2

عربستان وضعیت حج تمتع آینده را بررسی می‌کند

  • کد خبر : 46913
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
عربستان وضعیت حج تمتع آینده را بررسی می‌کند
با وجود درخواست برخی کشورها برای مشخص شدن وضعیت حج تمتع آینده، هنوز سعودی‌ها تفاهم‌نامه حج را با هیچ کشوری امضا نکرده‌اند. البته قرار است در روزهای آینده مسؤولان حج عربستان در جلساتی درباره حج 1444 تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، با وجود اینکه هر ساله قبل از شیوع کرونا در این ایام سعودی‌ها از کشورهای مختلف برای امضای تفاهم‌نامه حج تمتع با کشورهای مختلف جلساتی را برگزار می‌کردند و نمایندگان کشورهای مختلف نیز در این کشور حضور می‌یافتند، اما همچنان خبری از امضای تفاهم‌نامه حج با هیچ کشوری نیست.

وضعیت حج آینده در عربستان بررسی می‌شود

این امر در حالی است که مسؤولان حج و متولیان حرمین شریفین در هفته‌های گذشته با مقامات کشورهای مختلف دیدار داشتند، اما درباره حج تمتع ۱۴۴۴ (۱۴۰۲ شمسی) موضوعی مطرح نکردند.

با این وجود، پس از درخواست برخی از کشورها برای مشخص شدن وضعیت حج تمتع، سعودی‌ها قرار است در روزهای آینده جلساتی به این منظور برگزار کرده و درباره نحوه برپایی حج تمتع تصمیم‌گیری کنند.

وضعیت حج به حالت قبل از کرونا بازمی‌گردد؟

به گفته یک منبع مطلع، با توجه به افزایش تعداد عمره‌گزاران در روزهای اخیر، در صورتی که مشکلی ایجاد نشود، وضعیت حج تمتع به حالت قبل از کرونا بازمی‌گردد. با این تفاوت که در سال آینده سهمیه کشورها کم‌تر از یک هزارم جمعیت کشورها تعیین خواهد شد.

البته این امر هنوز قطعی نشده است و برای مشخص شدن وضعیت حج تمتع باید منتظر تعیین تکلیف سعودی‌ها باشیم. همان طور که در حج تمتع سال ۹۹ با وجود اینکه ایران همه مراحل ثبت‌نام تا برگزاری جلسات آموزشی را برگزار کرده بود، سعودی‌ها یک ماه مانده به اعزام‌ها اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا از هیچ کشوری زائر نمی‌پذیرند و در نهایت حج تمتع آن سال با حضور حدود ۱۰ هزار زائر ساکن عربستان برگزار شد.

سهمیه کشورها بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی یک هزارم جمعیت هر کشور است که اگر جمعیت ایران را ۸۵ میلیون در نظر بگیریم، سهمیه کشورمان در حج تمتع ۸۵ هزار نفر است.

امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شدند که سهمیه ایران ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر اعلام شد. البته بر اساس تصمیم سعودی‌ها زائران بالای ۶۵ سال امکان زیارت خانه خدا نداشتند و این محدودیت باعث شد که ۲۲ هزار نفر از زائران حج ۹۹ که هزینه حج را به طور کامل پرداخت کرده بودند، به خاطر محدودیت سنی از این سفر معنوی باز بمانند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.