6

تیر خلاص برنامه هفتم توسعه بر پیکره مشاغل آنلاین / سرک‌کشیدن در زندگی خصوصی شهروندان قانونی می‌شود؟

  • کد خبر : 62314
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
تیر خلاص برنامه هفتم توسعه بر پیکره مشاغل آنلاین / سرک‌کشیدن در زندگی خصوصی شهروندان قانونی می‌شود؟
ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه چندی است که خبرساز شده است. ماده ای که بر اساس آن سرک کشیدن به حریم خصوصی مردم و رصد اطلاعات مردم در پلتفرم ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی داخلی قانونی می شود! دولت در اقدامی عجیب در ماده ای از لایحه برنامه هفتم توسعه پایگاه های داده را ملزم کرده که "اطلاعات" کاربران خود را به‌صورت آنلاین در اختیار دولت بگذارند.

به گزارش تبریزمن، فعالان مشاغل آنلاین می گویند که این اقدام تیر خلاص بر پیکره پلتفرم های داخلی است و کاربران را بیش از پیش نسبت به استفاده از نرم افزارهای ایرانی بدبین و مشکوک می کند

ماده ۷۵ برنامه هفتم نگران‌کننده است

در متن ماده ۷۵ آمده است که «دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، مکلف هستند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به‌صورت برخط اقدام کنند.»

منظور از اصطلاح برخط آن است که هرگاه کاربری فعال یا به اصطلاح آنلاین شد داده‌های او باید در سامانه‌ای زیر نظر وزارت ارشاد ثبت شود. در این لایحه نام مرکز مورد نظر را «سامانه رصد و سنجش مستمر سبک زندگی مردم» اعلام کرده اند و هدف از آن را سنجش معنویت مردم دانسته اند.

 

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در این زمینه به شرق گفته است که “بارها این ماده را خواندم اما متوجه نشدم هدف تدوین‌کننده این ماده در سنجش معنویت مردم چیست؟»

 

او در ادامه گفته است: «ماده ۷۵ برنامه هفتم نگران‌کننده است و وقتی آن را کنار برخی تکه‌های پازل در جاهای دیگر قرار می‌دهم، متوجه می‌شوم برخی قصد دارند همه شئون زندگی خصوصی مردم را رصد کنند.»

 

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار هم به همین رسانه گفته است که”براساس قانون اساسی حق نداریم به حریم شخصی افراد وارد شویم. بنده نه‌تنها بابت چنین موضوعی متحیرم؛ بلکه بسیار متأسفم و امیدوارم نمایندگان نسبت به حذف این ماده اقدام کنند.»

 

باقر انصاری، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی یکی دیگر از منتقدان ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه است. او به دنیای اقتصاد گفته است: “یکی از مشکلاتی که این لایحه دارد این است که بخش خصوصی باید داده‌‌‌های خودش را به اشتراک گذاشته و در دسترس دیگران قرار دهد.”

زنگ خطر بزرگ برای حیات مشاغل آنلاین

این موضوع از نظر فعالان مشاغل آنلاین یک زنگ خطر بزرگ برای ادامه حیات این مشاغل به حساب می آید. 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.