5

ایرانی‌ها ۳ کیلوگرم کمتر از مردم دنیا نخود می‌خورند

  • کد خبر : 62668
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
ایرانی‌ها ۳ کیلوگرم کمتر از مردم دنیا نخود می‌خورند
رئیس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور، با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف نخود برای هر نفر در دنیا حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم و این رقم در کشورمان ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم در سال است، گفت: ۱۰ رقم نخود در موسسۀ تحقیقات دیم با همکاری‌های بین‌المللی معرفی شده است.

به گزارش تبریزمن، حمید حسنیان‌خوشرو بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ارقام معرفی شده در مقایسه با ارقام بومی تحمل به سرمای بالایی داشته و تا منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سرما را تحمل می‌کنند.

وی با بیان این که عملکرد حبوبات دیم پائیزه در مقایسه با کشت بهاره تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد دارد اظهار داشت : کشت نخود به عنوان یک محصول تناوبی در اراضی آیش باعث پایداری تولید محصولات استراتژیک مانند گندم شده و در حفاظت و حاصل خیزی خاک بسیار موثر است.

به گفته رئیس بخش حبوبات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار حبوبات به صورت دیم در ایران کشت می‌شود که میزان تولید محصول نخود و عدس از این سطح حدود ۳۵۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه سطح اراضی دیم در ایران حدود ۶ میلیون هکتار است، افزود: سهم سطح زیر کشت نخود و عدس از این اراضی حدود ۱۱ درصد است.

حسنیان‌خوشرو ادامه داد: متوسط سرانه مصرف نخود برای هر نفر در دنیا حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم و این رقم در کشورمان ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم در سال است. 

وی گفت: با توجه به کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور طی سال‌های اخیراین کاهش مصرف می‌تواند با جایگزینی محصولاتی مانند نخود و عدس در سبد غذایی افراد جامعه جبران شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.