5

تبریز در کانون توجه معماران و هنرمندان جهان قرار می گیرد

  • کد خبر : 59029
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
تبریز در کانون توجه معماران و هنرمندان جهان قرار می گیرد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی، گفت: با حضور معماران و هنرمندان سرشناس ژاپنی در رویداد بین‌المللی علمی- فرهنگی «فضا و زمان» ایران در جاده ابریشم MA، تبریز در کانون توجه جهانیان قرار خواهد گرفت و زمینه مناسبی برای تبادل تکنولوژی‌ها و دانش فنی در بین کشورهای حوزه جاده ابریشم ایجاد می‌شود.

به گزارش تبریزمن، رضا دیزجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه و همایش بزرگ فضا و زمان در جاده ابریشم یکی از معدودترین و بزرگترین رویدادهای بین‌المللی در تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی است که تبریز افتخار میزبانی آن را داشته و با همکاری ژاپن و با حضور اساتید، متخصصان، هنرمندان و فیلسوفانی از ژاپن، چین، فرانسه، ترکیه و … در شهریور و مهر ۱۴۰۲ توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌شرقی و سایر نهادهای علمی و اجرایی استان برگزار می‌گردد و اهمیت بالای آن به جهت حضور چندین معمار سرشناس ژاپنی و برندگان جوایز معتبر معماری جهان می‌باشد.

وی افزود: هدف از این رویداد ضمن تبیین جایگاه به حق بین‌المللی شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم که طی سال‌های اخیر مغفول مانده است، تلاش برای توسعه روابط علمی و فرهنگی با موسسات علمی بین‌المللی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از دیرباز کشور ژاپن و ایران مشترکات زیادی در خصوص تاریخ و تمدن داشتند که این موضوع بر روند مراودات علمی و فرهنگی بسیار امری تسهیل‌گر محسوب می‌شود، گفت: معتقدیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان و تبادل فرهنگی بین ۲ کشور تقویت می‌شود.

وی در ادامه افزود: آذربایجان‌شرقی همواره در جهت گسترش روابط با سایر کشورها جزء استان‌های پیشقدم در سطح کشور بوده است و حضور چندین باره سفیر ژاپن در تبریز و حضور دانشمندان، معماران، هنرمندان و پژوهشگران بنام ژاپنی در این شهر و برگزاری برنامه‌های متعدد در قالب هفته‌ها و ماه‌های فرهنگی در تبریز و توکیو نشان‌دهنده اهمیت روابط شهر تبریز در روابط بین‌المللی بوده است.

دیزجی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی سال‌هاست با دعوت از صاحب‌نظران حوزه معماری و شهرسازی نشست‌های تخصصی با هدف تبادل و اشتراک‌گذاری تجربیات ۲ کشور ایران و ژاپن برگزار می‌نماید که امیدواریم اثرات آن به صورت عملی در سبک معماری و شهرسازی تبریز، آذربایجان‌شرقی و نهایتا کشور متبلور شود.

وی تاکید کرد: یکی از نقاط مشترک در هر ۲ کشور ایران و ژاپن، بحث لرزه‌خیزی آنها است طی سفر اخیر به کشور ژاپن، اساتید برجسته ژاپنی در رشته‌های عمران و معماری به رویکردهای خوبی در خصوص مهار آسیب‌های زلزله به ساختمان‌های بلند مرتبه رسیده بودند و با موضوع لرزه‌خیزی به خوبی مقابله کرده بودند که کشور ما نیز نیازمند بهره‌مندی از این تجربیات است.

دیزجی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سیستم کنترل‌کننده ایمنی سازه‌ای ساختمان‌ها، به دنبال راهکارهایی در خصوص تکنولوژی مهار و فائق آمدن آسیب‌های ناشی از زلزله در ساختمان‌هاست متذکر شد: برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه MA، زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ها و داده‌های اطلاعاتی در خصوص معماری و شهرسازی و زلزله می‌تواند مورد نظر باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی، خاط نشان کرد: تدوین دستورالعمل‌های مربوط به تکنولوژی جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و همکاری مجموعه‌های علمی ژاپن در حال تدوین بوده که می.توان به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ علمی ارتباط بین تبریز و توکیو طی این سال‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین عضویت شهر تبریز در لیگ شهرهای تاریخی جهان، انجام سفرهای تحقیقاتی متعدد مهندسان ایرانی و ژاپنی، عقد تفاهم نامه های متعدد علمی و فرهنگی، برگزاری برنامه‌های متعدد مشترک در ایران و ژاپن و ارتقاء صنعت توریسم و گردشگری کشور از سایر دستاوردهایی می باشد که در معرفی ظرفیت‌های عظیم شهر تبریز در بین دولت و مردم ژاپن نقش مهمی ایفا نموده است.

رویداد بین‌المللی «فضا و زمان» در جاده ابریشم  از ۱۸ شهریور تا ۳۰ مهر سال‌جاری به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با مشارکت استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری و شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، فرمانداری تبریز، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال‌غرب کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.