11
نگاهی بر نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی؛

مدیران واحدهای تولیدی کماکان از بوروکراسی های زاید اداری گلایه دارند!

  • کد خبر : 4453
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
مدیران واحدهای تولیدی کماکان از بوروکراسی های زاید اداری گلایه دارند!
رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت کارگزاران گمرکی در توسعه اقتصادی استان بر لزوم حمایت بیشتر از این صنف تخصصی را خواستار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور استاندار به عنوان رئیس نشست و اعضای اصلی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
 
در این نشست که مدیران ادارات، فعالان اقتصادی و کارشناسان مربوطه نیز حضور داشتند موضوع برگزاری مراسم روز ملی صادرات در آذربایجان شرقی توسط اتاق بازرگانی تبریز به عنوان پیش از دستور جلسه مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
 
سپس، درباره مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از بورس کالا، بررسی عدم اجرای دستور العمل ثبت تبدیل شرکت های تجاری طبق و بررسی مراتب اعتراض فعالین بخش خصوصی به نحوه اخذ مالیات بر تراکنش های بانکی توسط اداره کل امور مالیاتی پیشنهادات لازم ارائه گردید.
.

 
▪️با رعایت پروتکل های بهداشتی کمترین آسیب انسانی را خواهیم داشت
 
استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شروع موج سوم کرونا در کشور را نگران کننده دانست و گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه بتوانیم این موج را با کمترین آسیب انسانی پشت سر بگذاریم.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به زیر ساخت های مناسب بهداشتی در آذربایجان شرقی افزود: باید با همراهی مردم مناطق مختلف استان و مسئولان امر بر این مسئله بهداشتی غلبه نماییم.
 
▪️امکان ثبت شرکت های سهامی خاص از طریق پنجره واحد عملیاتی می گردد
 
جانشین دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز با اشاره به موضوع پیش از دستور شصت و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، برگزاری مراسم روز ملی صادرات در استان توسط اتاق بازرگانی تبریز را جزو ابلاغیه های دولت خواند و در مورد نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خاطر نشان کرد: طبق ابلاغیه دولت، انتخاب صادر کنندگان نمونه استانی به اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و انتخاب صادرکنندگان ملی به اتاق بازرگانی ایران محول شده است.
ابوالفتح ابراهیمی در خصوص نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه استانی توسط اتاق تبریز یادآور شد: به منظور انتخاب صادرکنندگان نمونه دبیرخانه مربوطه در اتاق تبریز راه اندازی و منتخبین از طریق سایت اتاق به اطلاع مردم و فعالان اقتصادی استان خواهد رسید.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی پنجره واحد در ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود تاکید کرد: از هفته آتی امکان ثبت شرکت های سهامی خاص نیز از طریق پنجره واحد عملیاتی خواهد شد.
 
▪️هنگام صدور فاکتور نهایی کالا نحوه اخذ مالیات مشخص شود
 
رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی در مورد مشکلات واحدهای صنعتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با اشاره به اهمیت بورس در ثبات، پایداری و ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: با توجه به این نکته که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی در استان جزو واحد های کوچک و متوسط محسوب می شوند امکان ثبت سفارش ۱۰۰ تن کالا به عنوان مواد اولیه توسط این واحدهای تولیدی در بورس کالا مقدور نیست.
سیدباقر شریف زاده پرداخت کل مبلغ کالای خریداری شده از بورس در زمان ثبت سفارش و تحویل آن کالا بعد از ۳ ماه را از دیگر مشکلات واحدهای استانی خواند و افزود: عرضه کالا در بورس به مقدار مورد نیاز واحدهای تولیدی، پیش پرداخت در زمان ثبت سفارش به صورت منطقی و تسویه حساب در زمان تحویل کالا از جمله اقداماتی است که می تواند در راستای حمایت از فعالان صنعتی استان انجام گیرد.
وی از مسئولان مربوطه در آذربایجان شرقی خواست تدبیری بیندیشند تا نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خریداری شده از بورس، در زمان صدور فاکتور نهایی کالا توسط واحد تولیدی پرداخت گردد.
 
