14
طی نامه رئیس شورای اسلامی استان پیشنهاد شد:

نامگذاری یکی از میادین تبریز به اسم “قره‌داغ”

  • کد خبر : 5290
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۱۸
نامگذاری یکی از میادین تبریز به اسم “قره‌داغ”
غلامحسین مسعودی ریحان؛ رییس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با ارسال نامه‌ای به رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز خواستار نامگذاری یکی از میادین تبریز به نام قره‌داغ و نصب تندیس مشاهیر و شخصیت‌های مهمی تاریخی و معاصر این منطقه در معابر و خیابان‌های تبریز شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، متن نامه به شرح زیر می‌باشد:
 
“باسمه تعالی جناب آقای دکتر شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با سلام احتراما به استحضار حضرتعالی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز می رسانم منطقه قره داغ با ۱۸ محال از نظر جغرافیایی شهرستانهای اهر، هریس، کلیبر، ورزقان، خدافرین، هوراند و قسمتی از منطقه مغان بخشی از شهرستانهای مشکین شهر، مرند و جلفا و تا اسپیران تبریز را در بر می گیرد. در تشریف فرمایی مقام معظم رهبری هنگام زلزله ۱۳۹۱ ارسباران/ قره داغ نیز از زبان ایشان عنوان گردید: ” منطقه ارسباران منطقه شجاعت است این را کسانی که با تاریخ آشنا باشند می دانند” در طول تاریخ نیز بارها در حملات کشورهای همسایه مثل عثمانی و روسیه، عشایر و اهالی غیور و قهرمان قره داغ از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان تا آخرین قطره خون خود از مرزهای کشور دفاع کردند که اسامی و شجاعت این جوانمردان سینه به سینه در قالب ترانه، شعر و داستان از پدران و مادران به فرزندان به ارث مانده و آموزه جان و روح این مردمان شده است؛ چنانچه در مشروطیت ستارخان قراجه داغی این ابر مرد سردار ملی سینه سپر کرده و از آزادی و کیان وطن دفاع نموده است. در هشت سال دفاع مقدس نیز جوانان این خطه از دیگر رزمندگان کشور برای لبیک گویی به ندای امام خودشان سبقت می گرفتند و اهالی از عشایر و روستایی و شهری هر چه داشتند در طبق اخلاص می گذاشتن و به رزمندگان هدایایی ارسال می کردند.
 
از نظر ویژگیهای طبیعی منطقه قره داغ اگر فقط از منظر منابع طبیعی به جنگلهای ۱۶۴ هزار هکتاری و گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری پرداخت نمایم، این منطقه شامل بیش از هزار نوع گونه گیاهی و انواع مختلف گیاهان دارویی و گونه های مختلف و نادر جانوری بمانند خرس قهوه ای و سیاه خروس (که متاسفانه در حال انقراض است) می باشد.
 
قره داغ از نظر پرورش چهره ها و شخصیتهای جهانی نیز جزو مناطق به خصوص ایران می باشد؛ در احصاء مشاهیر این منطقه نیز می توان از شخصیتهایی نظیر علامه محمدتقی جعفری، ستارخان سردارملی، حکیم ابوالقاسم نباتی، شیخ شهاب الدین اهری، شیخ سلیم (شهید دوره مشروطه)، محمد طاهر قراجه داغی (مدیر روزنامه اختر از زمان ناصرالدین شاه تا دوره مشروطه)، میرزا جعفر قراجه داغی (مترجم اولین نمایش به زبان فارسی و پدر تئاتر ایران)، میرزا طاهر خوشنویس ( زاده روستای هلق سیه رود)، کلنل محمد تقی خان پسیان (اولین خلبان کشور)، دکتر حسن اهری (اولین موسس بیمارستان تخصصی کودکان در ایران)، آیه الله شیخ حسین نجفی و آیه الله شیخ حسین برقی، آیه الله صادق آل محمد (اولین امام جمعه اهر بعد از انقلاب و شاگرد حضرت امام)، پروفسور محمود آخوندی (اولین پروفسور حقوق ایران)، امیر ارشد حاجی علیلو، استاد عباس بارز (شاعر سرشناس آذربایجان) و سردار شهید حسن باقری افشردی، شهیدان مدافع حرم ذاکر حیدری بابک نوری هریس، استاد عاشیق چنگیز مهدی پور و استاد اسماعیل ملک جهانی (بنیانگذار سبک رزمی هالا) و دهها شخصیت برجسته ملی دیگر نام برد. علاوه از این سرمایه طبیعی و انسانی در حال حاضر نیز نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت قره داغی ها در نقاط مختلف شهر تبریز ساکن هستند که هر کدام در حوزه های مختلفی نظیر اقتصادی، اداری، قضایی، دانشگاهی و درمانی و سایر خدمات دیگر شهر تاثیر گذار می باشند. لذا با توجه به مقدمه ای که به صورت اجمالی از گذشته و حال قره داغ/ ارسباران عنوان گردید لذا بدیهی است نام گذاری یکی از میادین مهم شهر تبریز به نام قره داغ و و نصب تندیس تعدادی از مشاهیری گه نامشان ذکر گردید در آن میدان جزو ضروریات است که متاسفانه تا بحال عملی نگردیده است. لذا خواهشمند است دستورات لازم را جهت طی روال قانونی و عملیاتی شدن این مهم صادر نمایید.
 
همچنین لازم به ذکر است که هزینه مالی تندیس این بزرگواران را اگر شهرداری متقبل نشود بنده همراه با دوستان و همشهریان حاضر به پرداخت آن می باشیم. در پایتخت نیز یکی از مهم ترین خیابان های و فرهنگسراهای این شهر در شرق تهران و محدوده سیدخندان به نام ارسباران (قره داغ) نامگذاری شده است. لازم به ذکر می باشد که در اکثر کلانشهرها معمولا تعدادی از خیابانها و میادین، اتوبانها، بلوارها و اماکن عمومی را به نام شهرها و استان های دیگر نامگذاری می کنند.
.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.