3

از کانون های ریزگرد آسمان ایران تا آخرین وضعیت ساختمان های ناایمن در کشور

  • کد خبر : 59820
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
از کانون های ریزگرد آسمان ایران تا آخرین وضعیت ساختمان های ناایمن در کشور
معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هشت کانون ریزگرد در عراق دو کانون در عربستان و چندین کانون دیگر در جاهای مختلف وجود دارد که ما عمدتا از کانون های ریزگرد در عراق آسیب می‌بینیم.

به گزارش تبریزمن، رسول حسام،  معاونت هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور امروز در جمع خبرنگاران آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ساختمان‌های ناایمن بر اساس قانونی که بعد از حادثه  متروپل در طی یک دستورالعمل صادر شد بر این اساس است که اصل کار دست وزارت راه و شهرسازی است، از بابت اینکه حاکمیت به کمک دستگاه‌های اجرایی برود دستورالعملی ابلاغ شده، که اولویت این دستور، شناسایی ساختمان‎های ناایمن است.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای در مسکن شهرسازی در این خصوص شکل گرفته است، ادامه داد: این شناسایی در شهر تهران انجام شده است و در سایر استان‌ها هم انجام  خواهد گرفت تا وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی معاونان استان نسبت به شناسایی ساختمان‌های ناایمن اقدام کنند و در نتیجه راهکارهای اجرایی برای برون رفت صورت گیرد.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور  با اشاره بر اینکه ساختمان‌های ناایمن متفاوت است و همه یکجور نیستند، توضیح داد:برخی از آنها با یکسری اقدامات سریع و کوتاه مدت امکان پایدارسازی فراهم است و برخی نیاز به مقاوم سازی باشد و در سطح دوم قرار گرفته و برخی نیز در سطح سوم قرار گرفته و  نیازمند به نوسازی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در چندین برنامه نوسازی ساختمان های غیرمقاوم در روستاها را در دستور کار قرار دادیم به طوریکه با دستورالعمل‌های انگیزشی موفق شدیم در سطح روستاها نسبت به مقاوم سازی روستاها اقدام کنیم که در زلزله‌های اخیر  مشاهده شد که در تمام ساختمان‌هایی حداقل مقاوم سازی شده، مشکلی پیش نیامده است.

حسام یادآور شد: فرهنگ‌سازی و کمک رسانه‌ها نیاز است تا این بستر را که دولت فراهم کرده را گسترش دهیم و افراد روستایی به استفاده از استفاده از بهره‌وری داشته باشند تا میزان تاب آوری در روستاها افزایش یابد.

وی گفت: قیاس در دنیا برای ارزیابی کشورها بر مبنای دو شاخصه مهم یعنی  میزان خسارت و مرگ و میر است که شرایط و رتبه را می‌آورد؛  رتبه ما در بعد از زلزله بم به دلیل مرگ و میر بالا بود شرایط را خراب کرد ولی در حوزه پاسخ و مقابله صاحب تجارب بالایی است که این اذعان آژانس های جهانی است.
معاونت هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور  ادامه داد: در حوزه پیشگیری مطمئنا نمی‌توان گفت پیشرو هستیم در این راستا هم بخش‌نامه در راستای مخاطرات اولویت دار وجود دارد که سیاست‌گذاری انجام و نقشه راه مصوب شده است در آن کلیه اسناد و برنامه‌ها در قانون پیش بینی شده است.

برای افزایش تاب آوری باید تغییر رفتار دهیم

وی با تاکید اینکه برای افزایش تاب آوری باید تغییر رفتار دهیم، گفت:  در این بازه کوتاه به همت همه دستگاه‌های اجرایی و ما نقشه راه گرفته شده است و همت دستگاه‌های اجرایی و مردم را می‌خواهد.

حسام متذکر شد: این فرهنگ مطالبه‌گری اجرای دقیق محاسبات ساختمان از مهندسان باید توسط هر کارفرما رشد یابد و همه مردم در قبال ساختمانی که می‌سازند احساس مسوولیت کنند.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در قانون جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است 

وی گفت:  انتظار شناسایی ساختمان‌های ناایمن در قانون جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است که باید خبرنگاران مطالبه گری کنند.

