8

خبر خوش برای کشاورزان، افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا

  • کد خبر : 58219
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
خبر خوش برای کشاورزان، افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از افزایش قیمت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هر کیلو کلزا ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش تبریزمن، اکبر فتحی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه کشت کلزا در رقابت با گندم است، اظهار کرد: شایسته است تا با تغییر قیمت گندم، قیمت کلزا نیز افزایش یابد.

وی از افزایش قیمت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱خبر داد و گفت: هر کیلو کلزا ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

فتحی با بیان اینکه قیمت قدیم کلزا ۲۲ هزار تومان همراه با ۱۵۰۰ تومان هدیه غیرنقدی بود، افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران مبلغ خرید محصول کلزا را متناسب با آخرین قیمت‌ها پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر به دنبال توسعه کشت دانه‌های روغنی در استان و کشور بوده‌ایم و امیدواریم همچنان توسعه کشت این محصولات به‌ویژه کلزا را به همراه داشته باشیم.

به گفته فتحی، قیمت دانه روغنی کاملینا  ۳۳ هزار تومان، سویا  ۳۳ هزار تومان و آفتابگردان و گلرنگ نیز ۲۷ هزار تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی همچنین از خرید تضمینی ۳ هزار و ۲۸۳ تن دانه‌های روغنی کلزا از کشاورزان آذربایجان‌شرقی تا ۱۸ تیرماه خبر داد.

محدودیت منابع، اصلاح الگوی کشت را ضروری می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، یادآور شد: محدودیت منابع، اصلاح الگوی کشت را ضروری می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز باید در مسیر اصلاح الگوی کشت همکاری داشته باشند.

اکبر فتحی تصریح کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که استفاده از محیط‌های کنترل شده در کشاورزی را افزایش دهیم، چرا که این محیط‌ها زمینه درآمدزایی بیشتر و بازگشت سریع‌تر سرمایه را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت استانداردهای جهانی در زمینه کشت در محیط‌های کنترل شده، متذکر شد: محدودیت منابع آب و خاک، انتقال کشت سبزی و صیفی‌جات به محیط‌های کنترل شده یک ضرورت خواهد بود و دیر یا زود انجام می.گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت در سطح ملی تعریف شده است و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان مجری باید این الگو را اجرا کند هر چند که به مرور پیشنهادات خود در این حوزه را نیز انعکاس می‌دهیم تا این الگو بهبود یابد.

فتحی بیان داشت: شرایط علمی و اقتصادی همواره بشر را مجبور کرده است تا از یک سری الگوها در کشاورزی تبعیت کند و با تغییر شرایط، الگوی خود را با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی در مناطق مختلف، تغییر دهد و این اتفاق بدون هیچ دخالتی انجام می شده است.

وی، محدودیت ایجاد شده در منابع در مرور زمان را عامل اصلاح الگوی کشت دانست و ادامه داد: در مناطقی که میزان آب کاهش پیدا می کرد، نیاز بود تا از محصولات کم آب‌بر استفاده شود یا محصولاتی کشت شود که در مقابل کم آبی مقاوم هستند و به این صورت الگوهای کشت اصلاح می شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت باید خود را در حوزه تنظیم بازار نیز نشان دهد، خاطرنشان کرد: در الگوی کشت ملی باید به مشکلات نگاه کشوری داشته باشیم و میزان را در بعد ملی بررسی کنیم.

فتحی افزود: اصلاح الگوی کشت نیازمند الزاماتی است که اجرای آن همکاری و هم افزایی سایر دستگاه‌ها و سازمان های استانی را می.طلبد و ارگان‌هایی از قبیل آب منطقه‌ای، برنامه و بودجه، بانک‌ها و … نیز باید در این مسیر همراهی لازم را داشته باشند و از ظرفیت کشاورزان نیز بهره لازم را برد.

وی، آموزش را موجب تسریع و تسهیل اصلاح الگوی کشت دانست و بیان کرد: استاندار، رئیس ستاد الگوی کشت استان است و جلسه ای با حضور استاندار و دیگر دستگاههای استان برگزار خواهیم کرد تا مشکلات اصلاح الگوی کشت برطرف شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.