7

بناهای قدیمی گذر تاریخی «پاساژ» تبریز ساماندهی می‌شوند

  • کد خبر : 46185
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
بناهای قدیمی گذر تاریخی «پاساژ» تبریز ساماندهی می‌شوند
- شهردار تبریز گفت: املاک قدیمی گذر تاریخی «پاساژ» و مسیر پروژه پیاده‌راه آن در راستای تبدیل این منطقه به محور گردشگری ساماندهی می‌شوند.

به گزارش تبریزمن،  یعقوب هوشیار روز دوشنبه به همراه سیدکاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز در بازدید از گذر تاریخی «پاساژ» افزود: ساماندهی املاک قدیمی این گذر به منظور هویت‌بخشی به بافت تاریخی فرهنگی تبریز از سوی شهرداری منطقه هشت اجرا می شود و در آن طرح سنگفرش پیاده‌راه پاساژ به همراه جداره‌سازی و مرمت نماهای خارجی این مسیر طی ماه‌های آتی اجرا و تکمیل می شود.

وی اظهار داشت: به منظور توسعه معابر پیاده راهی در محدوده مرکزی شهر تبریز، از روزهای گذشته معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه هشت، عملیات تخریب آسفالت و جدول‌کاری در کوچه پاساژ را آغاز کرده و به زودی عملیات سنگفرش مسیر نیز اجرا می شود.

شهردار تبریز گفت: در قالب این طرح، ۲ پیاده‌رو در ضلع شرقی و غربی کوچه پاساژ به عرض پنج متر احداث می‌شود و مسیر ترددی خودرو نیز در میان این ۲ پیاده‌رو در نظر گرفته شده است.

هوشیار، ادامه داد: در کنار عملیات تخریب آسفالت، عملیات رفع مشکل تاسیسات شهری و انتقال تیرهای برق به حاشیه مسیر توسط عوامل فنی و عمرانی منطقه هشت اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، آنچه که امروزه با نام «پاساژ» در میان تبریزیان شناخته می شود، بخش شمالی محله «ارمنستان» این کهن شهر است که در پی احداث خیابان های شریعتی ( شهناز ) و سه راه امین در فاصله سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۸ شمسی از بافت شهری پیرامون خود جدا شد.

سکونت ارامنه و آشوری ها و حضور چشمگیر اتباع خارجی، وجود کلیساهای متعدد، مدارس جدید، کنسولگری ها و مراکز تجاری جدید، چنان حالتی به «پاساژ» داده بود که آن را « پاریس کوچک» می نامیدند، اما وقوع جنگ جهانی دوم، بازگشت اتباع خارجی، اشغال آذربایجان و تبریز توسط ارتش شوروی و مهم تر از همه مهاجرت چشمگیر اقشار تحصیل کرده و متجدد تبریز به تهران موجب کاهش اعتبار بلوک تاریخی «پاساژ» و تبدیل آن به محله ای کم و بیش متروک و مطرود شده است.

کنسولگری انگلیس، قدیمی‌ترین نمایندگی سیاسی خارجی در تبریز بود که در سال ۱۸۳۷ میلادی تأسیس شد و در محدوده بلوک امروزی «پاساژ» (کوچه پستخانه قدیم)، در کوچه زرگرباشی قرار داشت؛ کنسولگری روسیه نیز که کمی پس از آن تاریخ فعالیت خود را آغاز کرد، در شمال بلوک پاساژ، در کوچه کنسولگری واقع شده بود.

کنسولگری فرانسه نیز در سال ۱۸۶۶ میلادی در همین کوچه گشایش یافت و به همین دلیل این کوچه به سبب وجود این دو کنسولگری به نام «کوچه کنسولگری» معروف شد.

کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز دارای ۱۰ منطقه شهرداری است.

ساماندهی گذر «پاساژ» به عنوان یکی از بلوک های تاریخی تبریز از مطالبات دیرین مردم این کلان شهر است که در سال های گذشته به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.