4

افزایش مصرف خودسرانه دارو در ایام کرونا/وضعیت مسمومیت های دارویی

  • کد خبر : 7036
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
افزایش مصرف خودسرانه دارو در ایام کرونا/وضعیت مسمومیت های دارویی

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو، نسبت به عواقب و عوارض مصرف خودسرانه داروها به خصوص در روزهای کرونایی، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوشین محمدحسینی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از محل وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها، در مورد مسمومیت با دارو و عوارض مصرف خودسرانه داروها، موضوعاتی را مطرح کرد.

وی با اشاره به آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها از یکم تا هفتم آبان ۹۹، گفت: روز اول هفته پیشگیری از مسمومیت ها، به مسمومیت های دارویی اختصاص دارد.

محمدحسینی با عنوان این مطلب که حال و هوای پاییز به گونه ای است که به دلیل ناپایداری هوا و سرد و گرمی پیاپی و تغییر پوشش موجبات بروز سرماخوردگی را بیشتر فراهم می کند، افزود: پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، اقدام مهمی برای حفظ سلامت در فصل پاییز است.

وی گفت: عده ای از مردم خودسرانه دارو مصرف می کنند، غافل از اینکه مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها باعث قوی شدن باکتری ها شده و داروهایی که در مقابل این باکتری ها موثرند اثر خود را از دست می دهند.

محمدحسینی تاکید کرد: کامل شدن دوره درمان آنتی بیوتیکی، از مقاوم شدن میکروب ها جلوگیری می نمایید.

وی با اشاره به شیوع بالای مسمومیت های دارویی، افزود: خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم به حساب می آید، چرا که نه ‌تنها درمان درست انجام نمی‌گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان وجود دارد.

محمدحسینی ادامه داد: این روزها واقعا مسموم شدن خطرناک است. تخت های بیمارستانی‌ در اشغال بیماران کرونایی است.

وی درباره وضعیت مسمومیت‌های دارویی با توجه به شیوع کرونا، گفت: یکی از مواردی که موجبات مسمومیت را فراهم می‌کند، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است و همانطور که می تواند خوب باشد، می تواند مسموم کننده هم باشد و حتی منجر به مرگ شود. بیشترین مسمویت‌هایی که داشتیم با گروه آرامبخش‌ها بوده است. مُسکن‌ها حتی مسکن‌های غیر مخدر هم مسمومیت زا بودند و در رده دوم قرار می‌گیرند.

محمد حسینی افزود: در دوران کرونا به این دلیل که واهمه‌ای از خروج از خانه و مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد، مصرف خودسرانه دارو به خصوص داروهایی که از قبل در خانه مانده است، افزایش پیدا کرده است که در حال حاضر باعث شده درصد شیوع مسمومیت دارویی با مسکن‌های غیرمخدر در پنج ماه اول سال ۹۹ به ۱۷.۲ افزایش یابد.

وی ادامه داد: در رده سوم داروهای ضد افسرگی‌ها و آمفتامین ها و محرک‌ها در رده چهارم قرار دارند. حتی آنتی بیوتیک‌ها و کوورتون ها هم مسمومیت داده‌اند، زیرا مصرف نادرست همیشه می‌تواند به صورتی دردسر درست کند.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو، درباره داروهای تاریخ گذشته، گفت: تقریبا هر سال برای این موضوع برنامه داریم. زیرا خود این داروها می توانند عامل مسمومیت باشند. نگه داشتن دارویی که مصرف نمی کنید، در منزل کار درستی نیست. اگر داروی اضافه‌ای دارید، باید آنها ‌را در محلی نگهداری کنید که در دسترس بچه‌ها و یا کسانی که ممکن است این داروها را اشتباه مصرف کنند، نباشد.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که داروی تاریخ گذشته، دارویی است که ۱۰ درصد از محتوای آن قابلیت دارویی خودش را از دست داده است، اما در موارد بسیاری این ۱۰ درصد می‌تواند به یک ماده سمی بدل شده باشد. بنابراین هرگز نباید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد و باید به شیوه مناسب دور ریخته شود.

محمدحسینی درباره احتمال مسمومیت با مصرف انسولین‌های ویال به دلیل دشواری در تنظیم دوز آن‌ها، گفت: امکان مسمومیت با ویال انسولین بجای قلم انسولین وجود ندارد. زیرا ترکیب دارو یکسان است و کسانی که استفاده می کنند با کمی دقت می توانند جایگزین کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عوارض داروهایی که به بیماران کرونایی داده می شود به دلیل تعداد بالای داروها، گفت: در زمینه داروهای مورد مصرف در کرونا، ممکن است منجر به واکنش‌های ناخواسته شود که نام آن عوارض ناخواسته دارو است که به طور طبیعی هرکس که با این عوارض مواجه می شود، اعم از بیمار، پزشک، پرستار و… باید به مرکز ثبت عوارض داروها اطلاع دهد تا روی آن‌ها اقدام شود. این دیگر مسمومیت دارویی نیست، بلکه به نوعی عارضه جانبی دارو محسوب می‌شود.

۵۰۵۳۰۰۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.