حسام در ادامه به میزان خسارت‌های حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: معمولا شاخص‌های کاربری در خسارت اولویت است نه میزان ریالی و دلار؛  در سال ۱۴۰۱ ، ۳۹ هزار واحد مسکونی ما که نیاز به تعمیر داشتند تحت تاثیر حوادث قرار گرفته‌اند و خسارت دیدند اما این آمار امسال زیر ۵ هزار واحد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشاورزی ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آسیب دید، افزود: کلا این خسارت‌ها در همه سال‌ها متغییر است مثلا در یک سال در بخش کشاورزی کمترین آسیب را داریم و یک آن در اثر یک اتفاق اعم از سیل و سرمازدگی دچار خسارت شدید می‌شویم برای مثال در اسفند ماه ۱۴۰۰ در یک بازه زمانی ۱۵ روزه  ۸۵ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش سرمازدگی داشتیم.

حسام به نظام بیمه‌ای و مشوقی در کل دنیا اشاره کرد و گفت: دولت در مسکن و تاسیسات زیربنایی کمک بلاعوض دارد و در بخش کشاورزی نیز تسهیلاتی است.

وی با بیان اینکه در سیل پارسال ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شد، گفت: امسال زیر ۴ هزار میلیارد تومان بود این رقم قابل اتکا نیست و امکان تغییر است.

وی به آمار قیاسی دو سال ۹۸ و ۱۴۰۱ اشاره کرد گفت: در سیل ۱۳۹۸ بیش از ۷ هزار واحد تعمیری و ۶۵ هزار واحد بازسازی کامل داشتیم این در مقایسه در سال ۱۴۰۱، مجموع واحدهای خسارتی ۱۸ هزار واحد بود که ۱۳ هزار واحد تعمیری و مابقی احداثی بود.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور متذکر شد: اگر بخواهیم تاب‌آوری را افزایش ببریم باید به آموزش توجه جدی شود؛ باید دستگاه‌های ذیربط وارد عمل شود از این‌رو مقرر است تا در بین کتب، دروسی در خصوص بحران تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه خلا آموزش در زلزله خوی دیده می‌شد، گفت: سازمان می‌تواند ارتباط خوبی با رسانه‌ها در رابطه با گسترش فرهنگ مدیریت بحران داشته باشد ولی آنچه مهم است در مدیریت بحران هوشمند مراجعات را به صورت مستقیم داشته باشیم.

حسام توضیح داد: در سیل مرداد سال ۱۴۰۱ قبل از اینکه توده مونسون وارد کشور شود فضای مجازی بیشتر از خارج وارد حمله شده بود و سعی بر فشار روانی روی مردم داشت به طوریکه هر روز در حال انتشار اخباری مبنی بر اینکه با ورود این توده دو و نیم میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد ولی مدیریت بحران با پیشگیری میدانی وارد عمل شد؛ اسکان اضطراری در منطقه شروع شد و فقط ۸۲ نفر تلفات داشتیم که همگی در اثر بی توجهی به اخطارها دچار حادثه شدند.

وی یادآور شد: جالب است ۳۲ روز قبل از سیل ۱۴۰۱ ایران، در اروپا یک سیلی آمد که چند صد کشته و چند هزار مفقودی داشت ولی کسی چیزی از آن نمی‌گفت اما سیل ایران به صورت ساعتی در شبکه‌های معاند مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: چند سال پیش یک ساختمان بزرگتر از متروپل در آمریکا فروریخت و منجر به کشته شدن صدها نفر شد اما صدایی کسی در نیامد.

در فضای مجازی از سو خارج‌نشینان سعی می‌کنند تا سوءمدیریت را به خورد مردم بدهند

حسام تاکید کرد: فشار زیادی از سوی فضای مجازی به مدیریت بحران وارد می‌شود زیرا در فضای مجازی از سو خارج‌نشینان سعی می‌کنند تا سوءمدیریت را به خورد مردم بدهند و این موضوع را به بدنه جامعه تزریق کنند.

وی به برخی مخاطرات طبیعی در کل جهان اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از گازهای گلخانه‌ای در جهان رها می‌شود باید مردم جهان مطالبه‌گر باشند.

حسام ادامه داد: هشت کانون ریزگرد در عراق دو کانون در عربستان و چندین کانون دیگر در جاهای مختلف وجود دارد که  ما عمدتا از کانون های ریزگرد در عراق آسیب می‌بینیم.

وی در خصوص مجهز کردن مدیریت بحران گفت: تجهیزات گرفته شده دست خودمان نیست بلکه به سازمان‌های مختلف می‌دهیم و همچنین چند استان قرارگاه از جمله همین استان انتخاب شده است که در مواقع بحران به عنوان استان معین انتخاب می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.