6

اجرای بزرگراه ورزقان- نوردوز با چاشنی دخالت

  • کد خبر : 60261
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
اجرای بزرگراه ورزقان- نوردوز با چاشنی دخالت
نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: مسؤولان مربوطه اهتمام لازم را برای بزرگراه خواجه- ورزقان- نوردوز داشته باشند و اگر این اتفاق نیافتد، اسناد و مدارک مربوط به دخالت افراد خاص را رسانه‌ای خواهیم کرد.

به گزارش تبریزمن، الهویردی دهقانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زیرساخت‌ها موتور محرک توسعه متوازن هستند و راه‌های دسترسی از اساسی‌ترین این زیرساخت‌ها هستند، اظهار داشت: شهرستان ورزقان با توجه به موقعیت خاص و اینکه نزدیک‌ترین مسیر به روسیه، ارمنستان، اوراسیا و شرق اروپاست نیاز به احداث یک بزرگراه برای پاسخ به نیازهای منطقه‌ای با چنین مشخصه‌هایی دارد.

 وی ادامه داد: بر همین اساس احداث بزرگراه تبریز – خواجه – ورزقان را در دوره نهم مجلس پیگیری و اجرا کردیم و به دنبال تامین مالی مورد نیاز برای اتصال آن به مرز نوردوز بودیم و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و محدودیت اعتبارات دولت، سال ۱۴۰۰ از طریق مجمع عمومی شرکت ملی مس در زمان مدیریت سعد محمدی مصوبه ای بابت ادامه مسیر خواجه- ورزقان برای اتصال به مبادی مرزی با ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار گرفتیم و در مجمع بعدی همان سال نیز ۱۰۰۰ میلیارد ریال دیگر به این مبلغ اضافه شد.

نماینده ورزقان در مجلس تصریح کرد: این مصوبه در سال ۱۴۰۱ نیز با افزوده شدن یک‌هزار میلیارد ریال دوباره به تصویب مجمع عمومی شرکت ملی مس رسید و ۱۴۰۰۰ میلیارد ریال نیز در سفر استانی رئیس جمهور برای این پروژه مصوب شد و برای دریافت اعتبارات شرکت ملی مس دستورات لازم از مرحوم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی گرفته و به شرکت ملی مس ابلاغ شد که این شرکت نیز موضوع را به مجتمع مس سونگون ارجاع داد و دستور مطالعات ساخت این اتوبان از ورودی ورزقان در  پنج قطعه داده شد.

به گفته دهقانی، بر اساس این مطالعات قرارداد قطعی احداث قطعه اول این بزرگراه از ورودی ورزقان از تاریخ هشتم بهمن ۱۴۰۱ منعقد شد اما امروز با گذشت هشت ماه از انعقاد این قرارداد بخاطر دخالت برخی افراد خاص معطل مانده و در این مدت بیش از ۲۰ نفر در تصادفات این مسیر جان خود را از دست داده اند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اظهار امیدواری کرد که مسؤولان مربوطه اهتمام لازم را در این زمینه داشته باشند و اگر این اتفاق نیافتد اسناد و مدارک مربوط به دخالت افراد خاص را رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعه اول این مسیر اصلی‌ترین بخش بزرگراه ورزقان به مرز نوردوز است اما در سال ۱۳۹۸ مجموعه راه و شهرسازی در اقدامی خلاف قانون با توقف عملیات ساخت مسیر اصلی را با هشت کیلومتر فاصله منحرف کرده و اعتبارات تخصیص یافته به اتوبان در این مسیر انحرافی هزینه کرده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مدیران شرکت ملی مس عزم لازم برای اجرای مصوبات خود در قبال این پروژه را ندارند و حتی در خصوص طرح های توسعه مس سونگون نیز به دنبال حرکات پوپولیستی هستند، بیان داشت: مافیای شکل گرفته در این شرکت تلاش می کند با سیاسی‌کاری این پروژه از اجرای تعهدات خود سرباز زند  در حالی که سود این شرکت از محل منابع استخراجی از مس سونگون ۳۵ هزار میلیارد تومانی است.

 وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت این مسیر و اینکه بخش مهمی از پروژه کوریدور ترانزیتی شمال – جنوب کشور است، افزود: متاسفانه مسؤولان ارشد استانی نیز اراده لازم را برای پیگیری این موضوع ندارند در حالی که احداث هر بزرگراه الزامات و پیش نیازهایی دارد و در این پروژه تامین مالی وظیفه مس سونگون و اجرا بر عهده راه و شهرسازی استان است که با توجه به تخلف در انحراف این مسیر اجرای آن به شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور واگذار شده و راه‌های دسترسی به روستاها و مزارع نیز تا کنون اجرایی نشده است.

دهقانی تاکید کرد: اجرای کامل و همزمان همه بخش های این پروژه خواسته اصلی ماست و قرار بود هر پنج قطعه به صورت همزمان به مناقصه رفته و اجرا شود اما مدیرعامل مس سونگون با حاشیه‌سازی این پروژه از اجرایی شدن چنین پروژه‌ای که نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان و استان و البته تسهیل و افزایش صادرات دارد سرباز زده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.