10

طب سنتی مورد تمسخر قرار گرفته و ما کوتاه نمی آییم

  • کد خبر : 4867
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
طب سنتی مورد تمسخر قرار گرفته و ما کوتاه نمی آییم

یک متخصص طب سنتی گفت: در حوزه پزشکی بعضی رشته ها متهم هستند که شبه علم اند، حوزه طب سنتی مورد تمسخر قرار گرفته و ما کوتاه نمی آییم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی مظفرپور متخصص طب سنتی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سنتی در برنامه «انارستان» در پاسخ به نامه دکتر ملک زاده اظهار کرد: ایشان در حیطه کاری خود استاد هستند و توسط همکاران بنده مورد احترامند. من هم به عنوان دانشجوی پزشکی احترام اساتید را دارم. نکته‌ای که باید عرض کنم این است که متنی که ملک‌زاده نوشته اند، در جواب شخصی نوشته شده که اصلاً مخاطب نامه نبوده. این نامه از طرف معاونت آموزشی آمده بود و درباره موضوع دیگری بود و پاسخ دیگری به شخص دیگری دادند که خب این مطالب در بیانیه انجمن ملی طب سنتی موجود است.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که قابل بیان است این است که جناب آقای دکتر ملک‌زاده، از پایدارترین مدیران وزرات بهداشت در دو دولت اخیر هستند، در وزارت خانه دو وزیر رفته اند و در برخی معاونت‌ها دو الی سه نفر عوض شده اند، اما ایشان هنوز در مقام خود حضور دارند. این مطلب نشان دهنده این است که ایشان پایگاه محکمی دارند و بسیاری از سیاست گذاری‌های وزرات بهداشت توسط ایشان انجام می‌شود.

مظفرپور افزود: انتظار ما از ایشان بیش از این بود و مقایسه سفر سنتی با طب سنتی، منطقی نیست و من هم خیلی نمی‌خواهم وارد آن شوم. اما بسیار واضح است که این حرف، حرف درستی نیست.

وی در ادامه گفت: سفر کردن ملحقات و شرایطی دارد، شهرها زیاد شده اند و نیاز به حرکت نیز بیشتر شده است، طبیعی است که ابزار هم بیشتر شده باشد. اما در پزشکی کاملاً متفاوت است. در پزشکی موضوع بدن انسان است. بدن انسان، همان چیزی است که سه هزار سال پیش بود است. لذا مقایسه این دو با هم به هیچ وجه منطقی نبوده. گذشته از آن که زمان تعیین کننده این مطلب نخواهد بود که چه موضوعی صحیح و چه چیزی غلط است. خیلی از مسائل قدیمی هستند اما صحیح هستند. دو دو تا چهار تا می‌شود و ما نمی‌توانیم بگوییم چون زمان گذشته پنج می‌شود و لزوماً چیزی که قدیمی باشد از کار افتاده نیست.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: طب سنتی الگویی است که کاملاً مبانی متفاوت با طب رایج دارد، و بر مبنای طبیعت، قوه مدبره انسان و الویت سبک زندگی بنا شده است. و این مطلب، چیزی است که من به عنوان دانش آموخته طب رایج می گویم که در طب جدید اصلاً وجود ندارد. و اساساً الگوی تفکر آن با طب رایج متفاوت است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهم تصویری از وضعیت حاضر در این چند سال اخیر بگویم، نکته‌ای که باعث تأسف و نگرانی من شده این است که ما یکسری اسناد بالا دستی در کشور داریم که در آنها تکیه زیادی بر طب سنتی شده است. این اسناد شامل سند جامع علمی کشور، سند آمایش سرزمین، سند پنج ساله برنامه ششم توسعه، سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری که در سیاست کلی سنوات بند ۱۲ اختصاص به طب سنتی دارد، در تمام این اسناد بندهای اختصاصی مربوط به طب سنتی وجود دارد و تکیه زیادی بر طب سنتی دارند که البته دلایلی نیز مبنی بر این موضوع وجود دارد.

مظفرپور ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل این است که صحبت از طب سنتی، مختص کشور ما نیست و از سال ۲۰۰۲ طب سنتی در تمام دنیا در حال ترویج است. هر ساله سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت را جهت گزارش درباره اینکه در طب سنتی چکارهایی انجام داده اند دعوت می‌کند، علت دیگر این است که ما کشوری هستیم که به دلایل مختلف تحت فشار و تحریم قرار داریم و در بسیاری از مواقع دارو در اختیار نداریم، آیا نباید یک راهکار دومی برای ما وجود داشته باشد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: ما ادعا نداریم که طب سنتی تمام بیماری‌ها را درمان می‌کند، چه بسا که طب رایج هم نمی‌تواند همچین ادعایی داشته باشد. در این وضعیت که سندهای بالادستی تکیه زیادی بر طب سنتی دارند، چرا باید از آن طرف در وزارت خانه یک مقابله با طب سنتی مشاهده شود.

