر : 42426
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
خط راه آهن جلفا احیا میشود
واکنش مثبت سفیر ایران در جهوری آذربایجان به مطالبات مدیریت ارس

‌به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، سید عباس موسوی در گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت: دومین نشست موضوع همکاری‌های ۳ + ۳ در ایران برگزار خواهد شد و تاکید بر این است با حضور کشورهای منطقه شامل سه کشور بزرگ ایران روسیه و ترکیه و سه کشور منطقه قفقاز جنوبی شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یک پلتفرم منطقه‌ای تشکیل و همه مسایل اقتصادی، ترانزیتی و انرژی و سایر مسائل با این فرمت حل شود که در این راستا منطقه آزاد ارس نقطه اتصال کانونی توسعه همکاری این کشورها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم روابط فی‌مابین ایران و جمهوری آذربایجان در چهار ماه اول امسال ۷۸ درصد افزایش یافته و در ترانزیت ۳ برابر رشد داشته است. آذربایجان‌شرقی که منطقه آزاد ارس نیز جزو آن است در حجم تجارت با آذربایجان بعد از استان گیلان در ردیف دوم است.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان وظیفه‌ی سفارت‌ها را بسترسازی برای افزایش مراودات مناطق آزاد با سایر کشورها خواند و متذکر شد: نمایشگاه‌های مهم و بزرگی در باکو برگزار خواد شد که امیدوارم بخش خصوصی منطقه آزاد ارس در آنها شرکت نمایند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی گمرک خداآفرین منطقه آزاد ارس می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تجارت خارجی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و راه‌گشای تجارت ایران با سایر کشورها شود، عنوان کرد: دولت آذربایجان اعتقاد دارد که مسیر ایران به نخجوان مسیر اصلی است و باید بیشتر مراودات از این طریق انجام شود.

سید عباس موسوی از طرح پیشنهاد احداث پل در نزدیکی خداآفرین خبر داد و افزود: این پل باید از مسیر ریلی جاده‌ای و خطوط انتقال انرژی برخوردار باشد و راه‌آهن نیز از طریق پل آغاز و در منطقه سیه‌رود وارد نخجوان شود. طبق توافقات اولیه خط‌آهن بعد از ورود به خاک ایران به خطوط ریلی جلفا متصل می‌شود و کشور ما با گسترش خطوط ریلی جلفا می‌تواند به ترکیه و در آینده به ایروان و گرجستان و روسیه وصل شود و شبکه‌ای از اتصالات راه‌آهن ایجاد شود.

وی ابراز داشت: در خصوص راه اندازی مجدد قطار مسافربری مشهد- نخجوان را موافقت کلی را اخذ نموده‌ایم. متاسفانه شیوع ویروس کرونا اثری نامطلوب بر رفت و آمدهای مرزی و رونق بازارچه‌های مرزی داشت اما مرزهای هوایی باز است و سعی می‌کنیم تعداد هوایپماهای مسیر تهران باکو را افزایش دهیم. همچنین درخواست راه‌اندازی پرواز تهران- نخجوان و باکو-تبریز مطرح شده که با تحقق آن خلا انسداد موقت مرزهای زمینی پر خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=42426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.