9
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

آخرین خبرها از شیوع کرونا و آنفلوانزا در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 7518
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۵:۴۸
آخرین خبرها از شیوع کرونا و آنفلوانزا در آذربایجان شرقی
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین خبرها از شیوع کرونا و آنفلوانزا در آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمد حسین صومی، در تشریح این مطلب، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد نمونه‌های اخذ شده در طول هفته گذشته مثبت بودند (۵۰۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر)، روز گذشته نیز جواب نمونه‌ی ۴۷۷ نفر مثبت اعلام شد.
 
وی اضافه کرد: ۵۰۰ مورد جدید به این معنی نیست که هر روز حدود ۵۰۰ نفر در آذربایجان شرقی مثبت می‌شوند، بلکه این‌ها فقط ۲۰ الی ۳۰ درصد افراد علامت داری هستند که برای شناسایی مراجعه می‌کنند، در حالت مثبت تعداد موارد مثبت کرونا در آذربایجان شرقی را باید ضربدر پنج، کنیم.
 
وی گفت: آمارها می‌گویند، تعداد مبتلایان، صد برابر فوتی‌های یک روز هستند، به عنوان مثال اگر امروز ۱۸ نفر فوت کرده باشند، ۱۸۰۰ مبتلا خواهیم داشت.
 
صومی، متوسط تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را در طول هفته جاری ۲۲ نفر عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعداد بستری‌ها رو به افزایش بوده و آخرین آمارها نشان می‌دهد از صبح روز گذشته تا صبح امروز ۲۵۲ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و در مجموع بیمارستان‌های استان، بستری شده‌اند.
 
وی، تعداد کل بستری‌های بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی را ۱۳۷۵ نفر، برشمرد و بیان کرد: بستری‌ها نسبت به روز گذشته حدود ۵۰ مورد افزایش یافته‌اند، هر چند از این تعداد حدود ۱۸۰ از بیمارستان ترخیص شده‌اند، اما با توجه به تعداد فوتی‌ها، ترخیص شده‌ها و بستری شده‌های جدید، تعداد ورودی‌ها به بیمارستان بیشتر بوده و هر روز ۵۰ نفر، بیشتر می‌شود.
 
وی ادامه داد: ۲۷۵ نفر از بستری‌ها شامل ۲۰ درصد در بخش ویژه بستری بوده و نیمی از آن‌ها از دستگاه تهویه مکانیکی استفاده می‌کنند.
 
صومی با اشاره به عنوان محدودیت‌ها در شهرستان آذربایجان شرقی، بیان کرد: سفرها به جلفا به ویژه در تعطیلی‌های جمعه و یکشنبه هفته گذشته و هفته جاری باعث قرمز شدن وضعیت شهر سفیدی مثل جلفا شد، عجب شیر نیز جزو مناطقی بود که در ابتدا سفید و سپس زرد بود و سپس قرمز شد.
 
وی اضافه کرد: بیماری در ابتدا در شهر شهرستان مرند شروع و سپس کنترل شده بود، اما الان دوباره حاد است؛ ایمنی جمعی در هر جایی که باشد، جمعیت آن منطقه مستعد ابتلا به عفونت هستند؛ سفیدی برخی مناطق باعث شد تا اجتماعاتی برگزار شده و چنین برداشت شود که جمعیتی مناطق مبتلا نمی‌شوند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به حق فعالیت گروه شغلی یک یا تامین کنندگان مایحتاج مردم، اظهار کرد: اصنافی مانند قصابی‌ها، نانوایی‌ها، مرغ فروشی‌ها، مراکز درمانی، آمبولانس‌ها، مراکز پخش و تولید مواد غذایی، خانه‌های سالمندان، صنایع، معادن، کشاورزی و شیلات جزو گروه یک هستند.
 
وی متذکر شد: محدودیت‌های تعیین شده در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار فعلا به مدت یک هفته اعمال میشوند و در صورت اتخاذ تصمیم جدید، این تصمیم در هفته‌های آینده اعلام می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با بیان اینکه هیچ درمان قطعی برای کرونا نداریم، اظهار کرد: در روزهای اول ویروس کاملا ناشناخته بود، اما ویروس در طول زمان نشان داد که هیچ ارگانی مصون نیست، سپس داروهایی مطرح و مطالعات عمیق‌تر شد.
 
وی با ابراز رضایت از روند درمان بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: همکاران گروه عفونی، طب اورژانس، آی سی یو و متخصصان ریه در استان ما توانمند هستند، روند درمان را باید از شناسایی تا درمان ببینیم، شناسایی کسانی که لازم است در ابتدا شناسایی و در بیمارستان بستری شده و خدمات درمانی و مراقبت‌ها را به موقع دریافت کنند، مهم است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: بازدیدی از چهار بخش کرونایی داشتم، همکاران من، پرستاران و پزشکان بیماری را که بیش از یک ماه زیر دستگاه ونتیلاتور بود، زنده نگه داشته بودند و من به وجود این همکاران مفتخرم.
 
صومی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خوشبختانه تا امروز هیچ مورد مثبتی از بیماری آنفلوانزا در استان شناسایی نشده و در کشور هم همین طور است، اظهار کرد: در مورد واکسن آنفلوانزا شرمنده شدیم، با اینکه هر روز قول می‌دهند، اما تا به امروز در آذربایجان‌شرقی واکسن آنفلوانزا نداریم و مردم به این منظور مراجعه نکنند.
 
وی در ادامه با ارائه توصیه‌هایی به مردم در راستای عمل به وظیفه شهروندی، خاطرنشان کرد: بزرگترین خدمت، انجام وظیفه است؛ تا می‌توانیم از خانه خارج نشویم، پروتکل‌های بهداشتی را که از اول همه با آن آشنا هستیم، رعایت کنیم، خرید از سوپر مارکت را هفته‌ای یک بار و یک نفر انجام دهد تا رفت و آمدها کم شود.
 
وی در بخش پایانی سخنانش، متذکر شد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله و شست‌وشوی دست‌ها فراموش نشود، هر فرد علامت هر فرد علامتداری حتما با پزشک مشورت کرده و اگر قطعا مثبت اعلام شده باشد، ۱۴ روز در خانه بماند، چرا که کسی حق ندارد، کس دیگری را بیمار کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.