4

چرا گوگل از سوی کشورها تحریم می‌شود؟

  • کد خبر : 47709
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
چرا گوگل از سوی کشورها تحریم می‌شود؟
گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست‌وجوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل خود دارد، مدتی است با اعتراض رقیبانش درراستای استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو شده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایسنا، طی سال‌های گذشته اتحادیه اروپا گوگل را به علت انحصارطلبی تجاری پنج میلیارد دلار جریمه کرد. مقامات اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام کرده بودند گوگل به منظور ارتقای محصولات، سرویس‌ها و اپلیکیشن خود در کنار سیستم‌عامل اندروید، از استفاده آزادانه و منصفانه کاربران اینترنت از خدمات و سیستم‌های عامل شرکت‌های رقیب خود جلوگیری به عمل آورده است.

تحلیلگران و کارشناسان بسیاری برآورد و اعلام کرده بودند که احتمالا گوگل تغییر و تحولات عظیمی را در پلتفرم و سرویس‌های خود ایجاد خواهد کرد تا به جبران خسارات در اتحادیه اروپا بپردازد و به نظر می‌رسد که پیش بینی آن دسته از تحلیلگران درست از آب درآمده است و گوگل قصد دارد از شرکت‌های توسعه دهنده برنامه‌های اندرویدی بابت استفاده آنها از پلت‌فرم گوگل پلی استور حق امتیاز بگیرد.

پس از این موضوع به نظر رسید این شرکت در بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز با مشکل مواجه شد؛ به گونه‌ای که سازمان تنظیم مقررات و رگولاتوری اینترنت در هند نیز تصمیم گرفت که گوگل را به علت فعالیت‌های انحصارگرایانه خود جریمه کرده و مورد مواخذه و سرزنش قرار دهد. این موضوع اما محدود به یک کشور نشد و سبب شد آمریکا یک شکایت ضد انحصارطلبی علیه موتور جست و جوی گوگل که یکی از سودآورترین کسب و کارهای تاریخ به شمار می رود آماده کند. منابع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند وزارت دادگستری آمریکا پس از ۱۴ ماه تحقیقات، روی این موضوع متمرکز شده که آیا گوگل نتایج جست و جو را به نفع محصولات خود تغییر می‌دهد و درباره دسترسی به کاربران، آیا از مشت آهنین برای از میدان بدر کردن رقیبان استفاده می کند.

همچنین گفته شده بود وزارت دادگستری و ایالت‌های آمریکا در خصوص رفتار گوگل در بازار فناوری تبلیغات در حال تحقیقات هستند. گوگل سیستم‌های زیادی را در اختیار دارد که تبلیغات را در سراسر وب نمایش می دهند. این درحالی است که آمریکا نقشه جدیدی برای گوگل درنظر گرفته بود و به این ترتیب دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا و دفاتر دادستان کلی ایالتی سرگرم بحث درخصوص راه‌های محدود کردن قدرت بازار گوگل و وادار کردن این شرکت به فروش مرورگر وب کروم و بخش‌هایی از کسب و کار تبلیغاتش بودند.

بنابراین دولت آمریکا از گوگل شکایت کرد و وزارت دادگستری این کشور شکایتی را علیه شرکت گوگل تنظیم و این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت انحصاری خود در بخش جست و جوی اینترنت متهم کرد. دولت آمریکا در این شکایت اعلام کرد گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در کنترل دارد، دروازه بلامنازع ورود به اینترنت است و از شیوه های ضد رقابتی برای حفظ و توسعه انحصار خود در بخش جست و جو استفاده کرده است.

جفری روزن، مقام شماره دو وزارت دادگستری آمریکا در کنفرانسی با خبرنگاران گفته بود که رفتار گوگل تحت اصول ضد انحصارطلبی سنتی، غیرقانونی است. در این زمان گوگل شکایت دولت را کاملا ناقص خواند و در توییتر اعلام کرد مردم از گوگل استفاده می کنند زیرا آن را انتخاب می کنند نه به این خاطر که مجبور شده‌اند یا به دلیل این که نمی توانند جایگزین دیگری پیدا کنند.

ترکیه هم گوگل را به دلیل سوءاستفاده از نفوذ بازارش ۲۶ میلیون دلار جریمه کرد، در همین رابطه در بیانیه کمیسیون رقابت ترکیه ذکر شده بود که این شرکت آمریکایی شرایط رقابت منصفانه را به دلیل دسترسی غیرمنصفانه به فضای تبلیغاتی نقض کرده و از قدرت برتر خود در بازار سوءاستفاده کرده است.

طبق این گزارش ۳۲ گروه مدافع حقوق مصرف کننده، ضد انحصارطلبی، کارگری و گروه‌های مربوط در نامه ای به جو بایدن، از رییس جمهور منتخب آمریکا درخواست کردند با نفوذ شرکت های بزرگ فناوری در دولتش مقابله کند؛ در واقع از دولت بایدن خواسته شد مدیران، لابی گران و مشاورانی که برای شرکتهایی نظیر فیس بوک، آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت کار می کنند را از تیم خود کنار بگذارد؛ این گروه‌ها استدلال کرده بودند که شیوه‌های فعلی این غول‌های فناوری به مصرف کنندگان و اقتصاد آمریکا آسیب زده است.

سال گذشته کمیسیون اروپایی و مقامات حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا به گوگل دو ماه برای بهبود شیوه ارائه نتایج جست و جو برای پروازها و هتل ها و توضیح نحوه رنکینگ آنها مهلت دادند که در غیر این صورت با مجازات روبرو خواهد شد. کمیسیون اروپا و دیده بان‌های مصرف کننده ملی که در راس آنها رگولاتور هلند و ریاست عمومی بازرسی اقتصادی بلژیک قرار داشتند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند قیمت‌های خدمات مربوط باید شامل هزینه‌ها یا مالیات‌ها باشد تا از پیش قابل محاسبه باشد و در عین حال، قیمت‌های رفرنس که برای محاسبه تخفیف‌های داده شده استفاده می‌شوند باید به شکل واضحی قابل تشخیص باشند.