▪️دولت برای حمایت از تولیدکننده سایت های ثبت سفارش را ساماندهی نماید
 
رئیس انجمن نساجی آذربایجان شرقی نیز در خصوص تامین مواد اولیه واحدهای نساجی از پتروشیمی های کشور گفت: حدود ۵۰۰ واحد بزرگ، متوسط و کوچک استان در حوزه نساجی فعال هستند که مواد اولیه خود را از پتروشیمی ها تامین می کنند که مصرف سالانه آنها حدود یک میلیون تن است.
سیدحسن پروینی اسکویی در خصوص رفع مشکل واحدهای تولیدی حوزه نساجی آذربایجان شرقی نیز افزود: با توجه به این که حدود ۲۰ هزار نفر در این واحدها فعال هستند، دولت می تواند در ساماندهی سایت هایی که ثبت سفارش انجام می دهند، شفاف سازی در بورس پلیمر به منظور کاهش قیمت تمام شده در راستای حمایت از تولید کننده اقدامات خوبی را در سطح ملی عملیاتی نماید.
وی اضافه کرد: برای حمایت از فعالان استانی در زمینه صنعت نساجی نیز سازمان صمت آذربایجان شرقی همانند برخی از استان های دیگر به منظور حمایت از واحدهای کوچک و متوسط استان، مدیریت ثبت مواد پلیمری از بورس برای تامین نیاز واحدها را بر عهده گرفته و از طریق تعاونی “تامین نیاز” مواد مورد نیاز واحدها را با هدف کاهش بورکراسی های زاید اداری در اختیار واحد های نساجی قرار دهد.
 
▪️به منظور امکان ایفای تعهدات ارزی فرصت سه ماهه نیاز است
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص پایش کارت های بازرگانی و تعهدات ارزی صادرکنندگان به منظور حمایت از این فعالان اقتصادی گفت: صادرکنندگان تا ۳۱ شهریور ماه فرصت ایفای تعهدات ارزی خود را دارند که عملا سررسید این زمان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکل مواجه خواهند نمود.
عباس کمالی افزود: لذا از رئیس شواری گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی درخواست می کنم فرصت سه ماهه از دولت را به منظور امکان ایفای تعهدات ارزی را مدنظر قرار دهد.
 
▪️مصوبات دولت در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شوند
 
عضو هئیت نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز گفت: متاسفانه مصوبات دولت در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شوند که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
سونیا اندیش افزود: پیرو تصویب نامه هیئت وزیران و طی متن ماده (۳۶) الحاقی به نظام نامه اجرای قانون ثبت شرکت، دستورالعمل نحوه تبدیل شرکت ها به یکدیگر توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ثبت شرکت اسناد و املاک کشور تهیه و ابلاغ گردید لیکن اخبار واصله حاکی از آن است که جز تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام و بالعکس که قبل از این تصویبنامه نیز انجام می گردید هیچ نوع تبدیل شرکت به یکدیگر صورت نمی گیرد.
وی خاطر نشان کرد: علی رغم پیگیری های رسمی، جواب قانع کننده ای از مسئولان امر در این خصوص نگرفته ایم.
 
▪️با حمایت قوه قضائیه درخواست فعالان اقتصادی امکان پذیر شود
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به این نکته که چهار ماه قبل آیین نامه به سازمان ابلاغ شده است گفت: با حمایت قوه قضائیه و اصلاح آیین نامه، درخواست قانونی فعالان اقتصادی امکان پذیر گردد.
محمد افخمی در خصوص مشکل سامانه خدمت رسان در این حوزه افزود: مشکلات این سامانه به زودی در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بر طرف خواهد شد.
 
▪️رفتار سلیقه ای برخی از کارشناسان باعث دلسردی مودیان مالیاتی می شود
 
عضو هئیت مدیره اتحادیه امور گمرکی آذربایجان شرقی با عنوان بررسی مراتب اعتراض فعالان بخش خصوصی در حوزه امور گمرکی به نحوه اخذ مالیات بر تراکنش های بانکی توسط اداره کل امور مالیاتی از کارگزاران گفت: کارگزاران امور گمرکی به منظور انجام پروسه ترخیص، مبالغی از سوی صاحبان کالاهای وارداتی دریافت می کنند که ورود این مبالغ به حساب این کارگزاران در تراکنش هایشان ثبت می گردد.
مهرداد ایرانی افزود: از آن جایی که دریافتی ها درآمد کارگزاران امور گمرکی نمی باشد، اما برای کارگزاران امور گمرکی به عنوان درآمد محسوب شده و پرونده های فعالان این حوزه به کمیته ویژه برای بررسی ارسال می شود.
وی رفتار سلیقه ای برخی از کارشناسان در خصوص رسیدگی به تراکنش ها را در شرایط سخت اقتصادی باعث دلسردی و ناامیدی مودیان مالیاتی خواند.
 
▪️توزیع فولاد مورد نیاز از طریق اِل.سی داخلی امکان پذیر است
 
حبیب امین زاده – رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی – نیز توزیع فولاد مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق اِل.سی داخلی را ممکن خواند و گفت: با عملیاتی نمودن این راه، عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان در تامین مواد اولیه قابل رفع است.
گفتنی است رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت کارگزاران گمرکی در توسعه اقتصادی استان بر لزوم حمایت بیشتر از این صنف تخصصی را خواستار شد.
بدین ترتیب به پیشنهاد محبوب علیلو – دادستان تبریز – مقرر شد مسائل و مشکلات این حوزه تخصصی در یک کارگروه ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.