وی در ادامه گفت: در هفت سال گذشته هیچ دانشکده طب سنتی در کشور تأسیس نشده و هیچ کدام از دانشکده‌های قبلی نیز نتوانستند موافقت قطعی دریافت کنند و این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی قابلیت از بین رفتن داشته باشند. این در کنار این مطلب است که معاونت طب سنتی منحل شد، هفت سال پیش قرار بود داروهای طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که ارزان شود، همانطور که داروهای شیمیایی نسبتاً ارزان هستند، قرار بود رشته‌های پشیبان طب سنتی تأسیس شود، از بین سی رشته‌ای که بنا به تأسیس آنها بود، حتی یک رشته هم تأسیس نشد و تماماً متوقف شدند. قرار بود افرادی که در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند ساماندهی شوند که این اتفاق نیز نیفتاد. و این امر موجب شد تا در طب سنتی شیادانی پیدا شوند که بعدها آن شیادان در مجلات انگلیسی به عنوان نماد طب سنتی مطرح شدند.

مظفر پور با بیان اینکه به نظر می‌رسد برای ضربه زدن به طب سنتی، برنامه ریزی وجود دارد گفت: البته از وزیران محترم سپاسگزاریم. امروز هم معاون اول رئیس جمهور تاکید داشتند بر بحث گیاهان دارویی و بحث‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی، که در تمام این مسائل، موضوعاتی مطرح است که همراه با طب سنتی هستند.
این متخصص طب سنتی متذکر شد: وقتی سیاست‌های کلان ما تا این حد تکیه بر طب سنتی دارند چرا در عمل ترک فعل که نمی‌توان گفت، مقابله و از ریشه زدن وجود دارد.

وی افزود: باز هم سپاسگزارم از کسانی که در وزارتخانه حامی طب سنتی هستند اما نمی‌توان این نکته را در نظر نگرفت که درعمل این اتفاق نمی‌افتد. استاد ملک زاده در نامه نوشته‌اند که باید پژوهش انجام شود، حتماً این اتفاق باید بیافتد و همه ما معتقدیم که مسیر پیشرفت طب سنتی با پژوهش امکان پذیر است. کما اینکه با این همه مقابله‌ای که با طب سنتی وجود دارد، دوستان جوان من مقاله‌ای که در ماه مه ۲۰۲۰ منتشر شد پنجمین کشور تولید کننده علم در حیطه طب سنتی و گیاهان دارویی شناخته شدند. البته اساتید سایر رشته‌ها هم کمک کردند اما اگر حمایت صورت می‌گرفت، چقدر خدمت رسانی به مردم بیشتر می‌شد.

مظفر پور تصریح کرد: قرار بود مردم بتوانند در کنار داروهای شیمیایی که مصرف می‌کنند، داروهای گیاهی که ارزان هستند هم استفاده کنند. به نظر من باید کسانی باشند تا پیگیری کنند که چرا با تاکید بسیاری که سیاست‌های کلان بر طب سنتی دارند، این موضوع نه تنها ترک فعل، بلکه با آن مقابله می‌شود.

وی ابراز کرد: در حوزه پژوهش سیستم دیماد، جایی است که بازوی پژوهشی وزارت بهداشت محسوب می‌شود و بودجه‌های کلان دارد، حتی یک طرح طب سنتی در این چند سال روی آن مصوب نشده. در قانون است که حد اقل پنج درصد بودجه‌های وزارت بهداشت باید مختص طب سنتی باشد. که این عدد در حال حاضر صفر است.

مظفر پور خاطر نشان کرد: بعد این اتفاق، چندین نفر دیگر به خودشان اجازه دادند به طب سنتی فحاشی کنند، چرا باید این اجازه را بدهیم. چرا این بزرگانی که باید الگوی ما باشند شروع به تمسخر کردند. ما نباید اجازه دهیم همچین فضایی باز شود. امیدوارم مسئولین بالا دستی از مرحله گفتار به مرحله عمل برسند و فواید طب سنتی را مردم ما، دولت ما و کشور ما ببینند و استفاده کنند.

۵۰۳۰۳۵۸

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.