بر اساس گزارش رویترز، گوگل هم در بیانیه‌ای از گفت‌وگو استقبال و اعلام کرد با سازمان‌های حامی حقوق مصرف کننده و کمیسیون اروپا برای انجام بهبودهایی که به نفع کاربران خواهند بود و شفافیت بیشتری فراهم می کنند، همکاری می کند. در این بین گوگل به صورت مجدد توسط چند کشور از جمله کره جنوبی مورد اتهام و جریمه قرار گرفت. بنابراین قاضی فدرال کالیفرنیا در حکمی اعلام کرد شاکیانی که گوگل را به ردیابی غیرقانونی استفاده آنها از اینترنت در حالت وبگردی ناشناس متهم کرده‌اند، می توانند از مدیرعامل این شرکت به مدت دو ساعت سوال کنند.

این در حالی است که رگولاتورهای اتحادیه اروپا و انگلیس سرگرم تحقیقات درباره توافق میان غول‌های اینترنتی بودند که در جریان یک تحقیقات ضد انحصارطلبی آمریکا برملا شده بود. توافق محرمانه میان گوگل و مِتا (شرکت مادر فیس بوک) از سوی رگولاتورهای ضد انحصارطلبی در اتحادیه اروپا و انگلیس برای تضعیف رقابت در بازار تبلیغات دیجیتالی چند میلیارد دلاری مورد تحقیق قرار گرفت؛ این تحقیقات که از سوی کمیسیون اروپایی و سازمان رقابت و بازارهای انگلیس اعلام شد، جدیدترین تلاش برای بررس شیوه های کسب و کار بزرگترین شرکتهای فناوری جهان است.

این رگولاتورها اعلام کرده بودند تحقیقات روی توافق سال ۲۰۱۸ متمرکز است که در شکایت ۱۰ دادستان کل ایالتی در آمریکا علیه گوگل برملا شد. یافته های تحقیقات دادستان های کل ایالت های آمریکا نشان داد گوگل به توافقی رسیده تا میزان رقابت فیس بوک برای دلارهای تبلیغاتی با یکی از خدمات کلیدی گوگل را محدود کند. همچنین نایب رئیس کمیسیون اروپا که بر رقابت و سیاست دیجیتالی نظارت دارد، گفت اگر چنین موضوعی در تحقیقات ما تایید شود، به منزله محدود شدن و مختل شدن رقابت در بازار فناوری تبلیغات خواهد بود که به فناوریهای نمایش تبلیغات رقیب، ناشران و مصرف کنندگان لطمه می زند.

طبق این گزارش و بر اساس اخبار منتشر شده، امسال گوگل از دومین دادگاه عالی اروپا خواست جریمه ۱.۴۹میلیارد یورویی (۱.۶ میلیارد دلار) که سه سال پیش توسط رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا به دلیل مانع تراشی برای رقیبان در تبلیغات جست و جوی آنلاین علیه این شرکت آمریکایی صادر شده بود را باطل کند. لازم به ذکر است این شرکت اقداماتی برای اجتناب از شکایت ضد انحصار طلبی آمریکا انجام داد. درباره جزئیات این موضوع می توان گفت روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت گوگل پیشنهاد کرده است بخش هایی از کسب و کارش که مسئول فروش و قرار دادن تبلیغات در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند را جدا کرده و به صورت شرکت مستقلی دربیاورد که تحت کنترل آلفابت خواهد بود و ده‌ها میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

وکیل وزارت دادگستری آمریکا در جلسه مربوط به پرونده شکایت ضد انحصارطلبی علیه گوگل، مبلغی که این غول اینترنتی برای حفظ موتور جست و جوی خود به عنوان موتور پیش فرض در اکثر مرورگرها و تلفنهای همراه آمریکایی، هزینه می‌کند را فاش نکرد اما این پرداخت‌ها را به عنوان مبالغ هنگفت، توصیف کرد. دینتزر در جلسه دادگاه پرونده ضد انحصارطلبی گوگل که به ریاست آمیت مهتا در واشنگتن برگزار شد، اظهار کرد گوگل میلیاردها دلار برای حفظ موتور جست و جوی خود به عنوان موتور پیش فرض با علم بر این که کاربران آن را تغییر نمی‌دهند، سرمایه گذاری می‌کند.

همچنین گفته شده ۴۳ رقیب اروپایی علیه گوگل اقداماتی انجام داده‌اند. به عبارتی بیش از ۴۰ رقیب اروپایی سرویس خرید گوگل از رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا خواستند از مقررات فناوری که به تازگی تصویب شده است، استفاده کند تا پایبندی این شرکت آمریکایی به قانون ۲۰۱۷ و فراهم کردن امکان رقابت بیشتر در صفحه جست و جوی گوگل، تضمین شود.

در نامه این شرکتها آمده است کمیسیون اروپا باید با حذف واحد خرید گوگل که اجازه رقابت نمی‌دهد اما باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها و انتخاب کمتر برای مصرف کنندگان و انتقال غیرمنصفانه حاشیه سود از فروشندگان و سرویس‌های مقایسه خرید به گوگل می‌شود، فضای نتایج جست‌وجوی کلی برای خدمات دهندگان مرتبط را بازگشایی کند. به تازگی هم هند گوگل را دوباره جریمه کرد و به نظر می رسد این روند تا زمان اصلاح شیوه ضد انحصاری این شرکت ادامه خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47709

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.